کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۹۳۹۷
تاریخ خبر:

افتتاح رصدخانه ملی بدون آینه!

روزنامه هفت صبح، محمدجواد ترابی | کاش مجلس شورای اسلامی قانونی را با قید سه فوریت به تصویب برساند که حضور رئیس‌جمهور را در روزهای پایانی دولت در هر مراسم و افتتاحیه‌ای ممنوع اعلام کند. سدهای فروریخته آخر دولت سازندگی برای‌مان درس نشدند؟ آخر چطور این همه سد که بلای جان طبیعت ایران شد، دقیقا در روزهای آخر دولت سازندگی باید افتتاح می‌شدند؟

چند پروژه در دولت احمدی‌نژاد را سراغ داریم که به اسم فاز یک و دو و … در آن روزهای آخر افتتاح شدند ولی خبری از آنها نشد. افتتاح راه‌آهن نیمه کاره اصفهان به شیراز در انتهای دوره اول احمدی‌نژاد گل سرسبدشان بود که پس از عبور اولین قطار، بخشی از ابنیه فنی پروژه نابود شد و خسارت زیادی به آن وارد شد.

حال باز باید شاهد افتتاحیه‌های کذایی باشیم. دیروز سورنا ستاری، معاون علمی ریاست جمهوری در مراسمی با حضور رئیس‌جمهور، با اعلام آمارهایی اشتباه درباره میزان رصدخانه‌های جهان در نیم‌کره شمالی به معرفی طرح رصدخانه ملی ایران پرداخت. طرحی که دیروز به ظاهر قرار بود افتتاح شود و این اتفاق هم افتاد، اما بدون آینه در تلسکوپ!

تیم رسانه‌ای مرکز پژوهش‌های بنیادی در اقدامی عجیب از روزنامه‌نگاران علم این حوزه دعوت نکردند و به جای آن تیم رسانه‌های عمومی را به امید اینکه احتمالا صدای کسی درنمی‌آید با خود به روی قله گرگش در نزدیکی کاشان بردند که رصدخانه ملی ایران در آنجا قرار دارد. رئیس‌جمهور هم از راه دور افتتاح پروژه را اعلام کرد. اما با چه شرایطی؟ بله طرح بعد از ۲۵سال هنوز در حال تکمیل است و کاربری ندارد.

مانند این‌که مراسم رونمایی خودرویی بدون موتور یا هواپیمایی بدون بال گرفته شود. موضوعی که حتی به رغم تمهیدات اندیشیده شده برای دور نگه‌داشتن روزنامه‌نگاران علم خیلی زود درز کرد و این دلخوشی را تبدیل به یک آبروریزی تمام عیار کرد. چه کسی مقصر است؟ حتما باید تیمی حقیقت‌یاب پیگیر این ماجرا باشد.

معلوم نیست فشار برای این افتتاح از سمت دولت بوده که به‌حق سرمایه مناسبی را صرف این پروژه کرده یا معاونت علمی که احتمالا در پی بیلان کاری در آخر دوره است یا مرکز پژوهش‌های بنیادی که رصدخانه ملی ایران ذیل آن فعالیت می‌کند و رئیسش محمدجواد، از برادران لاریجانی است که شاید تصور شده دولت آقای رئیسی خیلی دل‌خوشی برای همکاری با او و مجموعه‌اش نخواهد داشت.

هر چه باشد رئیس‌جمهور مملکت پروژه‌ای را افتتاح کرده که تو خالی است. قول‌هایی در این مراسم خطاب به او داده شده که با واقعیت منطبق نیست و ادعاهایی شده که گوش فلک را کر می‌کند. این بی‌اعتباری ممکن است صدمات غیرجبرانی را به اعتماد به بدنه علمی کشور وارد کند و قطعا در این روزها آخرین نیست.

کاش جلوی برگزاری مراسم‌های روبان‌بُری پایان دوره دولت خیلی زود گرفته شود تا هم طبیعت حفظ شود، هم بودجه و هم آبرو. دولت‌ها و نیروهای دولت در روند انتقال به دولت بعد به دنبال رزومه‌سازی‌اند؛ کاش بیشتر به عواقب فکر می‌کردیم تا منفعت‌های مقطعی. علی‌الحساب باید از قضیه افتتاح رصدخانه ملی بدون آینه آسان نگذریم و ببینیم چه مجموعه‌ای موجب شده این قدر آسان با آبروی کشور بازی شود؟

کدخبر: ۳۹۹۳۹۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر