کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۲۰۵۱
تاریخ خبر:

اعضای جدید خاندان جک با قیمت‌های ‌رویایی!

سیدمحمدرضا دادگستر| دهه ۹۰ شمسی دهه چینی‌های بازار خودروی ایران بود؛ دهه‌ای که با ورود طوفانی اولین سری از ام‌وی‌ام X33 به بازار شروع و با آگهی‌های نجومی دیگنیتی یک میلیارد تومانی تمام شد. اما روند بازار خودرو نشان می‌دهد بعید نیست دهه ۱۴۰۰ را هم به‌نام نمایندگان اژدهای زرد آسیایی بزنیم. یکی از بازیگران مهم این نمایش آسیایی جک است. برندی که مدل S5 آن گوی رقابت را از X33 اسپرت ربوده و بسیاری را با موتور ۲ لیتری توربویش جذب کرده. اما کرمان‌موتوری‌ها تاکنون دو مدل جدید از جک را تحت برند کی‌ام‌سی نیز به بازار فرستاده‌اند که در حال حاضر هر دو قیمت اعجاب‌آور ۹۵۰ میلیون تومانی دارند! اما شانس هرکدام چقدر است؟
کی‌ام‌سی T8
تی۸ تا الان عملکردی معمولی در بازار پیکاپ‌ها داشته. این وانت دوکابین خوش‌رخ چینی نه آنقدر کم‌پیدا بوده که بتوانیم رای به شکستش در بازار بدهیم و نه آنقدر پرفروش که مثل کاپرا و نیسان پیکاپ بتوان نشانی از آن در هر خیابانی دید. T8 در حال حاضر با نظر مساعد بازار روبه‌رو شده و خریدارانش از آپشن‌های مختلف و پیشرانه قوی دولیتری توربویش که انحصار نسخه تکراری ۲٫۴ لیتری قدیمی میتسوبیشی را شکسته تعریف کرده‌اند. کرمان‌موتوری‌ها از ابتکار جالبی برای افزایش فروش این خودرو استفاده کرده‌اند و آن فروش T8 در رنگ‌های مختلف بوده. تصور کنید در میان پیکاپ‌های با رنگ مشکی و سفید و نقره‌ای ناگهان یک پیکاپ با رنگ زرد قناری را در مقابل خود ببینید! با این حال رقبای این خودرو هم بیکار ننشسته‌اند و معمولا زیاد خبر طرح‌های فروش فوتون تونلند (که نسل جدیدش در راه ایران است) و آمیکو آسنا را می‌شنویم. بزرگترین نقطه ضعف این خودرو که حتی ممکن است به شکستش بیانجامد، کمرنگ‌بودن فعالیت‌های متمرکز فروش کرمان‌موتور در برابر رقباست.
کی‌ام‌سی K7
دو کراس‌اوور چینی در حال حاضر متفاوت‌ترین طراحی‌های بازار را نمایندگی می‌کنند؛ یکی دیگنیتی بهمن‌موتور با طراحی خاص جلوپنجره سه‌بعدی در جلو و فرم کوپه در عقب و دیگری کی‌ام‌سی K7 که از چراغ‌های باریک مشابه خودروهای روز کره‌ای در جلو و چراغ‌های پیوسته عقب بهره می‌برد. البته ورود چری تیگو ۸ پرو هم می‌تواند این فستیوال را جذاب‌تر کند. با این حال K7 نسبت به دیگنیتی دیرتر وارد بازار شده و هنوز تبلیغات خاصی از آن در سطح شهر مشاهده نمی‌شود. دیگر نقطه ضعف آن هم وزن بالای ۱۷۳۵ کیلوگرمی‌اش است که تناسبی با موتور ۱٫۵ لیتری توربوی ۱۷۴ اسبی‌اش ندارد و این یعنی باید قید شتاب آن را بزنید! اما فراتر از همه اینها حضور رقبایی همچون سوزوکی گرندویتارای نو و هیوندای توستان کارکرده در این بازه قیمتی است که دودیفرانسیل هستند و می‌توانند قابلیت‌های جاده‌ای خوبی از خود به نمایش بگذارند. K7 در برابر آنها می‌تواند روی آپشن‌های به‌روزش مانور دهد. با این حال تجربه ثابت کرده که صرف ذکر چند آپشن در کاتالوگ یک خودروی چینی به معنی درست کارکردن آن نیست و کرمان‌موتور راه درازی را پیش‌رو دارد که خریداران را ترغیب کند برای کراس‌اوورش ۹۵۰ میلیون تومان هزینه کنند.

کدخبر: ۴۰۲۰۵۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر