کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۳۶۰۴
تاریخ خبر:

اشتباه مهلک وزیر سابق بهداشت از زبان رییس نظام پزشکی تهران

مووید علویان رییس نظام پزشکی تهران در نشست خبری گفت: در بحث واکسن گفتیم مردم را موش آزمایشگاهی نمی‌کنیم اما در دارو کردیم

علویان گفت: از اردیبهشت سال ۹۹ میتوانید نظرات من را ببینید، من همراه با تعدادی از کارشناسان درخواست کردم، به صراحت گفتیم در تولید واکسن خارجی مشارکت کنید. مشارکت در واکسن خارجی با کشور خاصی مدنظر نبوده و هر کشوری که تولید میکند. اما این اتفاق نیفتاد و به جای واکسن در داروها مطالعه شد و ما هیچ تاثیری در واردات دارو ندیدیم.

او در ادامه گفت: در بحث واکسن گفتیم مردم را موش آزمایشگاهی نمی‌کنیم اما در دارو کردیم. ما البته از تولید داخلی حمایت می‌کنیم و آن را یک ضرورت تاریخی می‌بینیم چون نمی‌دانیم چه اتفاقی در آینده اتفاق خواهد افتاد. این جاست که ظرفیت سازی داخل بسیار مهم است.

او در ادامه گفت: در چندهفته پیش در مراکز تولید داخل که در حال مطالعه هستند یک بازدید فنی کردیم. باید از تمام تولید داخل حمایت کنیم، اما تا زمانی که تولید داخل کفایت نکند باید واردات کنیم. اینکه چرا صورت نگرفت بحث حقوقی است و باید ببینیم چرا صورت نگرفت.

او گفت: باید ببینید مسئولین حوزه سلامت به تکلیف خود در حوزه سلامت عمل کردند یا نه. چه طور می‌تواند پزشکی جوابگوی مرگ بیمار باشد، باید بگوید چرا بیمارش مرد؟ باید جواب بدهد و باید خانواده شان را قانع کند. چه طور از مرگ هزاران نفر باید بگذریم؟ نباید گذشت چون حق الناس است و قابل گذشت نیست. بچه‌های یتیم پشت مراکز ای سی یو و زنان بی سرپرست چه می‌شوند؟ کسی به آن ها پاسخگو نیست؟ اینها ستاره های درخشان ملت ایران اند و میتوانستیم جلوی فوت یک نفر را می گرفتیم، باید سوال شود. ما از حقوق جامعه دفاع خواهیم کرد، از حقوق صنفی، کرامت پزشکی و حقوق مادی و معنوی مان نیز دفاع میکنیم.

او گفت: وزارت بهداشت تولیت است و وظیفه دارد براساس مصلحت و کارشناسی و قانون و براساس پاسخگویی تصمیم بگیرد. در حوزه اینکه چه نوع واکسنی استفاده شود ورود نمی‌کنیم و تلاش می‌کنیم نظرات کارشناسی مان را در ستاد کرونا اعمال کنیم، نوع واکسن و دوز بوستر در حیطه وزارت بهداشت است. ما در این موضوعات حساسیم، به غوغا سالاری و هیجان بیخودی معتقد نیستیم و در حوزه عالمانه نشستیم، منصب ما علمی است، انعکاسش باید در جامعه برای تصمیمات بهتر باشد. اگر در گذشته تصمیمات غلط بوده باید در آینده تصمیمات بهتری بگیریم.

او در ارتباط با مدیریت محدودیت های کرونا گفت: گاهی ما همه چیز را تعطیل میکنیم. باید ظرفیت اتوبوسرانی را بیشتر کنیم، اما وقتی پارک را تعطیل میکنیم که مردم خودشان را در آنجا تخلیه میکنند، کار کارشناسی نیست. اینکه به مردم بگوییم سفر نروید هنر نیست. آیا سفر ایمن داریم؟ سفر ایمن با ماشین است یا هواپیما، خوشبختانه شنیده ام همانطور که سفرها را با واکسن همراه کرده اند در دنیا، برخی محدودیت ها جاهایی قرار است همراه با واکسیناسیون کم کنیم بعد از واکسیناسیون که مردم آسیب روحی روانی نبینند.

او درارتباط با تزریق دوز سوم به کادر درمان گفت: تزریق بوستر جزو عدالت است، چون باید از کادر درمان محافظت شود. در ابتدای کرونا دیدیم که به دلیل ابتلای کادر درمان، بخش ها خالی میشوند، اگر پرستاران و پزشکان نباشند چه کار باید کرد؟ اما واکسیناسیون مردم هم کند بود. اما خداروشکر درحال حاضر سرعت گرفته است.

کدخبر: ۴۱۳۶۰۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر