کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۱۲۶۹
تاریخ خبر:

اقتصادی‌ترین اتومات‌هایی که می‌توان خرید!

روزنامه هفت‌صبح، سیدمحمدرضا دادگستر| تعویض دنده متوالی آن هم وقتی که ساعت‌ها باید در خیابان‌های شلوغ شهرهای بزرگ رانندگی کنید، به شدت زجرآور و خسته‌کننده است اما پیشنهادات مبنی بر خرید یک خودروی اتومات کم‌دردسر هم در نگاه اول پر از ریسک به نظر می‌آیند؛ به خصوص زمانی که قرار باشد به جعبه دنده‌های اتوماتیک خودروهای ارزان اعتماد کنید و مدام با این پرسش کلنجار بروید که اگر وضعیت بدتر از قبل شد چه و آیا ممکن است که از بد حادثه به تور یک اتومات بدقلق بیفتید که فقط با خرابی‌هایش خرج روی دست‌تان می‌گذارد؟ در این گزارش به سراغ چند گزینه ارزان‌قیمت اتوماتیک بازار ایران رفته‌ایم تا ببینیم که هر کدام چقدر ارزش خرید دارند.

* یک: کوییک اتوماتیک پلاس / ۲۱۰ میلیون - مدل ۱۴۰۰
این خودرو ارزان‌ترین گزینه اتوماتیک موجود برای خرید در بازار است که اتفاقاً بر‌خلاف قیمت ارزانش از جعبه‌دنده باکیفیتی بهره می‌برد. ترکیب فرمان برقی نرم کوییک و گیربکس CVT محصول پانچ، سواری بی‌دردسری را پدید آورده‌اند که در بین خودروهای هم‌رده کوییک اتومات را یک سر و گردن بالاتر قرار داده است. شرکت پانچ بلژیک که گیربکس کوییک حاصل مهندسی آن است، جزو شرکت‌های برتر در زمینه تولید گیربکس است و تقریباً تمام محصولاتش عملکردی بی‌نقص را به نمایش می‌گذارند. در کابین کوییک اتومات پلاس از تریم ترکیبی خاکستری و قرمز استفاده شده و امکانات قابل قبولی را در بازه قیمتی ۲۰۰ میلیون تومان عرضه می‌کند: سیستم نمایش فشار باد تایرها، کی‌لس استارتر، سیستم مولتی‌مدیای ۷ اینچی، سیستم ناوبری ماهواره‌ای و سنسور عقب. نسخه‌های کارکرده این خودرو هم بازار خوبی دارند و معمولاً به زودی به فروش می‌روند.

* دو: تندر ۹۰ پلاس اتوماتیک / ۴۱۵ میلیون - مدل ۹۸
نسبت به تندر ۹۰ عادی، به خصوص تیپ E0، تندر پلاس بهبودهایی جزئی در ظاهر را تجربه کرده اما کماکان در داخل به همان سبک اقتصادی لوگان وفادار مانده و چندان تغییر فنی‌ را هم تجربه نکرده است. ایران‌خودرویی‌ها مدعی تغییرات نرم‌افزاری در ECU خودرو و بهبود عملکرد آن هستند اما در نهایت مشخصات فنی تندر پلاس همان مشخصات فنی تندر معمولی است. آبی‌پوشان جاده مخصوص نتوانسته‌اند به خوبی مزیت مصرف سوخت پایین تندر ۹۰ دستی را در تندر اتومات حفظ کنند و شاهد مصرف ۹٫۲ لیتری در تست‌های میدانی هستیم که شبیه سمند است. تعویض دنده نسبت به گیربکس اتومات پردردسر ۲۰۶ بهتر انجام می‌شود اما کماکان مشکل افت شدید دور موتور با هر بار سبک ‌شدن دنده وجود دارد. نسبت به پژو پارس اتومات که مشکل کندی حرکت آن در سربالایی‌ها محسوس است، تندر ۹۰ پلاس چالش کمتری با سربالایی‌ها دارد و راحت می‌توانید از آن در جاده شمال لذت ببرید.

* سه: پژو ۲۰۷ اتوماتیک / ۳۸۸ میلیون - مدل ۱۴۰۰
سری جدید پژو ۲۰۷، اگر قیمت غیرمنطقی‌اش را در نظر نگیریم، با تغییراتی که در گرافیک چراغ‌ها‌ تجربه کرده از هر زمانی زیباتر به نظر می‌رسد و می‌تواند هاچ‌بکی جوان‌پسند و خوش‌چهره برای استفاده طولانی‌مدت باشد. با این حال در نسخه اتوماتیک آن کماکان مشکلات متعدد ۲۰۶ تیپ ۵ اتومات به چشم می‌خورد و ایران‌خودرو به جای استفاده از گیربکسی بهتر مجدداً همان را ‌ روی ۲۰۷ نصب کرده است. یکی از مزیت‌های مهم ۲۰۷ اتومات نسبت به دانگ‌فنگ H30 کراس یا دیگر رقبایش عدم خسته ‌شدن از رانندگی طولانی با آن است‌ اما اگر اهل استفاده مداوم از آپشن‌های خودرو هستید این خودرو چندان به درد شما نمی‌خورد چون گزارش‌های مکرری از هنگی سیستم مولتی‌مدیا یا از کار افتادن و ریپ‌زدن کروز کنترلش توسط مالکان ۲۰۷ منتشر شده است.

* چهار: ام‌جی ۳ / ۲۸۵ میلیون - مدل ۲۰۱۵
کوچک‌ترین عضو از خانواده ام‌جی که معمولاً به بدفروش ‌بودن شهرت دارد‌ اما اگر می‌خواهید برای استفاده بلندمدت به سراغ هاچ‌بکی متمایز و ارزان بروید ام‌جی ۳ خودروی مطمئنی است. طراحی این خودرو به گونه‌ای است که تا مدت‌ها از آن خسته نخواهید شد و حس ارزان ‌بودن را هم القا نمی‌کند. برای کسانی که کیفیت رانندگی برای‌شان از اهمیت بسیاری برخوردار است و می‌خواهند سواری اسپرتی را تحربه کنند، خرید ام‌جی ۳ یکی از عقلانی‌ترین انتخاب‌هاست چون از یکی از بهترین سیستم‌های تعلیق در این بازه قیمتی بهره می‌برد و گیربکس نیمه اتومات AMT آن هم قابلیت امکان انتخاب حالت رانندگی (زمستانی و اسپرت) را دارد. ام‌جی ۳ بر‌خلاف ظاهرش اتفاقاً خیلی هم خوش‌سفر است و با قابلیت‌های جالب آن در سفر آشنا خواهید شد. با این حال اگر قلق کار با جعبه دنده‌اش دست‌تان نیاید مدام در شهر صفحه کلاچ خواهید سوزاند.

* پنج: زوتی آریو / ۳۷۰ میلیون - مدل ۹۹
زوتی از برندهای معتبر چین است و S300 یا همان آریو هم نسخه‌های‌کپی تویوتا آلیون به شمار می‌رود که در کیفیت توانسته همچون آن ظاهر شود. آریو برای کسانی که چندان دل خوشی از سدان‌های ام‌وی‌ام ندارند و لیفان را هم مسخره می‌دانند، گزینه مناسبی است و به خصوص با طراحی کشیده‌ و کابین جادارش برای خانواده‌های پرجمعیت توصیه می‌شود. به دلیل استفاده از ساختار پیشرانه و جعبه دنده مشابه نمونه اصلی، آریو از جعبه دنده چهار سرعته اتوماتیک بادوامی بهره می‌برد که مشکلات زیادی از آن گزارش نشده است. اگر بین خرید آریوی دستی و اتوماتیک مردد هستید، باید بگوییم مدل اتوماتیک بازدهی بهتری دارد چون از رینگ‌های ۱۶ اینچی و تایر با ابعاد بزرگ‌تر بهره می‌برد که در کیفیت سواری آریو موثر است. اگر هم نرمی سواری برای‌تان مهم است، آریو نسبت به سدان‌های ام‌وی‌ام و لیفان ارجحیت دارد.

* شش: ام‌وی‌ام X22 اتوماتیک لاکچری / ۴۲۰ میلیون - مدل ۹۹
X22 کراسی است که این روزها در هر کوی و برزنی می‌توان از آن سراغ گرفت. بعد از گذشت پنج سال از حضور این چینی خوش‌چهره و اسپرت، هنوز هم بازار گرمی برای معامله آن وجود دارد و فعلاً تا اطلاع ثانوی نمی‌توان خبر از پایان تاج و تخت کوچک‌ترین کراس‌اوور مدیران‌خودرویی‌ها داد! برای کسانی که چندان علاقه‌ای به جعبه دنده CVT ندارند، جعبه دنده AT این خودرو می‌تواند جذاب باشد. اگر سروکار زیادی با سربالایی‌ها دارید بهتر است سراغ X22 اتومات نروید چون گیربکسش هماهنگی چندانی با پیشرانه ضعیف آن ندارد و با وزن سنگین‌تر و فاصله بیشتر میان ضرایب دنده‌ها، به معنای واقعی کلمه با خودرویی کند روبه‌رو هستیم که تنها به درد ترددهای روزمره می‌خورد و مدام در سبقت‌ها عقب می‌افتد. به همین دلیل است که مصرف سوخت واقعی آن در شهری مثل تهران نه ۶٫۱ لیتر اعلامی از سوی شرکت که ۸٫۱ لیتر است.

* هفت: بسترن B50 اف / ۳۲۰ میلیون - مدل ۹۵
اگر دو ویژگی منفی مصرف سوخت بالا و بازار کارکرده‌های کم‌فروغ را کنار بگذاریم، B50 اف یکی از بهترین‌ سدان‌های چینی حاضر در ایران است که همه خوبی‌های B50 به اضافه پیشرانه قوی‌تر و سطح ایمنی بالاتر را ارائه می‌دهد (در این بازه کمتر خودرویی را می‌توانید پیدا کنید که ایربگ جانبی داشته باشد!). همچنین در آن به جای تسمه تایم از زنجیر ‌ استفاده شده که اگرچه سروصدا تولید می‌کند اما زحمت تعویض تسمه را از روی دوش‌تان برمی‌دارد. جعبه دنده شش سرعته اتومات این سدان زیبای چینی با ضرایب کوتاه رانندگی آن را لذت‌بخش می‌کند و حتی شاید بتوانید برای مزدا ۳ قدیمی هم کری بخوانید! با صندلی‌های جادار و صندوق عقب بزرگ در کنار سیستم تعلیق نرم هم می‌توان با خیال راحت بسترن B50 اف را به خوش‌سفرها پیشنهاد داد.

* هشت: جک S5
۴۸۰ میلیون - مدل ۹۶
اگر از کراس‌اوورهای ضعیف دل خوشی نداشته باشید معمولاً جک S5 کارکرده را به شما پیشنهاد می‌دهند. با این حال این چینی پرفروش بازار ایران هم از مشکلاتی حاد، به خصوص در نسخه اتوماتیک، رنج می‌برد. شاید جک‌دارها بارها سر قضیه گیربکس دوکلاچه جک به هایمادارها فخرفروشی کرده باشند اما این جعبه دنده به به‌روزرسانی‌های مداومی نیاز دارد و معمولاً هم دقیق عمل نمی‌کند. جعبه دنده جک S5 اتومات مطابق با خروجی بالای پیشرانه دو لیتری توربوی این خودرو طراحی نشده و به همین خاطر خیلی زود داغ شده و پاسخ‌دهی‌اش را از دست می‌دهد. اگر جک را برای سفر می‌خرید کار خوبی می‌کنید اما اگر قصد استفاده روزمره از آن برای ترددهای شهری را دارید و مسیرتان هم پرترافیک است، دوستانه بگوییم که بهتر است دور آن را خط بکشید. مشکل استهلاک جعبه دنده در جک S5های پرکارکرد حادتر است.

کدخبر: ۳۹۱۲۶۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر