کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۴۵۹۸۳
تاریخ خبر:

از ژاپن تا آمریکا، خودروهای ملی همه جا هوادار دارند

هفت صبح| با مرور پرفروش‌ترین خودروهای سال ۲۰۱۸ در ۶ کشور جهان، متوجه شدیم که خریداران در کشورهای صاحب صنعت خودرو اول از همه سراغ محصولات داخلی و ملی می‌روند.

درست مثل کارنامه پایان ترم دانشجویان، آمارهای نهایی هر سال از عملکرد خودروسازان در بازارهای مختلف نکات ظریفی را یادآوری می‌کند. مرور ارقام فروش خودرو در ۵قاره نشان می‌دهد در هر کشور که صنعت خودرو بومی دارد، مردم اغلب تولیدات داخلی و ملی را می‌خرند و بعد از بین وارداتی ها به انتخاب می پردازند. ما اینجا اقسامی‌ از کشورهای مونتاژکار، قطعه‌ساز، صاحب برند و صنعتی را مثال زده‌ایم و با بررسی ابعاد آماری نسبت تولید و فروش، نشان می دهیم چقدر در هر کشور حمایت از تولیدات داخلی صنعت خودرو اهمیت دارد.

فرانسه : از مجموع ۲۱۷۳۴۸۱ دستگاه خودرویی که در فرانسه طی سال ۲۰۱۸ به فروش رفته‌اند، حدود ۵۶ درصد بازار متعلق به سه شرکت رنو، سیتروئن و پژو است. جالب است که در بین ده خودرو اول بازار هیچ نام غریبه‌ای به چشم نمی‌خورد و همه محصولات یا اصالتا و یا مشترکا توسط فرانسوی‌ها ساخته می‌شود. ده خودرو اول این بازار به ترتیب رنو کلیو، پژو ۲۰۸، رنو کپچر، سیتروئن سی۳، پژو۳۰۰۸، داچیا ساندرو، پژو ۳۰۸، رنو توئینگو، رنو مگان و داچیا داستر هستند.

ترکیه : در ترکیه شش برند فورد، رنو، هوندا، تویوتا، هیوندای و فیات کارخانه تولید خودرو دارند و اغلب بازار هم در چنبره این شش برند است. رنو موفق ترین خودروساز رنو است که ضمن صادرات گسترده، محبوب‌ترین برند بازار هم هست. هیوندای و فیات هم در ربته‌های بعدی تولید و فروش قرار دارند.

آفریقای جنوبی :این کشور سال‌هاست تولید محصولات مرسدس بنز و تویوتا را در دستور کار دارد. کل بازار آفریقای جنوبی کمتر از ۱میلیون دستگاه حجم دارد که تویوتا سهم عمده را دارد. در عین حال تویوتا در برخی سال‌ها آمار تولیدش به بیش از ۱۲۰ هزار دستگاه می‌رسد. هر یک از برندهای بنز، کیاهیوندای و فولکس‌واگن هم در این کشور سالانه ۶۰، ۷۵ و ۸۵ هزار دستگاه خودرو تولید می‌کنند.

ژاپن : از مجموع ۵٫۲۶۹ میلیون دستگاه خودرویی که سال ۲۰۱۸ به فروش رفته سهم عمده بازار متعلق به محصولات بومی است. مصداق بارز این ادعا هم رده بندی ۱۰۰خودرو برتر سال ۲۰۱۸ است که ۵۰ تای اول همگی ژاپنی و از انواع کی-کار (kei car) و هاچ‌بک‌های کوچک بنزینی و هیبریدی بوده و بالغ بر ۳٫۸۶۰ میلیون دستگاه هم فروش داشته‌اند. این یعنی چیزی نزدیک به ۷۳درصد بازار برای ۵۰ خودرو اول است که همگی ملی و بومی هستند. هوندا ان-باکس به عنوان یک کی-کار کوچک، بهترین خودرو سال ژاپن است که با ۱۰ درصد رشد، سال ۲۰۱۸ بیش از ۲۴۱ هزار دستگاه فروش داشته است.

لهستان: با داشتن بازاری با ابعاد نیم میلیون دستگاه، سال ۲۰۱۸ این کشور پذیرای ۵۳۴ هزار خودرو جدید بوده و اغلب به ساخت قطعات مشهور است. بازار خودرو لهستان که امسال ۹٫۳ درصد رشد کرده، اغلب از محصولات ساخت دو کشور چک و آلمان استقبال کرده که قطعات‌شان در لهستان مونتاژ می‌شود. البته مونتاژی‌های وطنی (فیات، اوپل، فولکس واگن و …) هم جزو خودروهای پرفروش در این کشور هستند. اشکودا اکتاویا و فابیا، اوپل آسترا، فولکس واگن گلف، تویوتا آئوریس و یاریس در کنار فورد فوکوس، اشکودا راپید و داچیا داستر مهمترین محصولاتی است که در لهستان بیشترین خریدار را دارد.

آمریکا: همه ده خودرو اول بازار آمریکا که بالغ بر ۲۶ درصد کل سهم بازار آمریکا را مال خود کرده‌اند در آمریکا مونتاژ می‌شوند. بازار این کشور قدرتمند امسال ۱۷٫۳۴۰ میلیون خودرو جدید را در خود جذب کرد که از این میزان سهم برندهای آمریکایی حدود ۳۱ درصد با ۲۲ مدل مختلف بوده از بین ۵۰ خودرو پرفروش بازار بوده است. جالب است بدانید سهم محصولاتی که در آمریکا تولید می‌شوند مجموعا بیش از ۶۵ درصد کل بازار است.

کدخبر: ۲۴۵۹۸۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • a.bahrami

    جز ایران