کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۳۹۲۴
تاریخ خبر:

اعترافات میلاد حاتمی درباره سرشاخه‌های ‌باند شرط‌بندی اینترنتی

روزنامه هفت صبح | شنبه شب مصاحبه‌ای از میلاد حاتمی در تلویزیون پخش شد که او در قالب برنامه‌ای به نام شاخ (مجازی) در مورد خط و ربط گردانندگان سایت‌های شرط‌بندی و سرشاخه‌های آن توضیح می‌داد. میلاد حاتم‌پور مشهور به میلاد حاتمی خودش یکی از اعضای همین شبکه بود که هفت ماه پیش در ترکیه دستگیر شد و با اقدامات پلیس ایران عملیات استرداد او به کشور به نتیجه رسید. این متهم ۲۵ ساله از مدت‌ها پیش در اینستاگرام برای سایت‌های قمار اینترنتی کاربر جذب می‌کرد. در این برنامه صدا و سیما هم توضیح داده شد که او در ایران زندگی خوبی نداشته و درس خواندن را رها کرده.

مدتی بعد برای پیدا کردن شغل به جزیره کیش سفر می‌کند تا اینکه به واسطه یکی از دوستانش که مدتی قبل‌تر به آنتالیا مهاجرت کرده بود، با سایت‌های شرط‌بندی آشنا می‌شود. میلاد حاتمی در ادامه سرشاخه‌های سایت‌های شرط‌بندی که از این راه درآمدهای هنگفتی به جیب می‌زنند را معرفی کرد و اسامی آن‌ها را مقابل دوربین‌ به تفکیک روی تخته وایت‌برد نوشت. اغلب این اسامی قبلا در گزارش‌های مرتبط با فعالیت‌های این شبکه در رسانه‌ها منتشر شده بود اما نکته تازه این بود که برای اولین بار به صورت یکجا و شسته رفته این چهره‌ها در رسانه‌ ملی معرفی شدند. به این بهانه بد نیست یکبار دیگر هم ما سرشاخه‌های اصلی این شبکه و ارتباط پیچیده آن‌ها را با هم مرور کنیم.

یک: سعدالله و فرشید امیرشقاقی
سعدالله و فرشید امیر شقاقی یک پدر و پسر هستند که سرشاخه اصلی باند سایت‌های شرط‌بندی محسوب می‌شوند. آن‌ها در واقع نوعی هلدینگ را اداره می‌کنند به نام بت‌بال ۹۰ یا بنفیت بت که سایت مادر بقیه زیرشاخه‌های این شبکه محسوب می‌شود. یعنی درگاه و پنل را در اختیار اعضای اصلی این شبکه می‌گذارند و هر کدام از نفرات سایت‌های با اسامی مختلف را تبلیغ می‌کنند. در نهایت اما کل گردش مالی در بستر همان سایت مادر انجام می‌شود و هرکدام از اعضا به سبک شبکه‌های هرمی، سهم خود را از هر تراکنش برداشت می‌کنند.

سعدالله امیرشقاقی به عنوان پدرخوانده و شاه‌مهره این شبکه محسوب می‌شود. او خود را به عنوان دکتر، دندانپزشک، مدیر آژانس مدلینگ و تاجر معرفی می‌کند. مرد هزارچهره این شبکه البته با اتهاماتی در زمینه تجارت مواد مخدر به اتفاق سایر اعضای خانواده‌اش هم مواجه است. فرزند او فرشید امیرشقاقی ملقب به مونتیگو هم نفر دوم در سلسله مراتب این شبکه شناخته می‌شود. او متولد ۱۳۷۴ است و از ۱۶ سالگی به کانادا مهاجرت کرده و در رشته IT تحصیل کرده. فعالیت‌های او از چندی پیش نمود رسانه‌ای بیشتری پیدا کرد که حاضر شد با پرداخت پول‌های هنگفت با خواننده‌های مشهور رپ فارسی آهنگ منتشر کند.

گفته شده بود که به طور مثال حسین رحمتی ملقب به حصین خواننده رپ مقیم ارمنستان در ازای ۳۰هزار دلار حاضر شده با او آهنگ بخواند. یا خواننده‌های دیگری مثل سپهر شهاب‌لو (خلسه) یا سهراب مصطفوی (ام‌جی) هم سابقه همکاری با او را در کارنامه دارند. مونتیگو البته در نهایت به سبک و سیاق پدرش خیلی وارد سناریوهای نمایشی و جنجالی اعضای این باند نمی‌شود و فقط هر از گاهی در اینستاگرام زندگی مجللی که با پو‌ل‌های بادآورده فیشینگ و کلاهبرداری در سایت‌های قمار به دست آورده به رخ مخاطبانش می‌کشد.

دو: پویان مختاری
یکی دیگر از اعضای این گعده پویان مختاری است. متولد ۱۳۶۹ در ایذه. او هم یکی از اعضای اصلی این شبکه محسوب می‌شود و سایتی به نام حضرات را اداره می‌کند. مختاری با راه انداختن انواع جنجال‌ها و دعوا و مرافعه‌های ساختگی در اینستاگرام مخاطب جذب می‌کند و الان به رقم ۵٫۳ میلیون نفر فالوئر رسیده. شگرد او هم این است که با همکاری چهره‌های مشهور سناریو‌های ساختگی درباره ازدواج و رابطه راه‌ می‌اندازد؛ مدتی با نیلی افشار (نیلوفر صفرزاده چوکامی) بعد با ریحانه پارسا و نسیم خواننده سابق زدبازی و آناشید حسینی.

چندی پیش در جریان هک شدن صفحه‌اش فاش شد که با بعضی چهره‌های مشهور داخل ایران هم مراوده دارد. یکبار عکس مشترک او با رضا صادقی هم جنجالی شد که البته مربوط به قبل از مهاجرت پویان مختاری بود و واکنش منفی افکار عمومی موجب رنجش این خواننده پاپ شد. پویان مختاری قبل از ورود به این شبکه کار خوانندگی هم می‌کرد و موزیک‌ ویدئوهایی از او در شبکه‌های ماهواره‌ای پخش شده بود. او در حال حاضر بین ترکیه و اسپانیا و انگلیس آزادانه در تردد است.

اما پارسال اعلام شد که اعلان قرمز اینترپل برای او صادر شده و حتی شایعه بازداشت و استرداد او به ایران هم مطرح شد که به جایی نرسید. یک نکته جالب اینکه طبق چارتی که میلاد حاتمی مقابل دوربین‌های صدا و سیما کشید حسین تهی از خوانندگان خارج از کشور هم از زیرشاخه‌های پویان مختاری محسوب می‌شود. و از چند سال پیش به تبلیغ سایت‌های قمار روی آورد. نازنین همدانی هم یکی دیگر از افرادی بود که میلاد حاتمی از او به عنوان عضوی از شبکه تحت هدایت پویان مختاری اسم برد.

سه: ساشا سبحانی
ساشا سبحانی فرزند احمد سبحانی سفیر پیشین ایران در ونزوئلا است و یکی از مهره‌های اصلی باند سایت‌های شرط‌بندی که در عبور از خطوط قرمز اخلاقی ید طولایی دارد. ساشا سبحانی در حال حاضر ساکن اسپانیا است و بهمن‌ماه پارسال در این کشور به جرم پولشویی و قاچاق انسان دستگیر شد. این بار هم بحث استرداد این چهره ۳۳ ساله با همکاری پلیس اینترپل مطرح شد که نتیجه نداد. او الان در اسپانیا ساکن است و فعالیت می‌کند. تعداد فالوئرهای این چهره اینستاگرامی که با بعضی مسئولان ایرانی هم عکس مشترک دارد در حال حاضر به ۲٫۵ میلیون نفر رسیده. زمانی که بازداشت او اتفاق افتاد بعضی تلویزیون‌های ایرانی خارج از کشور به او تریبون دادند تا اصطلاحا دست به افشاگری بزند که البته خیلی نکته قابل ذکری هم در چنته نداشت و به خاطراتی از چند مهمانی محدود شد

چهار: رضا جت‌بت و اشکان
بین همه اسم‌هایی که میلاد حاتمی مطرح کرد یک مورد غریبه‌تر از بقیه بود. او از افرادی به نام رضا جت‌بت و اشکان نام برد که به ادعای او در کانادا مستقر هستند و درگاه سایت شرط‌بندی واگذاری می‌کنند. از این دو نفر که میلاد حاتمی اسم برده هیچ اطلاعاتی در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی تا الان منتشر نشده. پیش از این گفته می‌شد که سایت جت‌بت متعلق به خود میلاد حاتمی است. او الان اما اسم خودش را در زمره زیرشاخه‌های این شبکه جت ‌بت طبقه بندی کرده. بقیه اسامی‌ای که او ذکر کرده هم مشهور هستند. سیجل (سیاوش جلالی) از اعضای گروه زدبازی، خلسه (سپهر شهاب‌لو)، بهزاد لیتو، دیانا دادمهر، مسعود ترکیبی و گروه تیک‌تاک.

در مورد گروه تیک‌تاک البته باید این توضیح را بدهیم که این گروه رپ مدت‌هاست عملا متلاشی شده. دو تن از اعضای این گروه یعنی سینا ساعی و سینا مافی ساکن ایران هستند و هیچ‌وقت با سایت‌های شرط‌بندی همکاری نکردند. یکی دیگر از اعضای هسته اولیه این گروه به نام خشایار اس‌آر اما از چند سال پیش به کانادا مهاجرت کرد و الان با سایت‌های شرط‌بندی هم همکاری دارد. احتمالا منظور میلاد حاتمی هم صرفا همین عضو سابق گروه تیک‌تاک بوده. فهرست رپرهایی که برای سایت‌های جت‌بت تبلیغ کردند هم البته مفصل‌تر است که میلاد حاتمی به آن‌ها اشاره نکرد از جمله دیگر اعضای گروه زدبازی یا عرفان پایدار.

پنج: امیر تتلو
میلاد حاتمی لابه‌لای اعترافات خود اشاره کرد که امیرتتلو هم ابتدا موافق تبلیغ و همکاری با سایت‌های شرط‌بندی نبوده اما اعضای این شبکه قدرتمند توانستند او را هم جذب کنند. تتلو البته الان مجددا از همکاری با سایت‌های شرط‌بندی دست کشیده و مدتی‌ قبل هم اعضای بالادستی خود اختلاف پیدا کرده بود. او دیروز در واکنش به اعترافات میلاد حاتمی تایید کرد که دیگر با سایت‌های شرط‌بندی همکاری نمی‌کند و قصد دارد با فروش آهنگ‌هایش امرار معاش کند. با این حال میلاد حاتمی از زیرشاخه‌های تتلو هم اسم برد از جمله کوروش (کوروش عظیم‌زاده سلماسی) که مدیر برنامه‌های او محسوب می‌شود. آریانا (آریانا نبئی) بوکسور و از دوستان نزدیک تتلو که سایت آریا بت را مدیریت می‌کند.

شش: پیام صادقیان
بازیکن سابق پرسپولیس و تیم ملی این روزها یکی از گردانندگان سایت‌های قمار است و در ترکیه اقامت دارد. میلاد حاتمی دیروز از او به عنوان یکی از سرشاخه‌های سایت‌های قمار اسم برد. نکته تاسف برانگیز اینجاست که پیام صادقیان ستاره با استعدادی بود که در ۲۱ سالگی بازیکن پرسپولیس شد و خیلی زود به پیراهن تیم‌ملی رسید. او اما از همان دوران حاشیه زیاد داشت و در سن ۲۸ سالگی که باید اوج دوران بلوغ و هنرنمایی یک فوتبالیست باشد کلا قید فوتبال را زد و به ترکیه رفت تا سایت شرط‌بندی راه‌اندازی کند. صادقیان به همراه شاهین‌لو از خواننده‌های گروه تی‌‌ام بکس و امیرحسین ایپکچی بازیکن سابق فوتبال تیم سه‌نفره‌ای تشکیل دادند و مشغول تبلیغ و ترویج سایت‌بت هستند. صادقیان از تیرماه ۹۸ با انواع حاشیه‌سازی‌ها و رفتار‌های نامتعارف و دعواهای ساختگی در فضای مجازی با امثال امیر تتلو فالوئر جذب می‌کند و ۱٫۵ میلیون دنبال کننده در اینستاگرام دارد.

هفت: داود هزینه
داود غفاری یا داود هزینه زیرمجموعه‌ای از افراد مشهور دارد که سایت قمار او را تبلیغ می‌کنند. از جمله شهناز تهرانی هنرپیشه ۶۷ساله قبل از انقلاب که در حال حاضر ساکن گرجستان است. یا محمد خردادیان ۶۵ساله و ساکن لس‌آنجلس. افراد دیگری که میلاد حاتمی به عنوان همکاران داود هزینه اسم برد پارمیس و صبا و دنیا هستند که از چهره‌های جنجالی اینستاگرام محسوب می‌شوند. خود داود غفاری مدت‌ها ساکن ترکیه بود اما بعد از چند سال به دلیل حواشی زیاد به گرجستان مهاجرت کرد. او چند سال پیش با یک کلیپ که می‌گفت «همه هزینه‌ها برای تو میشه» به اسم داود هزینه معروف شد و بعد با انواع و اقسام دعوا‌های ساختگی و نمایشی به فالوئرهایش افزود.

هشت: ندا یاسی
ندا یاسی هم چند سال پیش با ویدئوهای پرزرق و برق در اینستاگرام به شهرت رسید و بلافاصله تبدیل شد به یکی از مروجان سایت‌های شرط‌بندی. در مورد هویت اصلی او خیلی اطلاعات دقیقی در دست نیست اما گفته می‌شود که از پدری اهل اربیل عراق و مادری افغانستانی متولد شده و تا دوران دانشجویی در ایران زندگی کرده. بعد از ایران خارج شده و در حال حاضر در کانادا پناهنده است. او به جرم پولشویی در کانادا دستگیر شده اما بعد از مدت کوتاهی آزاد شد.

۹ : علیشمس
علی شمس ملقب به علیشمس در سال‌های میانی دهه ۱۳۸۰ فعالیت خود را در زمینه موسیقی پاپ و رپ با چهره‌هایی مثل ساسی مانکن و حسین مخته آغاز کرد اما در این مسیر خیلی توفیق خاصی کسب نکرد. بعدها او با مهدی جهانی همکاری مشترکی را آغاز کرد که یکبار دیگر اسم او سر زبان‌ها افتاد اما از سال ۹۷ مسیر زندگی خود را تغییر داد و با مهاجرت به ترکیه همکاری با سایت‌های شرط‌بندی را آغاز کرد. این خواننده ۳۴ساله در زیرمجموعه خود دنیا جهانبخت را هم می‌بیند که از جنجالی‌ترین چهره‌های این شبکه است و در جذب خیلی از هنرمندان داخل کشور از جمله مهراد جم نقش اساسی داشت.

کدخبر: ۴۱۳۹۲۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر