کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۱۸۱۷
تاریخ خبر:

الماس‌های گرانبهای بورس در نیمه بهمن

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | ‌چه سهامی بخریم؟ هیچ‌کس به جز کارشناسان بورس نمی‌تواند پاسخ این سوال را بدهد.حتی در خیلی از موارد پیش‌بینی کارشناسان هم ممکن است اشتباه از آب دربیاید اما وقتی تعداد زیادی کارشناس روی یک سبد سهام اتفاق نظر داشته باشند، خیالمان بابت بازدهی آن راحت‌تر خواهد بود.

در نظرسنجی که بورسان از ۱۷۲کارشناس که عمدتا مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری بودند، برگزار کرده، اسم ۱۴۵نماد به عنوان سهام برتر در ماه بهمن به میان آمده. در بین آنها ۱۵نماد بیشترین اتفاق نظر را داشته‌اند.در این گزارش بررسی کرده‌ایم پیش‌بینی کارشناسان از روند صعودی این ۱۵نماد در نیمه اول ماه چقدر به واقعیت تبدیل شده و در نیمه دوم ماه چه آینده‌ای پیش‌روی آنهاست.

* یک: وبملت؛ بانک ملت
اغلب کارشناسان در نظرسنجی انجام شده روی سهام بانک ملت به عنوان یکی از بهترین سهام برای بهمن‌ماه اتفاق نظر داشتند. در دو هفته‌ای که از ماه گذشته پیش‌بینی آنها تا حدودی درست از آب درآمده، چراکه وبملت توانسته دوبرابر شاخص کل بازدهی داشته باشد اما روز گذشته بانک ملت به مقاومت مهمی برخورد کرده. اگر امروز به روند صعودی برگردد می‌تواند در ادامه هم شرایط خوبی داشته باشد اما در غیر این صورت احتمالا باید شاهد روند نزولی وبملت تا چند روز باشیم. به خصوص که دیروز هم شاهد صف فروش وبملت بودیم.
* بازدهی از ابتدای ماه: ۱۰درصد

* دو: شستا؛ شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی
هلدینگ شستا با معدن طلایی که در ابتدای ماه کشف کرد، توانست بازدهی چشمگیری از خود به جا بگذرد. شستا در رتبه دوم بهترین سهام از نگاه کارشناسان بورسی بود و آنها را با بازدهی ۱۷٫۶۴درصدی در دو هفته روسفید کرد. با توجه به ادامه‌دار بودن روند صعودی زیرمجموعه‌های شستا از جمله تاصیکو، می‌توان به ادامه روند صعودی شستا تا آخر ماه امیدوار بود. هرچند روز گذشته شستا دچار صف فروش شد و بعضی معتقدند بازدهی قابل توجه شستا برای این ماه کافی است و از اینجای کار وارد اصلاح خواهد شد.
* بازدهی از ابتدای ماه: ۱۷٫۶۴درصد

* سه: فولاد؛ فولاد مبارکه اصفهان
لیدرهای گروه فلزات اساسی با حواشی پیش‌بینی سود سالانه و قیمت‌گذاری دستوری، شرایط بدی را سپری می‌کنند. روز گذشته هم با وجود جمع‌آوری صف فروش فملی، فولاد همچنان در صف فروش باقی ماند. به خصوص که فولاد به اندیکارتورهای ایچیموکو و بولینگر واکنش نشان داده است. فولاد از ابتدای ماه تا حالا بازدهی دو برابری نسبت به شاخص کل داشته و از این نظر می‌توان گفت پیش‌بینی کارشناسان بورس درباره این سهم درست بوده اما در ادامه باید ببینیم فولاد تا پایان ماه چه سرنوشتی خواهد داشت.
* بازدهی از ابتدای ماه: ۱۰٫۱درصد

* چهار: زاگرس؛ پتروشیمی زاگرس
پتروشیمی زاگرس یکی از انتخاب‌های اشتباه کارشناسان بورسی برای بهمن‌ماه است. دست کم در نیمه اول ماه شرایط اینطور رقم خورده و زاگرس تنها نصف شاخص کل بازدهی داشته و ۲٫۷۵درصد رشد کرده است. با این وجود بهمن هنوز تمام نشده. اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال مثل ایچیموکو و RSI به نقاط حمایت برخورد کرده‌اند و ممکن است در ادامه زاگرس شرایط متفاوتی را تجربه کند. در نظرسنجی از کارشناسان بورسی، ۲۲نفر روی زاگرس نظر مثبت داشتند و باعث شدند این نماد در رتبه چهارم بهترین سهام برای بهمن قرار بگیرد.
* بازدهی از ابتدای ماه: ۲٫۷۵درصد

* پنج: شپنا؛ پالایش نفت اصفهان
پالایشگاه‌ها شگفتی‌سازهای بورس در دو هفته گذشته بودند. شپنا به عنوان لیدر گروه فرآورده‌های نفتی در رتبه پنجم بهترین سهام از نظر کارشناسان بورسی قرار داشت و با بازدهی چشمگیر ۲۸درصدی آنها را رو سفید کرد.تلاش‌ها برای جبران ضرر صندوق پالایش و شنیده‌ها راجع به تخفیف قیمت مواد اولیه پالایشگاه‌ها در این روند بی‌تاثیر نبودند.در ادامه بعید است شپنا بتواند همچنان در مدار صعودی باقی بماند چراکه پالایش به کلی به روند نزولی افتاده و به طور کلی نمادهای گروه فرآورده‌های نفتی بعد از هر صعود به سرعت کاهشی می‌شوند.
* بازدهی از ابتدای ماه: ۲۸٫۰۴درصد

* شش: کاوه؛ فولاد کاوه جنوب کیش
یکی از انتخاب‌های نسبتا اشتباه کارشناسان بورسی برای بهترین سهام بهمن‌ماه، فولاد کاوه جنوب کیش بود. در دو هفته سبزرنگ بورس، کاوه تقریبا به اندازه شاخص کل یعنی حدود پنج درصد بازدهی داشت. با این وجود ممکن است در نیمه دوم ماه کاوه کسانی که رویش حساب کرده بودند را روسفید کند چراکه در بازار قرمزرنگ روز گذشته، کاوه روند صعودی داشت. از طرف دیگر کاوه تاکنون سه مرتبه با رسیدن به قیمت هزار و ۸۰۰تومان یعنی قیمت فعلی سهام، روند صعودی در پیش گرفته و این رقم مقاومت مهمی برای آن به حساب می‌آید.
* بازدهی از ابتدای ماه: ۵٫۷۵درصد

* هفت: ونوین؛ بانک اقتصاد نوین
بانک اقتصاد نوین در دو هفته اول بهمن‌ماه که اغلب نمادهای بانکی صعودی بودند، روند نزولی داشت و برای همین از اول ماه تا حالا تنها ۱٫۸درصد بازدهی داشته است. یعنی حتی کمتر از شاخص کل! در نیمه دوم سال ونوین هر بار که به قیمت چهار هزار تومان رسیده به روند صعودی برگشته. این اتفاق روز گذشته افتاد و اگر باز هم مقاومت چهار هزار تومانی به کمک این سهم بیاید شاهد روند صعودی آن خواهیم بود اما در صورت شکست این مقاومت، روند نزولی احتمالا تا آخر ماه ادامه خواهد داشت.
* بازدهی از ابتدای ماه: ۱٫۸۱درصد

* هشت: وخارزم؛ سرمایه‌گذاری خوارزمی
سهام شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی تا حد زیادی مشابه شاخص کل رفتار می‌کند. وقتی شاخص صعودی شود، وخارزم هم صعودی می‌شود. با این وجود در مدتی که شاخص کل حدود پنج درصد بازدهی داشته و وخارزم با بازدهی ناچیز ۱٫۵۸درصدی باعث شده پیش‌بینی کارشناسانی که روی این سهم حساب باز کرده‌ بودند تا اینجای کار غلط از آب دربیاید. تحلیل تکنیکال وخارزم نکته خاصی به همراه ندارد و پیش‌بینی روند آن تا آخر ماه کار ساده‌ای نیست. برای بهمن‌ماه ۱۲کارشناس شرکت‌کننده در نظرسنجی بهترین سهام، روی وخارزم اتفاق نظر داشتند.
* بازدهی از ابتدای ماه: ۱٫۵۸درصد

* ۹: فملی؛ ملی صنایع مس ایران
شرکت ملی صنایع مس با انتشار گزارش پیش‌بینی سود سال آینده حاشیه عجیبی برای خود درست کرده. با اینکه فملی در بین بهترین سهام برای بهمن‌ماه از نظر کارشناسان قرار دارد اما نه‌تنها در نیمه اول ماه نتوانسته بازدهی قابل قبولی داشته باشد، بلکه در نیمه دوم ماه هم چشم‌انداز روشنی در پیش ندارد. فملی در دو هفته گذشته کمتر از شاخص کل بازدهی داشته و از طرف دیگر با توجه به اخبار پرحاشیه، نمی‌توان زیاد روی آن حساب باز کرد. هرچند فملی برای بلندمدت از نظر اغلب کارشناسان گزینه خوبی است.
*بازدهی از ابتدای ماه: ۳٫۹۴درصد

* ۱۰: وغدیر؛ سرمایه‌گذاری غدیر
شرکت سرمایه‌گذاری غدیر در نیمه اول بهمن‌ماه بازدهی چشمگیری از خود به جا گذاشته که حدود چهار برابر بازدهی شاخص کل است. وغدیر در این مدت ۱۹٫۰۷درصد رشد کرده و کارشناسانی را که از وغدیر به عنوان بهترین سهام بهمن‌ماه اسم برده بودند روسفید کرده است. وغدیر دیروز نزولی بود اما از نظر تکنیال و اندیکاتور‌های RSI و ایچیموکو به مقاومت برخورد کرده. اگر امروز وغدیر نزولی باشد، به معنای شکست مقاومت و ادامه کاهش قیمت آن خواهد بود اما در صورت واکنش به این مقاومت می‌تواند خودش را برای صعود بیشتر آماده کند.
* بازدهی از ابتدای ماه: ۱۹٫۰۷درصد

* ۱۱: شیراز؛ پتروشیمی شیراز
پتروشیمی شیراز در نیمه اول بهمن‌ماه درست مطابق پیش‌بینی کارشناسان در نظرسنجی‌ها بازدهی قابل قبولی از خود به جا گذاشته و حدود سه برابر شاخص کل رشد کرده است. با این حساب می‌توان گفت پیش‌بینی ۱۰کارشناسی که شیراز را به عنوان بهترین سهام بهمن‌ماه معرفی کرده بودند درست از آب درآمده. نکته مهم درباره سهام شیراز، حجم پایین معاملات آن است و به همین خاطر روزانه دچار نوسانات زیادی می‌شود. تا جایی که ممکن است در یک روز از صف خرید به صف فروش برود و این مورد ریسک سرمایه‌گذاری را بالا می‌برد.
* بازدهی از ابتدای ماه: ۱۳٫۸۵درصد

* ۱۲: شپدیس؛ پتروشیمی پردیس
سهام شرکت پتروشیمی پردیس یکی از آرام‌ترین سهام موجود در گروه محصولات شیمیایی است. به این معنا که کمتر پیش می‌آید شاهد تشکیل صف خرید یا فروش سنگین برای آن باشیم. در نظرسنجی از کارشناسان بورسی، شپدیس رتبه دوازدهم بهترین سهام بهمن‌ماه را داشته و در نیمه اول ماه بازدهی ۱۰٫۳۴درصدی یعنی دو برابر شاخص کل از خود به جا گذاشته است. از نظر تحلیل تکنیکال، هر سه اندیکاتور RSI، ابر ایچیموکو و نوار بولینگر نشان از روند صعودی شپدیس دارند. طوری که بتوان برای حداقل دو هفته دیگر روی شپدیس حساب باز کرد.
* بازدهی از ابتدای ماه: ۱۰٫۳۴درصد

* ۱۳: کچاد؛ معدنی و صنعتی چادرملو
یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های معدنی بورس در فهرست بهترین سهام از نظر کارشناسان برای بهمن‌ماه به چشم می‌خورد. کچاد در مدتی که از اول ماه گذشته، بیش از دو برابر شاخص کل بازدهی داشته است. با اینکه در سه روز گذشته شاهد اصلاح قیمت سهام چادرملو بودیم اما از نظر تکنیکال، نمودار کچاد به ابر ایچیموکو برخورد کرده و می‌تواند در ادامه روند صعودی داشته باشد. البته به شرطی که در جریان معاملات امروز کچاد صعودی باشد. در غیر این صورت روند نزولی آن برای چند روز ادامه پیدا خواهد کرد.
* بازدهی از ابتدای ماه: ۱۱٫۳۸درصد

* ۱۴: تنوین؛ تامین سرمایه نوین
شرکت تامین سرمایه نوین در نیمه اول بهمن‌ماه حدود سه برابر شاخص کل یعنی ۱۳٫۵درصد بازدهی داشته است. تنوین حتی در بازار قرمزرنگ روز گذشته روند صعودی داشت. طوری که می‌توان گفت رشد تنوین که از اول ماه شروع شده، هنوز به نقطه پایان نرسیده است. پیش‌بینی‌ها از رفتار تنوین در نیمه دوم بهمن ضدونقیض است. هشت کارشناس آن را بهترین سهام بهمن معرفی کرده‌اند، ولی باید توجه داشت که تنوین چندان سهام شناخته شده‌ای در بازار نیست. این مورد هم می‌توان به سود و هم می‌تواند به ضرر سهامداران تنوین باشد.
* بازدهی از ابتدای ماه: ۱۳٫۵درصد

* ۱۵: شبریز؛ پالایش نفت تبریز
شرکت پالایش نفت تبریز در کنار دیگر نمادهای پالایشی توانسته در نیمه اول بهمن‌ماه بازدهی چشمگیری از خود به جا بگذارد. طوری که قیمت سهام آن در روزهای سبزرنگ گروه فرآورده‌های نفتی به ۱۷٫۹۶درصد یعنی حدود چهار برابر شاخص کل رسیده است. با این وجود شبریز آینده روشنی پیش‌رو ندارد. پالایشی‌ها عموما رفتار مشابه یکدیگر نشان می‌دهند و با صف فروش سنگینی‌ که برای صندوق پالایش و دیگر نمادهای پالایشی تشکیل شده، احتمالا برای چند روز دیگر هم شاهد رنگ قرمز برای نماد شبریز در تابلو بورس باشیم.
* بازدهی از ابتدای ماه: ۱۷٫۹۶درصد

کدخبر: ۳۷۱۸۱۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر