کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۷۳۱۱
تاریخ خبر:

اعتراض دختران کنکوری‌ به نتایج آزمون

روزنامه هفت صبح | امسال هم جواب کنکور سروصدای داوطلبان زیادی را بلند کرد؛ البته نه سروصدای همه را. کنکوری‌های دختر اعتراض داشتند که با رتبه‌های بهتر در رشته‌هایی رد شده‌اند که پسرها در همان رشته‌ها با رتبه‌های بدتر قبول شده‌اند. مثلا سارا در توئیترش نوشته است: «من با رتبه ۴۰۰امسال در کنکور هنر مردود شدم ولی دوستانم به صرف پسر بودن با رتبه‌های بالاتر قبول شدند.»

یک کنکوری دیگر هم نوشته با رتبه سه هزار در کنکور امسال مردود شده اما پسری را می‌شناسد که توانسته با همین رتبه فیزیوتراپی قبول شود. داوطلب دختر دیگری هم می‌گوید با رتبه چهار هزار نتوانسته در دانشگاهی قبول شود اما پسری را می‌شناسد که با رتبه ۱۰ هزار پرستاری قبول شده است.این روایت‌ها در روزهای گذشته بسیار غیرقابل انتظار بوده است. آیا واقعا سهمیه‌بندی جدیدی رخ داده که ما بی‌خبر بودیم؟

*** دفترچه کنکور چه چیزی می‌گوید؟
برای اینکه ببینیم دفترچه کنکور چقدر بین زنان و مردان متفاوت است، تمام رشته‌هایی که سهمیه متفاوتی را به زنان و مردان داده جدا کرده‌ایم. دانشگاه‌های رشته گروه تجربی نابرابرترین رشته‌های امسال بوده‌اند. بخشی از این سهمیه‌ها به خاطر دانشگاه‌های ارتش و بقیه‌الله است . مثلا در دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله نسبت پذیرش پرستار زن به مرد ده نفر در مقابل هفتاد نفر است.

بخشی دیگر از این نابرابری به خاطر این است که امسال در رشته فوریت‌های پزشکی پیش بیمارستانی در همه دانشگاه‌های کشور سهم مردان بیشتر از زنان بوده است.از طرف دیگر در رشته پرستاری هم معمولا سهمیه مردان یک یا دو نفر در دانشگاه‌ها بیشتر از زنان بوده است. بنابراین اگر شما یک داوطلب مرد بودید شانس بیشتری داشتید که در گروه علوم تجربی رشته بهتری قبول شوید.

*** شانس بالای مردان در گروه ریاضی
حالا جالب اینکه در گروه علوم ریاضی هرجا که نابرابری در پذیرش بین زنان و مردان وجود داشته کفه ترازو به سمت مردان سنگین شده است و زنان بیشتر از این گروه محروم شده‌اند. البته گاهی رشته‌هایی که در آن سهمیه زنان و مردان برابر بوده، به ضرر مردان شده است.

مثلا سال گذشته آخرین پسر در رشته مهندسی صنایع با رتبه ۲۵۰۰ در دانشگاه خواجه نصیر قبول شده اما در همین رشته و دانشگاه رتبه آخرین دختر ۳۰۰۰ بوده است. این یعنی تعداد دخترانی که برای این صندلی رقابت می‌کردند کمتر بوده پس به نفع آنها شده است.امسال همچنین از دانشگاه‌های برتر هنر، فقط دانشگاه هنر تهران بود که سهمیه‌بندی را در دو رشته به نفع مردان اعمال کرد. از سوی دیگر در گروه علوم انسانی عمدتا سهمیه‌بندی جنسیتی به ضرر مردان بوده است.

*** تفکیک جنسیتی به خاطر کرونا
امسال کرونا باعث شد که بعضی از دانشگاه‌ها در دو نیم‌سال متفاوت دانشجو پذیرش کنند. با این حال سیاست بعضی از دانشگاه‌ها این بوده که این کار را با تفکیک جنسیتی انجام دهند. یعنی یک نیم‌سال تحصیلی دختر پذیرش کنند و نیم‌سال تحصیلی بعدی پسر. امسال همه رشته‌های دانشگاه هنر اسلامی تبریز و همه آموزشکده‌های فنی حرفه‌ای معمولا به همین روش دانشجو گرفته‌اند.

برای مثال آموزشکده فنی و حرفه‌ای دختران آمل، رشت، نجف، دکتر شریعتی، گرگان، همدان - زینب کبری(س)، سنندج، کرمان، لاهیجان و شیراز همین سیستم را پیاده کرده‌اند. از طرف دیگر دانشگاه صداوسیما هم سهمیه کمتری به دختران داده و هم تفکیک جنسیتی کرده است. یعنی پنج زن و ۱۵ مرد در رشته کارگردانی وارد این دانشگاه می‌شوند اما زنان در نیم‌سال اول و مردان در نیم‌سال دوم پا به دانشگاه می‌گذارند.

سازمان سنجش هنوز واکنشی به این اعتراض‌ها نشان نداده اما نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس روز گذشته به خبرآنلاین گفته که این موضوع جدیدی نیست و پذیرش متفاوت افراد به بازار و تقاضای موجود برمی‌گردد. البته نگرانی دیگر او این بوده که تعداد زنان داوطلب و رتبه‌های برتر زن بیشتر از این شود و روزی بیاید که اگر سهمیه‌بندی رخ ندهد دیگر در برخی از دانشگاه‌ها هیچ آقایی پذیرش نشود.

کدخبر: ۳۵۷۳۱۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر