کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۲۲۳۸
تاریخ خبر:

اعتراض کوبایی‌ها در غیاب برادران کاسترو

بیش از شش دهه از آخرین باری که کوبا طعم ناآرامی را چشیده است گذشته و این‌بار در نبود برادران کاسترو، مردم این کشور به خیابان‌ها آمده‌اند تا اعتراضشان را بر سر فقر، نبود دارو و روند واکسیناسیون نشان دهند. به نظر می‌رسد که با برداشته شدن سایه وحشت کاستروها از سر این کشور حالا کوبایی‌ها فرصت را برای اعتراضات خود مناسب دیده‌‌اند. آنها در شش دهه گذشته تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار داشته‌اند که هر روز فقیرترشان کرده است. حالا نه تنها فیدل کاسترو مرده است که برادرش هم قدرت را ترک کرده.
تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی مردمی را نشان می‌دهد که یکشنبه با سر دادن شعارهایی خواستار دریافت واکسن کووید-۱۹ بودند و برای آزادی و دموکراسی شعار می‌دادند. این تظاهرات در حالی برپا شده که همه‌گیری ویروس کرونا در کوبا رو به اوج گذاشته است. یک تظاهرات‌کننده در شهر سان آنتونیو دلوس بانوس به خبرگزاری فرانسه گفته:«مردم از وضع غذا و برق عصبانی هستند.» هاوانا این روزها با بحران اقتصادی مواجه است.
مخالفان حکومت کوبا این تظاهرات را بزرگ‌ترین تظاهرات ضددولتی در ۳۰سال گذشته عنوان کرده‌اند. همزمان، هواداران حکومت کمونیستی کوبا هم در پاسخ به معترضان در هاوانا تجمع کردند. میگل دیاز کانل، رئیس‌جمهوری کوبا در سخنانی در تلویزیون «مافیای کوبایی-آمریکایی» را به سازماندهی ناآرامی‌ها متهم کرد. همزمان، ایالات متحده به دولت کوبا درباره برخورد با تظاهرات‌کنندگان هشدار داده است. نیروهای ویژه پلیس و ارتش در پی تظاهرات روز یکشنبه در خیابان‌های هاوانا مستقر شدند و تلاش کردند تا معترضان را متفرق کنند. گزارش‌ها همچنین از بازداشت تعدادی از معترضان حکایت دارد.
میگل دیاز کانل، رئیس‌جمهوری کوبا نیز در سخنانی که از تلویزیون این کشور پخش شد، «آمریکایی‌ها» را به سازماندهی ناآرامی‌ها در کوبا متهم کرد. او گفت که اعتراض‌ها واقعی بوده است اما «مزدوران» آمریکا با استفاده از رسانه‌های اجتماعی از این اعتراض‌ها سوءاستفاده کردند. رئیس‌جمهوری کوبا البته هشدار داد که تحرکات بعدی تحمل نخواهند شد.دولت کوبا که در دو سال گذشته درگیر بحران اقتصادی بوده است، تحریم‌های آمریکا و بیماری کرونا را عامل اصلی این مشکل می‌داند. تحریم‌ها، ناکارآمدی‌ها و همه‌گیری کرونا، صنعت گردشگری و دیگر زمینه‌های درآمدزا در کوبا را متوقف کرده و روند ورود کالاهای اساسی به این کشور را کند کرده است.
در جریان اعتراضات روز یکشنبه که از هاوانا تا سانتیاگو در جریان بود، جیپ‌های نیروهای ویژه مسلح به سلاح خودکار نیز در پایتخت دیده شد و دیاز کانل از حامیانش خواست تا در مقابل تحریکات بایستند. یکی از خبرنگاران رویترز نیز شاهد استفاده پلیس از اسپری فلفل علیه تعدادی از معترضان و ضرب و شتم آنها توسط افسران پلیس بود اما تلاشی مستقیم برای درگیری متقابل با معترضانی که شعار «آزادی» سر می‌دادند، دیده نشد. همچنین معترضان فریاد «دیاز-کانل، استعفا» و حامیان دولتی نیز شعار «فیدل» را سر دادند.
اعتراضات در سن آنتونیو دولوس بانوس در استان «آرته‌میسا» در جوار هاوانا آغاز شد و فیلمی در فضای مجازی دست به دست شد که نشان می‌دهد صدها سکنه این منطقه شعارهای ضد دولتی سر می‌دادند و خواستار بهتر شدن اوضاع کشور و واکسیناسیون در مقابل کرونا برای پایان دادن به محدودیت‌های روزانه بودند. کوبا دو واکسن دارد و کارزار واکسیناسیون گسترده خود را آغاز کرده و از جمعیت ۱۱.۲میلیون نفری‌اش ۱.۷میلیون نفر واکسینه شده‌اند و دو برابر این تعداد نیز حداقل یک دُز از واکسیناسیون سه مرحله‌ای را دریافت کرده‌اند. رئیس‌جمهوری کوبا در مورد این اعتراضات گفته است: ما نمی‌خواهیم حاکمیت یا استقلال این ملت را تحویل دهیم. اگر می‌خواهند انقلاب را سرنگون کنند، باید از جنازه ما عبور کنند.

کدخبر: ۴۰۲۲۳۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر