کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۸۶۸۲
تاریخ خبر:

الزرفی در لبه پرتگاه

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | احزاب شیعه در جلسه رای اعتماد نخست وزیر عراق شرکت نخواهند کرد.نخست وزیری که با چراغ سبز برهم صالح انتخاب شده بود، در عراق به بن بست رسیده است.

* یک: الزرفی تصمیم به تشکیل کابینه خود بدون هماهنگی‌های داخلی گرفته است. «طاها الدفاعی» نماینده ائتلاف «نصر» اعلام کرده که «عدنان الزرفی» مأمور تشکیل دولت عراق در خصوص تشکیل کابینه با نیروهای کُرد به توافق رسیده است و قصد دارد وزرای خود را با هماهنگی اغلب احزاب سیاسی به‌استثنای احزاب مخالف انتخاب کند. پایگاه خبری «المسله»، حیدر العبادی و «نصار الربیعی» رئیس هیات سیاسی سائرون به «برهم صالح» رئیس جمهوری عراق اعلام کرده‌اند که دیگر از الزرفی حمایت نمی‌کنند و از نامزدی «مصطفی الکاظمی» رئیس اداره اطلاعات این کشور برای نخست‌وزیری عراق حمایت خواهند کرد.

* دو: در همین حال، خبرهای دیگر حکایت از این دارد که سید «عمار حکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق به تازگی در دیدار با صالح نامه جریان‌های سیاسی شیعه را که در آن مصطفی الکاظمی برای نخست وزیری معرفی شده تحویل رئیس‌جمهوری عراق داده است. در همین حال روز یکشنبه در نشستی که در خانه «هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح برگزار شد جریان‌های سیاسی شیعی عراق برای معرفی «مصطفی الکاظمی» به جای «عدنان الزرفی»، نخست وزیر مکلف عراق به توافق رسیدند.

* سه: گروه‌های اصلی شیعه عراق موافقت خود را برای معرفی مصطفی الکاظمی رئیس سرویس اطلاعات این کشور به جای عدنان الزرفی نخست وزیر مامور تشکیل دولت عراق اعلام کردند.
در نشست خانه رئیس ائتلاف الفتح عراق، «نوری المالکی» رهبر ائتلاف دولت قانون و سید «عمار الحکیم» رئیس جریان حکمت ملی عراق و حضور داشتند.در این نشست، بیت شیعی عراق توافق کردند که الکاظمی رئیس سرویس اطلاعات عراق را به پیشنهاد مقتدی صدر به عنوان نخست وزیر این کشور معرفی کنند و الزرفی نیز انصراف خود را اعلام کند.

* چهار: روز دوشنبه حمید معله از اعضای جریان حکمت ملی به‌رهبری سید عمار حکیم از آمادگی عدنان الزرفی برای انصراف از تصدی نخست‌وزیری در صورت توافق گروه‌های اکثریت درباره معرفی جایگزین وی خبر داد. حمید معله اظهار داشت تلاش‌هایی برای متقاعد کردن الزرفی برای منصرف شدن از مأموریت تشکیل دولت در حال انجام است ولی وی مخالفت می‌کند و اصرار دارد به پارلمان برود تا پارلمان در خصوص نامزدی وی تصمیم بگیرد.

* پنج: دفتر نخست وزیری عراق از پیشنهاد آمریکا خبر داد که از طریق سفیر این کشور ارائه شده است. دفتر عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر پیشبرد امور عراق در بیانیه‌ای از پیشنهاد آمریکا مبنی بر گشوده شدن باب گفت‌وگوی استراتژیک میان بغداد و واشنگتن خبر داد. در بیانیه دفتر عبدالمهدی آمده است این پیشنهاد با هدف تحقق منافع دو کشور در سایه تصمیمات و تحولات در عراق و منطقه ارائه شده و عراق از آن استقبال کرده است.

این بیانیه آورده است: عبدالمهدی، ماتیو تولر سفیر آمریکا در بغداد را به حضور پذیرفت که وی پیشنهاد واشنگتن را تقدیم نخست وزیر کرد تا هیات مذاکره‌کننده و زمان آغاز مذاکرات مشخص شود و این موضوعی بود که قبلاً عراق در نامه‌ها و دیدارهای متعدد پیشنهاد کرده بود. این بیانیه آورده است که دو طرف پرونده‌های مشترک از جمله مبارزه با ویروس کرونا، اهمیت همکاری و هماهنگی میان کشورهای جهان برای مهار آن و حمایت از جان مردم در برابر خطرات ابتلا به این ویروس و نیز تدابیر تشکیل دولت جدید عراق را بررسی کردند.

* شش: یک نماینده از ائتلاف سائرون وابسته به جریان صدر احتمال داد که اکثر فراکسیون‌های شیعی در جلسه رای اعتماد به دولت عدنان الزرفی حضور نیابند. به گزارش سایت بغداد الیوم، رعد حسین، از نمایندگان فراکسیون سائرون گفت: بعید است که به دلیل شیوع کرونا ویروس و عدم حصول توافق سیاسی، پارلمان بتواند جلسه‌ای را برای رای گیری دولت عدنان الزرفی، نخست وزیر مکلف عراق برگزار کند. وی ادامه داد: از آنجا که اکثر احزاب شیعی این جلسه پارلمان را تحریم کرده‌اند، دشوار است که جلسه پارلمان به حد نصاب برسد. این مقام فراکسیون صدر ادامه داد که درخواست برای برگزاری جلسه فوق‌العاده برعهده پارلمان گذاشته شده است تا در مورد آن تصمیم‌گیری کند.

کدخبر: ۳۱۸۶۸۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر