کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۳۰۰۳
تاریخ خبر:

استراتژی‌های جدید ایرانی‌ها موقع خرید موبایل

روزنامه هفت صبح | گزارش رسمی گمرک می‌گوید در ۱۲ماه سال گذشته حدود ۱۳میلیون ۴۹۲هزار دستگاه گوشی تلفن همراه به ارزش دو میلیارد و ۴۳۶ میلیون دلار با رویه تجاری وارد کشور شده است. آمار انجمن واردکنندگان موبایل کمی متفاوت است؛ آنها می‌گویند ۱۵میلیون و ۸۰۰هزار دستگاه گوشی موبایل وارد کشور شده که ۱۵میلیون دستگاه آن مصرف شده است. اگر به‌طور متوسط بخواهیم در نظر بگیریم پارسال از هر پنج ایرانی، یک نفر گوشی موبایل جدید خریده است.

* یک: گزارش گمرک می‌گوید علاوه بر ۱۳میلیون و حدود ۵۰۰هزار گوشی موبایل که بر اساس رویه تجاری به کشور وارد شده‌اند، پارسال شاهد ورود ۶۵۲ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه به شیوه مسافری بوده‌ایم. یعنی گمرک روی هم رفته ورود حدود ۱۴میلیون دستگاه گوشی موبایل به‌کشور را در سال ۱۳۹۹ تایید می‌کند.

* دو: اگر همان آمارهای رسمی را در نظر بگیریم، یعنی بپذیریم که حدود ۱۳میلیون ۴۹۲ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه وارد کشور شده، باید گفت بازار موبایل گسترش پیدا کرده است. ارزش کلی این واردات از نظر تجاری به دو میلیارد و ۴۳۶میلیون دلار می‌رسد که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۸ حدود ۲۰درصد از نظر تعداد و حدود ۷۰درصد از نظر ارزش ریالی شاهد رشد بازار موبایل کشور بوده‌ایم. میزان واردات گوشی تلفن همراه در سال ۱۳۹۸، بالغ بر ۱۱میلیون و ۲۴۴هزار دستگاه و به ارزش یک میلیارد و ۴۴۲ میلیون دلار بوده است.

* سه: بیشترین واردات موبایل بر حسب تعداد دستگاه طی سال گذشته به ترتیب مربوط به ماه‌های دی، اسفند و تیر با یک میلیون و ۷۶۰هزار دستگاه‌، یک میلیون و ۶۶۸هزاردستگاه و یک میلیون و ۶۶۷هزار دستگاه بوده است و کمترین میزان واردات گوشی تلفن همراه به لحاظ تعدادی نیز به فروردین ‌ سال گذشته با ۳۱۷هزار دستگاه اختصاص دارد.

کاهش واردات در فروردین ماه نشان می‌دهد بازار موبایل ایران کاملا مطابق سلیقه بازار‌های جهانی رفتار می‌کند. در فروردین به‌طور طبیعی نصف روزها تعطیل هستند اما در ماه‌های آخر زمستان که تولیدکننده‌ها گوشی‌های جدید عرضه می‌کنند، واردات موبایل هم شدت پیدا می‌کند. تیر هم که ماه اول تابستان است و مدرسه‌ها تعطیل می‌شوند.

* چهار: در سال ۱۳۹۸ تعداد سه میلیون و ۸۳۹هزار دستگاه گوشی موبایل به‌شیوه مسافری وارد کشور شده بود؛ در سال ۱۳۹۹ که به‌خاطر کرونا سفر تقریبا تعطیل شده بود، این آمار با کاهش حدود ۸۳درصدی روبه‌رو شده و به ۶۰۰هزار دستگاه رسید.

* پنج: متوسط ارزش هر عدد گوشی موبایل وارد شده به کشور در سال گذشته حدود ۱۸۰دلار بوده است. آمارهای انجمن واردکنندگان موبایل هم نشان می‌دهد گوشی‌هایی با ارزش کمتر از ۳۰۰دلار بیش از ۹۰درصد موبایل‌‌های خریداری شده در سال گذشته را تشکیل می‌دهند. عددهایی که با زبان بی‌زبانی می‌خواهند بگویند قدرت ایرانی‌‌ها در خرید موبایل کاهش پیدا کرده است.

کدخبر: ۳۸۳۰۰۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر