کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۰۵۳۶
تاریخ خبر:

از کاروان المپیک آمریکا چه می‌دانید؟

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی |‌ المپیک بزرگ‌ترین رویداد ورزشی بین‌المللی جهان است هر چهار سال یک‌بار و در دو فصل از سال در دو دسته ورزش‌های تابستانی و زمستانی برگزار می‌شود.المپیک ورزش‌های تابستانی که به طور مختصر به المپیک مشهور شده است،شرکت‌کننده و بیننده بیشتری دارد و ورزش‌های محبوب‌تر جهان را نیز در زیرمجموعه خود جای داده است.اولین‌بار ایده برگزاری مسابقات المپیک بر اساس مسابقات المپیکی که در یونان باستان برگزار می‌شد در سال ۱۸۹۴ میلادی به ذهن بارون پیر دکوبرتین یونانی خطور کرد و اولین دوره آن در سال ۱۸۹۶ میلادی برگزار شد.

رفته‌رفته مسابقات المپیک از رونق و اهمیت بیشتری برخوردار شد و اکنون ۲۰۶ کاروان با پرچم‌های خود در این رویداد شرکت می‌کنند. البته درباره این موضوع می‌توان اینگونه توضیح داد که تعداد کشورهای مستقل جهان ۱۹۵کشور است اما با احتساب کشورهای غیرمستقل، کشورهایی که عضو سازمان ملل متحد نیستند و نیز ورزشکاران مهاجران که پرچم خود را در این رقابت‌ها دارند ۲۴۹ کشور قابلیت حضور در مسابقات المپیک را دارند.

آمریکا که با پنج دوره میزبانی المپیک رکورددار میزبانی این رقابت‌هاست،موفق‌ترین کشور در مجموع دوران برگزاری المپیک نیز بوده است. این کشور تاکنون ۱۷بار مقام اول المپیک را کسب کرده است و اکنون در جایگاهی قرار دارد که حداقل تا یک قرن بعد کشوری توانایی نزدیک شدن به آن را ندارد.در این جدول پس از آمریکا، اتحاد جماهیر شوروی سابق با هفت بار و نیز فرانسه، انگلیس، آلمان و چین با یک بار قهرمانی قرار دارند.

در جدول مجموع مدال‌های کسب شده نیز آمریکا با ۱۰۲۲ مدال طلا، ۷۹۵ مدال نقره و ۷۰۵ مدال برنز که روی هم رفته ۲۵۲۲ مدال در ۲۷ رشته ورزشی را تشکیل می‌دهند در رتبه اول قرار دارد.پس از آمریکا اتحاد جماهیر شوروی سابق با ۱۰۱۰ مدال در رتبه دوم و انگلیس با ۸۵۱ مدال در رتبه سوم قرار دارند.جالب است بدانید المپیک تابستانی اغلب با میزبانی ۲۸رشته ورزشی برگزار می‌شود و آمریکا تاکنون در ۲۷رشته ورزشی در ادوار المپیک مدال کسب کرده و هنوز موفق به کسب مدال در رشته بدمینتون نشده است و تنها دو کشور فرانسه و انگلیس توانسته‌اند در تمامی ۲۸رشته رقابت‌ها مدال کسب کنند.

در میان ورزشکاران ادوار المپیک نیز مایکل فلپس، شناگر آمریکایی با کسب ۲۸ مدال که شامل ۲۳ طلا، سه نقره و دو برنز است پرافتخارترین ورزشکار المپیک نام دارد.در میان زنان نیز لاریسا لاتینیا، ژیمناست اهل اتحاد جماهیر شوروی سابق با ۱۸مدال در رده اول زنان و رده دوم ادوار المپیک قرار دارد.رتبه سوم نیز به طور مشترک به دارا تورس و جنی تامپسون، شناگران تیم زنان آمریکا با ۱۲مدال تعلق دارد.باید اعتراف کرد برگ برنده آمریکا در رقابت‌های المپیک دو ورزش دوومیدانی و شناست. این کشور تاکنون ۳۲۴ مدال در دوومیدانی و ۲۴۴مدال در شنا کسب کرده است.

همچنین لازم به ذکر است که بیش از نیمی از طلاهای کسب شده توسط آمریکا در ادوار المپیک نیز در زمره مدال‌های کسب شده در این دو رشته قرار دارد.بر اساس اطلاعاتی که آخرین‌بار در سال ۲۰۱۹ به‌روزرسانی شده است ورزشکاران آمریکایی می‌توانند مدال‌های کسب شده را نزد خود نگاه دارند.همچنین جوایزی که دولت به مدال‌آوران کاروان آمریکا پرداخت می‌کند از این قرار است؛مدال طلا ۳۷.۵هزار دلار، مدال نقره ۲۲.۵هزار دلار و مدال برنز ۱۵هزار دلار. به همین دلیل ورزشکاران آمریکایی تمرکز خود را به منظور درآمدزایی روی جذب حامیان مالی و حضور در عرصه تبلیغات معطوف کرده‌اند.

آمریکا در تمام ادوار المپیک به جز المپیک ۱۹۸۰ مسکو که آن را به بهانه حمله نظامی اتحاد جماهیر شوروی سابق به کشور افغانستان تحریم کرد،شرکت کرده است. در این دوره از رقابت‌ها که به دلیل شیوع ویروس کرونا یک‌سال به تعویق افتاد،کاروان آمریکا با ۴۶۰ ورزشکار که ۲۴۵ورزشکار آن زن و ۲۱۵ورزشکار آن مرد هستند شرکت خواهد کرد.همچنین یک زن تراجنسیتی از کاروان آمریکا در المپیک توکیو مسابقه خواهد داد.

سی سی تلفر، نماینده جامعه تراجنسیتی‌ها در رقابت دوی ۴۰۰متر است که البته روز گذشته به قوانین و شرایط معطوف به دهکده المپیک اعتراض کرده و آن را ضد حقوق زنان خوانده و گفته است که اگر این شرایط تغییر نکند به نشانه اعتراض از حضور در این رقابت‌ها انصراف خواهد داد. اعتراض تلفر احتمالا معطوف به قوانین سفت و سخت دهکده المپیک پس از آدم‌ربایی در المپیک ۱۹۷۲ مونیخ است. بر اساس قوانین دهکده المپیک، تنها ورزشکاران، مربیان و تیم همراه می‌توانند در این محدوده حضور داشته باشند و در طول مدت حضور خود حق ندارند اردو را ترک کنند.

یکی دیگر از اتفاقات رخ داده در دهکده المپیک که برای کاربران فضای مجازی بسیار هیجان‌انگیز است روابط احساسی و عاطفی شکل گرفته بین ورزشکاران و تیم مربیان همراه در دهکده المپیک است که گاهی این روابط ختم به ازدواج هم می‌شود. بر‌اساس آماری که در اخبار ورزشی آمریکا منتشر شد تعداد حساب‌های ساخته شده در شبکه اجتماعی دوست‌یابی تندر بین ورزشکاران اعزامی به توکیو ۱۲۹درصد افزایش داشته است.

یکی دیگر از اخبار داغ هر دوره از المپیک پرچمدار و لباس فرم کاروان‌هاست. در آمریکا پرچمدار هر کاروان با رای کاپیتان‌های تیم‌های شرکت‌کننده در آن دوره از مسابقات المپیک انتخاب می‌شود. هنوز نام پرچمدار کاروان آمریکا مشخص نشده است اما احتمالا او یکی از ورزشکاران جوان،نامدار و مدال‌آور حاضر در توکیو باشد.برای مثال کیتی لدکی، شناگر تیم زنان آمریکا که سابقه دریافت چهار مدال طلای المپیک را دارد و این دوره برای بار سوم در المپیک حاضر می‌شود گزینه محتملی به نظر می‌رسد. همچنین سایمون مانوئل، شناگر تیم مردان و نیز سایمون بیلس، نابغه تیم ژیمناستیک آمریکا نیز از گزینه محتمل بعدی هستند.

همچنین اگر بخواهیم یکی از پیشکسوتان را برای پرچمداری مدنظر قرار دهیم باید گزینه‌ای به نام آلیسون فلیکس را هم که سابقه پنج دوره المپیک با ۹ مدال را در رشته دوی ۴۰۰ متر در کارنامه خود دارد در نظر بگیریم. از غایبان بزرگ کاروان آمریکا در این دوره از المپیک نیز می‌توان به سرنا ویلیامز، تنیسور تیم زنان، جردن باروز، کشتی‌گیر تیم مردان و لبرون جیمز ستاره تیم بسکتبال آمریکا اشاره کرد. علت غیبت این افراد و دیگر غایبان بزرگ این دوره از رقابت‌ها،بر هم خوردن برنامه‌ریزی‌ها و روند تمرین‌ها به دلیل شیوع کرونا و به دنبال آن تعطیلی رقابت‌ها و اردوها و نیز به تعویق افتادن المپیک بوده است.

از این رو حدود ۱۰۰ چهره جوان و کمتر شناخته شده در کاروان آمریکا حضور دارند اما با این حال کارشناسان ورزشی بخت این کشور را برای کسب دوباره قهرمانی بیشتر از دیگران می‌دانند.روز چهارشنبه گذشته، شرکت رالف لورن، طراح مشهور لباس آمریکایی عکس‌های اولیه از لباس فرم ورزشکاران آمریکا را در حساب رسمی توئیترش منتشر کرد. این لباس شامل شلوار جین سفید، تی‌شرت پولوی سفید و یک بادگیر نازک سفید تابستانی با یقه سورمه‌ای است. روی بازوی سمت چپ بادگیرها پرچم آمریکا نقش بسته است و روی سینه آن نیز لوگوی مسابقات دوخته شده است. همچنین الگوهایی از پرچم آمریکا در کمربندی که رالف لورن طراحی کرده است به چشم می‌خورد. در مجموع می‌توان گفت لباس کاروان آمریکا بسیار ساده و زیباست.

کدخبر: ۴۰۰۵۳۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1560792541

    ما از کاروان خودمون چیزی نمیدونیم