کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۴۲۰۴
تاریخ خبر:

اسرار مالی شرکت‌ها؛‌ از مترو تا روزنامه همشهری

روزنامه هفت صبح، علی مزینانی | مدیران ارشد بانک صادرات بخوانند…
* یک: در کدال خوانی چند هفته پیش نوشتم که جدول تسهیلات مدیران ارشد این بانک در گزارش حسابرسی شش ماهه- به طرز خاصی - بدون کیفیت منتشر شده و عددها و سرستون‌ها ناخواناست.

مدیر روابط عمومی بانک قول داده بود نسخه با کیفیت را بفرستند اما خب مهم نبوده ما بدانیم یک مدیرعامل بانک از بانک خودش چقدر تسهیلات گرفته. مدیران محترم باور کنند که برای ما ملت طبیعی است مدیرعامل بانک از بانک خودش وام خوب بگیرد، اما طبیعی نیست جدول بی‌کیفیت را منتشر کنید.

*** نمره دهی به مترو تهران‌، اصفهان و مشهد
* دو: شرکت‌های مشمول اصل ۴۴ اینقدر زیادند که فکر نکنم کسی فهرست آنها را یکجا داشته باشد. یعنی قانونا این شرکت‌ها باید به بخش خصوصی واگذار شوند و تا زمان واگذاری باید گزارش دقیق مالی خود را هر سال در کدال بورس منتشر کنند. این بار رفتم سراغ مترو تهران‌، مشهد و اصفهان.

شرکت بهره‌برداری مترو تهران دوست نداشته گزارش سال ۹۷ و ۹۸ خود را منتشر کند و از گزارش سال ۹۶ هم فقط ۴ صفحه را منتشر کرده‌، اما همین هم کافی است که بدانیم هزینه مترو تهران در سال ۹۶، هزار و ۸۸۹ میلیارد تومان بوده و فقط ۲۲۷ میلیارد تومان (۱۲ درصد) درآمد داشته است و ضررش را با کمک ۷۰۶ میلیاردتومانی شهرداری کم کرده اما ۹۵۵ میلیارد تومان ضرر داشته است.

مترو اصفهان هم بی‌خیال گزارش‌ مالی جدید شده و در همان سال ۹۶ متوقف شده است. هزینه مترو اصفهان در آن سال حدود ۲۲ میلیارد تومان بوده که ۱۸ میلیاردش را از فروش بلیت و باقی درآمدها جبران کرده است.

مترو مشهد اما شاگرد اول کلاس متروهای اصل ۴۴ بوده؛ چون گزارش مالی سال ۹۸ را هم با جزئیات کامل منتشر کرده است. در سال ۹۸ این شرکت حدود ۱۲۷ میلیارد تومان هزینه داشته که توانسته همه هزینه‌ها را با ۱۲۲میلیارد تومان فروش بلیت و باقی را با سایر درآمدها بپوشاند و حتی ۱۱۰ میلیون تومان سود داشته است.

در گزارش سال ۹۶ هم درآمدش از هزینه تمام شده بیشتر بوده و مشخص است شورای شهر مشهد و شهردارانش قرار مترو ورشکسته را دوست ندارند. در سال ۹۶ هم مترو مشهد تمام هزینه‌هایش را با درآمد ۶۸ میلیارد تومانی پوشش داده و ۲۲ میلیون تومان هم سود داشته است.

*** بدهکار ویژه روزنامه همشهری
* سه: قرار است روزنامه همشهری هم وارد بورس شود. پیش از این هم مشمول اصل ۴۴ بود و باید گزارش مالی‌اش را منتشر می‌کرد که تا سال ۹۷ منتشر کرده است. برای اینکه اثبات کنیم برای این گونه موسسات عمومی/دولتی که معمولا حیاط خلوت مدیران می‌شود‌، شفافیت بورسی چقدر لازم است‌؛ بد نیست بدانید که سید محمد‌باقر خرازی مبلغ ۲ میلیارد و ۱۸۶ میلیون تومان بابت چاپ روزنامه‌اش به موسسه همشهری بدهکار است و از سال ۹۵ تا سال ۹۷ پرداخت نشده است. این رقم بدهکاری چاپ برای ما که در صنف مطبوعات مشغولیم یک دنیا حرف دارد.

کدخبر: ۳۷۴۲۰۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر