کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۹۲۶۴
تاریخ خبر:

اعلام دوباره وضعیت قرمز در بازار موبایل

همزمان با شنیده شدن زمزمه‌‌هایی درباره کمبود موجودی گوشی موبایل در بازار، عبارت ناموجود بیشتر از قبل در فروشگاه‌‌‌های آنلاین به‌چشم می‌خورد. از سوی دیگر قیمت‌ها هم مدام با نوسان روبه‌رو می‌شوند به‌گونه‌ای که برخی مدل‌‌های پرتقاضا حدود ۵۰۰هزار تومان گران شده‌‌اند.‌ابراهیم درستی،رئیس اتحادیه فروشندگان موبایل درباره نوسان قیمت‌‌ها به خبرآنلاین می‌گوید:

بازار موبایل تحت تاثیر مستقیم بازار ارز است و در وضعیتی که تقاضا و نقدینگی به سمت بازار ارز حرکت کرده و قیمت ارز در حال افزایش است احتمال اینکه شاهد افزایش قیمت در بازار موبایل باشیم نیز بسیار زیاد است. از سوی دیگر افزایش تقاضا هم در افزایش قیمت‌ها بی‌تاثیر نبوده است. به‌گفته او پس از بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به صورت غیرحضوری و مجازی تقاضا برای این محصول نیز افزایش یافته اما این تقاضا به حدی نبوده که بازار با کمبود مواجه شود.‌

درستی در خصوص وضعیت عرضه می‌گوید عده‌ای از واردکنندگان که گوشی‌های همراه را با ارز پایین خریداری و وارد کرده‌اند اقدام به احتکار این گوشی‌ها برای فروش آنها با قیمت ارز بالاتر کرده‌اند و گوشی‌ها را با قیمت ارز فعلی به مغازه‌داران می‌فروشند که در اینجا باعث بدنام شدن مغازه‌داران می‌شوند چراکه مصرف‌کننده با مغازه‌دار در ارتباط است و او را مقصر افزایش قیمت موبایل می‌داند.

خواهشی که از واردکنندگان داریم این است که گوشی‌های همراه را به قیمت همان ارزی که خریداری کرده‌اند و درصد سود مصوب به مغازه‌داران بفروشند.‌او در خصوص نمایش عبارت ناموجود در خیلی از سایت‌ها می‌گوید: خیلی از سایت‌های بزرگ خرید و فروش محصولات دیجیتال خود واردکننده هستند و با ناموجود اعلام کردن گوشی‌ها سعی در بالا بردن قیمت‌ها دارند در حالی که واردات به اندازه کافی صورت گرفته و هیچ کمبودی در انبارهای این واردکنندگان دیده نمی‌شود.

سازمان حمایت از مصرف‌کننده و نیروهای نظارتی باید به موضوع ورود کرده و از احتکار جلوگیری کنند تا واحدهای صنفی و مغازه‌داران بدنام نشوند.‌خبرآنلاین همچنین در گزارشی میدانی متوجه شده در چند روز اخیر قیمت گوشی‌های همراه افزایش داشته است به گونه‌ای که گوشی سامسونگ A51 که بین ۶.۵ تا هفت میلیون تومان قیمت داشته است در حال حاضر هفت تا هفت میلیون و ۳۰۰هزار تومان قیمت دارد یا سامسونگ A30s که چهار و نیم تا چهار میلیون و ۸۰۰هزار تومان قیمت داشت در حال حاضر بالای پنج میلیون تومان فروخته می‌شود.

در بین گوشی‌های آیفون نیز در حال حاضر گوشی آیفون ۸ پلاس با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت ۱۷میلیون و ۲۵۰ هزار تومان قیمت دارد، آیفون ایکس با ظرفیت ۶۴گیگابایت ۱۷میلیون و ۴۵۰هزار تومان قیمت دارد. ‌به‌گفته ابراهیم درستی یکی از دلایل افزایش قیمت اخیر گوشی‌های همراه در بازار می‌تواند به دلیل کمبود عرضه در این بازار باشد اما این کمبود عرضه به دلیل کمبود گوشی همراه در بازار نیست بلکه در نتیجه احتکار گوشی‌های همراه به دست واردکنندگان است.

کدخبر: ۳۴۹۲۶۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر