کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۳۰۶۴۶
تاریخ خبر:

اسپورتیج یا توسان؛ چالش انتخاب ۵۰۰ میلیونی

هفت صبح| هیوندای توسان و کیا اسپورتیج سرنوشتی متضاد دارند و در هر نسل خلاف همدیگر عمل می‌کنند. این موضوع از وضعیت فروش و اقبال خریداران تا طراحی عامه پسند و هندلینگ و امکانات را شامل می‌شود. این دو خودرو در ایران جز در نسل اول، همواره در بخش فروش اوضاعی متفاوت از همدیگر داشته و گاه اسپورتیج و گاه توسان در بازار موفق عمل کرده‌اند. افزای قیمت ارز و نوسانات بازار اما اوضاع این دو خودرو را کاملا به هم ریخته به طوری که ضمن قطع واردات، رد و بدل شدن این مدل‌های کره ای به کمترین حد ممکن رسیده است. با اینکه به تازگی فیس‌لیفت ۲۰۱۹ هر دو خودرو وارد بازارهای جهانی شده، ولی بنا به اقتضا بازار و تقاضای مخاطبان، در این شماره سعی کردیم مقایسه ای منصفانه درباره دو خودرو در ۴ بخش طراحی، کیفیت و کارایی، هندلینگ و سواری، و امکانات و ایمنی داشته باشیم که امیدواریم مورد رضایت شما قرار بگیرد.

طراحی
بی‌هیچ شکی این بخش برنده رقابت توسان است. توسان در نسل جدید خود کاملا متحول شده و الگوی محافظه‌کارانه همیشگی را کنار گذاشته است. بدنه این کراس‌اوور کوچک با خطوطی درهم پیوسته و متعدد در هماهنگی با زبان طراحی هیوندای حجمی پویا و قابل قبول و حتی زیبا را به وجود آورده است. در فضای کابین این حجم از خلاقیت کاهش یافته و داشبورد، ساده اما مدرن و کاربردی طراحی شده است که دیرتر هم چشم‌ها را خسته می‌کند. حدیث طراحی اسپورتیج اما متفاوت است. این خودرو هرچه در فضای داخلی جذاب و مجلل طراحی شده، در عوض فرم بیرونی بدنه ناهماهنگی داشته تا اسپورتیج ۲۰۱۸ از برقراری ارتباط با خریداران ایرانی عاجز بماند.

کیفیت و کارایی
هیوندای در استفاده از مواد با کیفیت خیلی دست و دلباز عمل نکرده و در بسیاری از موارد، پلاستیک را ترجیح داده است. هر چند که قسمت رویی داشبورد و برخی دیگر از قطعات کابین کیفیت قابل قبولی دارند. کیا اما اسپورتیج را بهتر و مجلل تر از قبل ساخته است. از نظر فضای داخلی نیز با توجه به افزایش چند سانتی متری طول و عرض خودرو، توسان ۲۰۱۸ کمی جادارتر از قبل شده است.

هندلینگ و سواری
اینجا توسان یک بازنده بزرگ است. موتور ۲لیتری این خودرو با نیرویی معادل ۱۵۷ اسب بخار و ۱۹۲ نیوتن‌متر گشتاور، در مقابل اسپورتیج که از موتوری ۲۴۰۰سی‌سی و ۱۸۱ اسبی برخوردار بوده، حرف چندانی برای گفتن ندارد. کیا اسپورتیج طبق بررسی هفت صبح هم سواری بهتر و هم هندلینگ جذاب‌تری داشته و مورد پسند خریداران خودروهای اسپورت است. توسان اما علیرغم قیمت گزافی که دارد، شتاب و کشش بالایی نداشته و باب میل خانواده‌های کوچک شهری است.

امکانات و ایمنی
سطح امکانات و ایمنی هردو اتومبیل یکسان است اما بسته به تیپ‌هایی که در ایران وجود دارند و بسیار هم متنوع بوده، نمی‌توان دقیقا دو مدل یکسان پیدا کرد که سطحی مشابه از لحاظ قیمت باهمدیگر داشته باشند. دو خودرو علاوه بر استفاده از رینگ و لاستیک ۱۸ اینچی، صندلی‌های چرمی، سیستم صوتی با صفحه‌نمایش ۸ اینچی به همراه GPS، گرم کن فرمان و ۶عدد ایربگ حوزه سود می‌برند. دو خودرو که نتایج درخشانی در تست‌های موسسه انکپ اروپا و نیز سازمان‌های آمریکایی مشابه به دست آورده‌اند، به لطف اقسامی از سیستم‌های ترمز و هشداردهنده در مواقع اضطراری کاملا قابل اعتماد هستند.

نتیجه نهایی
توسان هرچقدر اتومبیل نرم، ساده، آرام و قابل اعتمادی است اما پرداخت ۵۰۰ میلیون تومان برای این خودرو واقعا زیاد است. البته عرضه گسترده این محصول در این نسل به بازار و مشکلات متعدد اسپورتیج موجب شده تا همه ویژگی‌های مثبت برادرش کیا زیر سایه برود.

کدخبر: ۲۳۰۶۴۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر