اظهارات جنجالی احمدینژاد درباره حجاب اجباری
روزنامه هفت صبح | اظهارات تازه محمود احمدینژاد درباره حجاب اجباری جنجالساز شده است. رئیسجمهور سابق و عضو فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتوگو با مهدی نصیری گفته قانون الزام حجاب باید با خواست اکثریت مردم ایران منطبق باشد. جالب اینکه چندی پیش خود مهدی نصیری هم در برنامه تلویزیونی زاویه از شبکه چهار سیما اظهارات مشابهی در نقد حجاب اجباری داشت که بازتاب وسیعی پیدا کرد و با انتقاد تند همطیفهای سیاسی او مواجه شد.
نصیری در نیمه اول دهه ۷۰ مدیرمسئول روزنامه کیهان بود و بعدها در هفتهنامه صبح رویکرد خود را در انتقاد از دولت سازندگی و اصلاحات دنبال میکرد بنابراین مواضع تازه او هم برای افکار عمومی غیرمنتظره است. این مصاحبه به صورت تصویری انجام شده و یک شبکه اینترنتی به نام آرمانمدیا با عنوان عصر حیرت قسمت اول آن را منتشر کرده است.
مصاحبه نصیری با احمدینژاد نکات دیگری هم داشت از جمله دفاع او از عملکرد دولتش و انتقاد از برجام و دولت فعلی و اظهارنظر درباره شخصیتهای سیاسی مثل برادران لاریجانی و مرحوم هاشمی رفسنجانی و … مهمترین بخش اما دیدگاه او درباره مسائل اجتماعی و حجاب اجباری است که برای بعضی رسانهها و کاربران شبکههای اجتماعی غافلگیرکننده بوده. در ادامه فقط همین بخش از مصاحبه پیرامون حجاب اجباری را میخوانید.
نصیری: قانون الزام به حجاب اجباری را چگونه میبینید؟
احمدینژاد: قانون، یک قرارداد اجتماعی است. مگر غیر از این است؟! به مردم میگویند شما یک مجلس انتخاب کردید و این مجلس برای شما قانون گذاشته.
نصیری: در اینجا مستند به شریعت میکنند.
احمدینژاد: مستند به شریعت هم باید از مسیر مجلس بیاید دیگر. اراده و خواست مردم در تشکیل مجلس و تصمیمات آن دخالتی دارد یا ندارد؟! آیا مصوبات مجلس باید مورد قبول عامه مردم باشد یا نباشد؟! اگر مجلس یک قانونی گذاشته و اکثریت جامعه میگوید من قبول ندارم، شما میتوانی بگویی من به هر قیمت اعمال میکنم؟!
نصیری: میگویند مهم نیست که مردم نپذیرند.
احمدینژاد: به محض اینکه مجلسی این حرف را بزند خودش فاقد مشروعیت شده. چون این مجلس نماینده مردم است دیگر! نماینده مگر میتواند خلاف خواست کسی که او را تعیین کرده، عمل کند؟!
نصیری: اینها میگویند آره. میگویند مردم در چارچوبی به نام جمهوری اسلامی گفتهاند که میخواهیم حاکمیت بر اساس اسلام باشد. نمایندگان مجلس هم باید بر اساس همین قوانین اسلامی، قوانین [عادی] را تصویب کنند. شورای نگهبان هم که میگوید حکومت اسلامی میتواند حجاب را الزامی کند و از اینجا به بعد دیگر مردم حق دخالت ندارند.
احمدینژاد: این جوری که کار سختتر میشود برایشان. این استدلال خیلی سستتر است. اگر شورای نگهبان الان اظهارنظر میکند بر اساس یک رأیی است که مردم دادهاند.
نصیری: میگویند مردم به یک چیزی رای دادند و پس از آن اختیار از مردم سلب شده!
احمدینژاد: اینکه چون اعمال میشود، پس حق است [که نشد حرف]. اختیار انسان اصلا قابل ساقط کردن نیست. [مردم میگویند] ما شما را نماینده خودمان کردیم در این امور و حالا اصلا تشخیصمان این است که تو در اینجا از اسلام اشتباه برداشت کردهای. تو نمیتوانی بگویی چون رای دادهاید باید بپذیرید! چه منطقی پشت این است؟! گیرم یک برههای هم مردم را ساکت کردی …
نصیری: حرفشان این است که در اصلِ پذیرش دین و اسلام اکراه نیست اما وقتی دین و حکومت اسلامی را پذیرفتید، دیگر نمیتوانید در جزئیات چانه بزنید.
احمدینژاد: اولا پذیرش دین با پذیرش حکومت جمهوری اسلامی دوتاست. ثانیا، اصلا یک نفر قبلا رای داده اما الان میگوید این شکل را نمیخواهم. این فرد حقی دارد یا ندارد؟! یعنی میگویند تو از حق ساقط شدی؟!
نصیری: ظاهر این جوری است.
احمدینژاد: روی چه حسابی؟!… اصلا این دینی که ما داریم کدام دین است؟
نصیری: فرض کنید دین مشهور فقها.
احمدینژاد: یعنی چه؟! فقها از کجا حق دارند که دین تعیین کنند؟!
نصیری: میخواهم بگویم در عصر غیبت اجرای حدود و تشکیل حکومت دینی به این مفهوم در زمره مسلمات دین نیست.
احمدینژاد: احسنت. حکومت دینی به این معنا که من با مردم کاری ندارم، میگویم و باید اجرا کنی، نداریم.
نصیری: یکی از اشکالات جدی که از طرف طیفی از دوستان حزباللهی به امثال بنده وارد میشود، این است که رهبری دو سال پیش در یک سخنرانی اعلام کردند که کسی در این مسئله (نقد حجاب اجباری) وارد نشود و ایشان گله و شکوه کردند از اینکه مثلا یک روشنفکر یا روحانی بحث نفی حجاب الزامی را مطرح کرده. یک طیفی این را حجت میگیرند بر علیه من یا هرکسی که راجع به برداشتن الزام قانونی حجاب صحبتی بکند.
احمدینژاد: اگر رهبری یک موقع توصیهای میکنند معنایش این است که اگر کسی نظری داشت، نگوید؟! یا مثلا احتمال نمیدهند که شاید نظر ایشان از دو سال پیش تا الان عوض شده باشد؟! شما میخواهی به ظواهر سخنان رهبری استناد بکنی تا برای مردم محدودیت ایجاد کنی، این خیلی غلط است.