کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۱۵۶۲
تاریخ خبر:

استانبول جایی نمی‌رود‌؛‌ صبر کنید!

روزنامه هفت صبح | بعد از حدود هفت ماه به نظر می‌رسد که واقعا وضعیت پروازهای تهران- استانبول و برعکس از طرف شرکت‌های هواپیمایی ایرانی روی غلتک افتاده و هر روز تعدادی از این پروازها مسافر جابه‌جا می‌کنند. حالا چرا راه افتادن پروازهای ایرانی برای این مسیر مهمه؟ چون یک مدت که اصلا پرواز غیر ضروری بین دو کشور در جریان نبود و بعد هم که معدود پروازهای قطری اجازه مسافرگیری از تهران به استانبول و برعکس پیدا کردند، قیمت‌ها آنقدر بالا بود که تا وقتی وارد سایت‌های فروش بلیت نمی‌شدید باور نمی‌کردید که مثلا برای یک توک پا رفتن تا استانبول باید ۵۰میلیون تومان هزینه کنید و برای برگشت هم تقریبا همینقدر پول بدهید. حالا با راه افتادن پروازهای ایرانی نه تنها گزینه‌های ارزان‌تری دارید بلکه با شکست انحصار قطری‌ها قیمت پروازهای آنها هم بسیار کمتر شده است.

*** چند پرواز در روز؟
در ابتدا زمان از سرگیری پروازها اوایل آبان ماه اعلام شده بود اما ناگهان اعلام شد که از اول مهر ایرلاین‌های ایرانی وارد این خط پروازی می‌شوند و اولین پرواز توسط ماهان ایر انجام شد، این اتفاق آنقدر جذاب بود که ویدئویی از سوار شدن مسافران به هواپیمای ماهان ایر در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شد و خیلی‌ها ذوق کردند. حالا هر روز دو یا سه پرواز ایرانی به سمت استانبول انجام می‌شود.

در واقع با مرور پروازهای ۱۰روز آینده می‌شود فهمید که شرکت‌های هواپیمایی مطرح مثل ایران ایر، ماهان، آسمان و کیش ایر یک روز در میان یا بعضا دو روز پشت سر هم به مقصد استانبول پرواز دارند. ترکیش ایر هم هر روز یک پرواز از تهران به استانبول و برعکس انجام می‌دهد. از آن طرف می‌بینیم که تعداد پروازهای قطرایرویز کماکان بسیار بیشتر از پروازهای ایرانی و ترکیش ایر است. این شرکت هواپیمایی با وجود داشتن قیمت خیلی بالا به طور میانگین روزانه شش پرواز در ساعت‌های مختلف از تهران به استانبول انجام می‌دهد.

*** پرواز داخلی چند؟
قبل از شیوع کرونا و متوقف شدن پروازها، بلیت پرواز ایرانی از تهران به استانبول حدود دو میلیون تومان بود و به نظر می‌رسد که زمان آن رسیده این قیمت را فراموش کنید. در حال حاضر بعید است بلیت ارزان‌تر از ۶میلیون و ۹۰۰هزار تومان گیرتان بیاید. اگرچه مسئولان سازمان هواپیمایی گفته بودند کف قیمت‌ها از چهار و نیم و نهایتا ۵میلیون تومان شروع می‌شود اما چنین کفی در سایت‌های فروش بلیت دیده نمی‌شود، حداقل اگر بخواهید زمان کافی برای سفرتان داشته باشید و برنامه‌ریزی کنید باید قید بلیت ارزان‌تر از حدود ۷میلیون را که به ماهان ایر اختصاص دارد بزنید، بعد از آن هم هواپیمایی آسمان است که بلیت تهران- استانبول را در حد ۱۰۰هزار تومان گران‌تر از ماهان می‌فروشد.

گویا پروازهای کمی ارزان‌تر به ایران ایر تعلق دارد که هواپیماهایش هر چند روز یک بار به سمت استانبول پرواز می‌کنند. چنین افزایش قیمتی با توجه به محدودیت پروازها و قیمت دلار تا اندازه‌ای طبیعی به نظر می‌رسد اما خیلی‌ها در شبکه‌های اجتماعی نمی‌توانند همین قیمت‌ها را هم هضم کنند.
اگر کم بودن تعداد پروازهای ایرانی تهران-استانبول کلافه‌تان کند یا عجله داشته باشید یا وضعتان کمی خوب باشد می‌توانید از پروازهای ترکیش ایر استفاده کنید که در حدود قیمتی ۱۱ تا ۱۳میلیون تومان ارائه می‌شوند.

پروازهای قطر ایرویز هم برای روزهای اول بازگشایی یعنی تا هشتم و نهم مهر با قیمت حدود ۲۴میلیون تومان فروخته می‌شوند. جالب اینکه هرچه از روزهای اول فاصله می‌گیریم می‌بینیم که پروازهای قطری ارزان‌تر می‌شوند مثلا اگر بخواهید برای روز دهم مهر اقدام کنید می‌توانید بلیت هواپیمایی قطر را ۱۶میلیون تومان تهیه کنید یا اگر بخواهید دوازدهم مهر به استانبول بروید همین بلیت ۸میلیون تومان هم گیرتان می‌آید

اما تغییر خاصی در قیمت پروازهای داخلی اتفاق نمی‌افتد البته از تعداد آنها به مرور بسیار کم می‌شود مثلا دوازدهم مهر ماه فقط یک پرواز ایرانی از شرکت هواپیمایی ماهان به استانبول می‌پرد و بقیه پروازها همه قطری هستند. ارزان شدن پروازهای ایرانی از ۱۵مهر شروع می‌شوند و کاهش یک میلیونی به خود می‌بینند. با این وجود اگر می‌خواهید به استانبول بروید بهتر است عجله نکنید و تاریخ سفرتان را به بعد از ۱۰روز اول مهر موکول کنید تا بلیت ارزان‌تری بخرید.

*** تورها دست به کار می‌شوند
صبر کردن دو فایده دیگر هم دارد؛ یکی اینکه احتمال بیشتر شدن تعداد پروازها و پایین آمدن قیمت بالا می‌رود و دوم اینکه گفته می‌شود شرکت‌های ارزانقیمت ترکیه‌ای مثل پگاسوس هم پروازهایشان را در مسیر بین تهران و استانبول راه می‌اندازند. از طرف دیگر احتمالا کم‌کم تورهای گردشگری کارشان را شروع می‌کنند و شاید در قرارداد آنها با شرکت‌های هواپیمایی بلیت پروازهای ایرانی کمی منطقی‌تر شود.

*** برگشت ارزان
اگر هر طور حساب می‌کنید به نظرتان نزدیک به ۷میلیون تومان برای رفتن به استانبول خیلی زیاد است حداقل می‌توانیم این خبر خوب را به شما بدهیم که اگر خودتان را از یک راهی به استانبول برسانید می‌توانید برای برگشت بلیت بسیار ارزان‌تری گیر بیاورید چون گویا پروازهای ایرانی که با قیمت‌های بالای شش میلیون به استانبول رفته‌اند راضی‌اند از این قیمت‌ها کوتاه بیایند و خالی برنگردند. به همین دلیل قیمت بلیت آنها برای برگشت از استانبول زیر سه میلیون یا حتی دو میلیون تومان است حتی اگر در ساعت‌های منتهی به پرواز اقدام به خرید بلیت کنید شاید قیمتی از این پایین‌تر هم گیرتان بیاید.

توضیحات

*

توضیحات

*

کدخبر: ۳۵۱۵۶۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر