کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۹۱۴۳
تاریخ خبر:

اسقاط کافه خیارات یعنی چه‌؟

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | پیامکی که «معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه» به مردم ارسال کرده، این روزها خبرساز شده است.در این پیامک آمده است:«عبارت ساده «اسقاط کافه خیارات» همه حق فسخ‌هایی را که می‌تواند در یک معامله وجود داشته باشد را از بین می‌برد.اولا خود این توضیح کمی گیج‌کننده است. ثانیا سوال پیش آمده که چرا حقوقی‌ها اینقدر سخت حرف می‌زنند و ثالثا سوال مطرح می‌شود که باید چه کنیم تا کسی نتواند با این عبارت‌های سخت، سرمان کلاه بگذارد. اینجا به هر سه سوال جواب خواهیم داد:

یک: وقتی شما معامله‌ای با کسی منعقد می‌کنید و قراردادی با او می‌بندید، طبق برخی از شرایط مختار هستید که این قرارداد را فسخ و به عبارت ساده آن را باطل کنید. این اختیارات شما را در عالم حقوقی «خیار» می‌گویند که طبیعتا با آن میوه سبزرنگ چیز متفاوتی است! مثلا خیارات در حقوق نام برده شده است. مثلا یکی از آن‌ها خیار عیب است و در صورتی به وجود می‌آید که جنسی که شما تحویل گرفته باشید معیوب باشد.

حالا اسقاط کافه خیارات چیست؟ کافه با تشدید روی ف به عربی یعنی همه. اسقاط هم یعنی ساقط کردن. حالا معنای آن عبارت این است که همه اختیارهای افراد برای برهم زدن این قرارداد از بین می‌برد. بنابراین اگر کسی در قرارداد خود کافه خیارات را اسقاط کند؛یعنی می‌خواهد خود را به آن قرارداد کاملا ملزم کند و به عبارتی هیچ راه فراری از آن قرارداد برای خود قرار ندهد.

دو: حالا یک سوال مطرح شده و آن این است که چرا اینقدر حقوقی‌ها سخت و پیچیده حرف می‌زنند.ماجرا ریشه در دو مسئله دارد. نخست نوعی از اطناب یا زیاد و پیچیده‌نویسی که در مکاتبات اداری ایران به طور کلی مد شده و شاید ریشه در نثر قاجاری داشته باشد و دوم اینکه حقوق ما، ریشه در فقه دارد و زبان فقه عربی است و بنابراین بسیاری از این کلمات، عملا کلمه خارجی حساب می‌شوند و طبیعتا با زبان مردم عادی فاصله دارند.

سه: در این شرایط یک نفر باید چه کند که کلاه سرش نرود؟ استفاده از یک متخصص حقوقی. واقعا چیزی مثل یک پزشک خانوادگی در حقوق هم نیاز است. هر کسی باید یک وکیل داشته باشد. دست کم اینکه هر کسی که سر و کارش با معاملات تجاری است و سود و زیان برایش مهم است باید یک وکیل استخدام کند تا او با نگارش قرارداد و البته مطالعه قراردادهایی که قرار است منعقد شود، معانی این کلمات را به او گوشزد کنند چرا که در اکثر موارد، جهل افراد نسبت به معانی این کلمات در دادگاه قابل پذیرش نیست و فرد ملزم است، چیزی که پایش را امضا کرده، اجرا کند.

‌هر هفته در‌ روزهای دوشنبه‌ آخرین تحولات حقوقی را که شهروندان به آن نیاز دارند گزارش‌ می‌کنیم و به پرسش‌های حقوقی شما پاسخ می‌دهیم. در صورتی که سوالی دارید، آن را به ایمیل pr@7sobh.com یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید .همچنین می‌توانید سوالات را به این ایمیل هم ارسال کنید: mo.masjedi@gmail.com

کدخبر: ۴۱۹۱۴۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر