کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۸۹۲۳
تاریخ خبر:

استراتژی‌های خرید خانه با کمک بورس

روزنامه هفت صبح | قیمت برگه‌های اوراق تسهیلات مسکن دوباره در مسیر افزایش قدم برمی‌دارد آن‌هم در شرایطی که حداقل برای کسانی که قصد خرید خانه را در تهران داشتند، این ابزار کارآیی خود را به‌شدت از دست داده است. در عوض در سایر شهرها و شهرستان‌ها هنوز می‌توان با اتکا به آورده‌های شخصی و کمک گرفتن از وام مسکن صاحبخانه شد.

از جمله دلایل افزایش قیمت اوراق تسهیلات که درحقیقت نقش ابزاری برای خرید نوبت دریافت وام مسکن را بازی می‌کنند، باید به توقف انتشار آنها در بازه‌ای از سال اشاره کرد. ضمن اینکه نباید فراموش کرد اردیبهشت، شهریور و اسفند ماه‌هایی هستند که حجم تقاضای خرید برای این برگه‌ها افزایش پیدا می‌کند. با هم نگاهی به آخرین وضعیت بازار خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکن می‌اندازیم.

*** نقش اوراق تسهیلات مسکن در خرید خانه
شورای پول و اعتبار در سوم دی‌ماه سال گذشته، افزایش سقف تسهیلات ساخت و خرید مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم و استفاده از تسهیلات مسکن را تصویب کرد. این تسهیلات در تهران به‌صورت انفرادی تا ۱۰۰میلیون تومان و برای زوج‌ها تا ۲۰۰میلیون تومان افزایش پیدا کرد. همچنین این نوع وام در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰هزار نفر جمعیت به‌صورت انفرادی ۸۰میلیون تومان و برای زوج‌ها تا ۱۶۰میلیون تومان و در سایر مناطق شهری تا ۶۰میلیون تومان به‌صورت فردی و ۱۲۰میلیون تومان برای زوج‌ها رسید. علاوه بر این رقم، براساس مصوبه شورای پول و اعتبار متقاضیان می‌توانند چیزی به اسم تسهیلات جعاله هم دریافت کنند. این رقم قبلا ۲۰میلیون تومان بود اما حالا این عدد به ۴۰میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

*** آخرین قیمت اوراق تسهیلات مسکن
قیمت هر برگ اوراق تسهیلات مسکن که پس از افزایش چشمگیر در اردیبهشت‌ماه سر‌ به‌راه شده بود، دوباره اوج گرفته است. به‌شکلی که اوراق منتشرشده در خرداد امسال را باید بیش از ۷۶هزار تومان در نظر گرفت. همچنین قیمت هر برگ اوراق تسهیلات مسکن متعلق به فروردین و اردیبهشت امسال که در ابتدا ۸۰هزار تومان معامله می‌شد، در خردادماه به ۵۷هزار و ۱۰۰تومان و ۵۵هزار و ۶۰۰تومان کاهش پیدا کرد اما حالا برای خرید آنها باید حدود ۷۶هزار تومان پول پرداخت کرد.

تسه‌های منتشرشده در فروردین، اردیبهشت و خرداد سال ۱۳۹۸ هم الان به‌ترتیب ۷۴هزار و ۴۰۰تومان، ۷۴هزار و ۵۰۰تومان و ۷۴هزار تومان قیمت دارند. در حالی که هر برگ اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن هم در تیرماه با قیمت ۷۴هزار و ۱۰۰تومان فروخته می‌شود.‌از دیگر برگه‌های پرطرفدار باید به اوراق مهر، آبان و آذر سال گذشته اشاره کرد که هرکدام به‌ترتیب ۷۴هزار و ۳۰۰تومان، ۷۴هزار و ۲۰۰تومان و ۷۵هزار و ۲۰۰تومان عرضه می‌شوند.

همچنین هر برگ اوراق تسهیلات مسکن متعلق به دی، بهمن و اسفند سال گذشته، الان به ترتیب ۷۳هزار و ۹۰۰تومان، ۷۴هزار و ۸۰۰تومان و ۷۴هزار و ۷۰۰تومان معامله می‌شوند. بنابراین می‌توان قیمت اوراق تسهیلات را به‌طور میانگین ۷۶هزار و ۳۰۰تومان در نظر گرفت و براساس آن محاسبه کرد، اگر کسی بخواهد با کمک آنها وام بگیرد و صاحبخانه شود، باید همان ابتدای کار چقدر پول خرج کند.

*** استراتژی‌های خرید خانه با کمک اوراق تسهیلات مسکن
مجردهای ساکن تهران براساس قانون می‌توانند تا ۱۴۰میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که این پول شامل ۱۰۰میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۴۰میلیون تومان وام جعاله می‌شود. این دسته از متقاضیان برای ۱۰۰میلیون تومان اول باید ۲۰۰برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن با احتساب رقم ۷۶هزار و ۳۰۰تومانی، می‌شود رقمی معادل ۱۵میلیون و ۲۶۰هزار تومان. همچنین با در نظر گرفتن ۴۰میلیون تومان وام جعاله که برای آن باید ۸۰ورق به ارزش شش‌میلیون و ۱۰۴تومان خریداری کرد، کل رقمی که باید افراد در همان ابتدای کار برای برگه‌ها کنار بگذارند، به ۲۱میلیون و ۳۶۴هزار تومان می‌رسد.

بعد از پرداخت این پول اگر فرض کنیم کل ۱۴۰میلیون تومان برایتان باقی مانده باشد، پیدا کردن خانه نقلی در تهران کار سختی به‌نظر می‌رسد، نه؟ از سوی دیگر زوج‌های تهرانی نیز طبق قانون می‌توانند تا سقف ۲۴۰میلیون تومان شامل ۱۰۰میلیون تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۴۰میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند؛ بنابراین زوج‌ها باید ۴۰۰برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۳۰میلیون و ۵۲۰تومان می‌شود.

این دسته از متقاضیان همچنین باید شش‌میلیون و ۱۰۴هزار تومان برای خرید ۸۰برگه مورد نیاز وام جعاله کنار بگذارند. پس در ازای ۲۴۰میلیون تومان تسهیلات شما باید همان اول ۳۶میلیون و ۶۲۴هزار تومان خرج کنید و بعد بروید دنبال صاحبخانه شدن بگردید.‌سقف تسهیلات اوراق مسکن در مراکز استان و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰هزار نفر دقیقا ۸۰میلیون تومان به اضافه ۴۰میلیون وام جعاله است. برای آن ۸۰میلیون اول، باید ۱۶۰برگه به قیمت ۱۲میلیون و ۲۰۸هزار تومان خرید.

همچنین باید شش‌میلیون و ۱۰۴هزار تومان برای دریافت ۸۰برگه مورد نیاز وام جعاله کنار گذاشت. این یعنی یک آدم مجرد باید ۱۸میلیون و ۳۱۲هزار تومان پول خرج کند. در سایر نقاط کشور رقم این وام برای مجردها ۶۰میلیون تومان است. برای این وام باید ۱۲۰برگه خرید که هزینه آن می‌شود ۹میلیون و ۱۵۶هزار تومان. با احتساب شش‌میلیون و ۱۰۴هزار تومان مورد نیاز برای وام، اگرچه رقم آن را می‌توان تا ۱۰۰میلیون افزایش داد اما به‌هرحال همان اول کار باید ۱۵میلیون و ۲۴۰هزار تومان خرج کرد.

کدخبر: ۳۳۸۹۲۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر