کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۰۲۷۸
تاریخ خبر:

افزایش‌ ۸۰درصدی قیمت یک کاسه سالاد شیرازی

روزنامه هفت صبح | یک کیلو گوجه ۱۶ هزار تومان، یک کیلو خیار ۱۰ هزار تومان و یک کیلو پیاز پنج هزار و ۵۰۰؛ این نرخ امروز مواد لازم برای یک سالاد شیرازی است. روز گذشته خبرگزاری تسنیم اعلام کرد که قیمت خیار به ۱۷ هزار تومان رسیده، اما رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی به هفت صبح می‌گوید که قیمت این میوه بین هفت تا ۱۰ هزار تومان است.

بعد از تمام حاشیه‌هایی که به‌خاطر معدوم شدن بار گوجه از عراق، کمبود و گرانی این محصول پشت‌سر گذاشت، نرخ هر کیلو گوجه هم به ۲۵ هزار تومان رسید. حالا دوباره قیمت آن پایین آمده و به گفته رئیس اتحادیه به ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان برگشته است. آخرین قیمت خیار رسمی، هفت هزار تومان بوده که با اضافه کردن حتی ۳۵درصد سود میوه‌فروش باز هم نرخ هر کیلو خیار به ۱۷ هزار تومان نمی‌رسد.

*** افزایش قیمت هویج
اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی می‌گوید که همیشه در فصل پاییز قیمت سیب‌زمینی، گوجه، خیار و پیاز کمی افزایش می‌یابد، اما اتفاق عجیب این روزها به هویج مربوط می‌شود. فروردین‌ماه هویج سه هزار تومان بود و حالا امروز هفت هزار تومان فروخته می‌شود. بااین‌حال به‌خاطر مصرف بالای آب‌هویج برای مقابله با کرونا، قیمت این محصول هم افزایش پیدا کرده است.

کارگر می‌گوید: «از اول کرونا، هر میوه‌ای که برای مقابله با این ویروس مفید بود افزایش قیمت داشت. امروز هم مصرف هویج مثل مصرف لیمو و زنجبیل در سال گذشته بالا رفته و به همین دلیل قیمت آن افزایش داشته است.» امروز همچنین سازمان آمار گزارشی از متوسط قیمت محصولات و هزینه خدمات کشاورزی در تابستان ۱۳۹۹ داده است.

این گزارش چه چیزی را نشان می‌دهد؟ اینکه متوسط قیمت خیار چهار هزار و ۹۰۰ تومان بوده و در نتیجه ١٢٢.١درصد افزایش نسبت به تابستان سال پیش داشته است. قیمت گوجه هم به طور میانگین این تابستان کیلویی ۱۱ هزار تومان بود که ۲۱٫۷درصد نسبت ‌به تابستان قبل بیشتر شده است. پیاز هم ۳۸٫۲درصد افزایش قیمت داشته و در تابستان به کیلویی هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.

حالا هنوز پاییز تمام نشده، این افزایش قیمت‌ها چندبرابر هم شده است. اگر برای یک ظرف بزرگ سالاد قرار بود از هر کدام از این میوه و سبزیجات یک کیلو بریزیم، در تابستان امسال باید ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان خرج می‌کردیم، اما حالا در اوایل آذرماه باید حدودا ۳۱هزار تومان بپردازیم؛ یعنی قیمت یک ظرف سالاد شیرازی حدود ۸۰درصد افزایش یافته است.

کدخبر: ۳۶۰۲۷۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر