کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۳۱۲۳
تاریخ خبر:

از پنج چهره اصلی کابینه طالبان چه می‌دانیم؟

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | سه‌شنبه غروب بود که طالبان رسما دولت خود را اعلام و کابینه‌اش را معرفی کرد. حکومت جدید این گروه که حالا بعد از بیست سال بار دیگر به افغانستان بازگشته، به رهبری«محمد حسن آخوند» تشکیل شده و اغلب اعضای آن پشتون‌هایی هستند که سابقه مبارزاتی در گروه طالبان را داشته‌اند. اینجا مروری داشته‌ایم بر کسانی که خود را آماده کرده‌اند تا بالاترین مقامات را در کابل به دست بیاورند:

یک: محمد‌حسن آخوند: او در گذشته معاون وزیر خارجه طالبان بود. البته در آن زمان این گروه روابطی با دیگر کشورها به غیر از پاکستان نداشت و عملا مسئولیت چندانی بر عهده این شخص که حالا وزیرالوزرا خوانده می‌شود، نبود. او بعد از سال ۲۰۰۱ به شورای رهبری طالبان رفت.

اما کسی انتظارش را نداشت که این چهره به عنوان وزیرالوزرای گروه طالبان انتخاب شود. محمد‌حسن آخوند در سال‌های گذشته در پاکستان به سر می‌برد. او را به عنوان چهره‌ای سیاسی می‌دانند و برخی می‌گویند انتخابش به این خاطر است که طالب‌ها می‌خواهند چهره‌ای سیاسی و نرمال از خود به جهان نشان دهند. او به ملاعمر و ملا هبت‌الله رهبران پیشین و فعلی طالبان نزدیکی بسیاری دارد. نام او در فهرست تروریستی غربی‌ها قرار دارد.

دو: سراج‌الدین حقانی: سراج الدین حقانی، نگران‌کننده‌ترین نام در این لیست است. سازمان او که به عنوان وزیر داخله (وزیر کشور) انتخاب شده است، «شبکه حقانی» نام دارد و در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا است. پلیس فدرال آمریکا، «اف بی آی»، برای هرگونه اطلاعاتی که منجر به دستگیری او شود، ۵ میلیون دلار پاداش مالی تعیین کرده است.

تصویر واضحی از او وجود ندارد و گفته می‌شد که سال گذشته بر اثر کرونا مرده است. اما حالا او قرار است در دولت موقت وزیر کشور باشد. او در قندهار دروس دینی را در روستای خود خوانده و بعد در مدارس تندروها در پاکستان مشغول به تحصیل شده است. پدر او جلال‌الدین حقانی کسی بود که مبدع بمب‌گذاری‌های انتحاری در افغانستان بوده است. روابط پدر سراج‌الدین با اسامه بن لادن بسیار گرم بود.

سه: امیرخان متقی: او قرار است وزیر خارجه طالبان باشد. کینه آشکاری به مردم شمال افغانستان دارد. متقی کسی است که برای رایزنی با دولت پیشین افغانستان به کابل سفر می‌کرد. ملا امیرخان متقی، ۵۱ ساله و از پشتون‌های هلمند است. او پیش‌تر وزیر اطلاعات و فرهنگ طالبان بوده است و هم‌اکنون از رهبران ارشد این گروه و رئیس کمیسیون فرهنگی و رسانه‌ای آن است. در جریان تحولات اخیر افغانستان و تصرف هرات از سوی طالبان، ملا امیرخان در تماس با محمد اسماعیل‌خان، فرمانده مدافعان هرات که به اسارت طالبان درآمده بود، از او خواست تا به بقیه رهبران جمعیت اسلامی در کابل و مزار شریف پیام بدهد که مقاومت نکنند و در مقابل طالبان تسلیم شوند.

چهار: عبدالغنی برادر: معاون اول وزیر‌الوزرا چهره نسبتا شناخته شده‌ای است. برادر یکی از چهار بنیانگذار طالبان در سال ۱۹۹۴ است. او در طول حکومت طالبان بر افغانستان در فاصله سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱، مناصب مختلفی از جمله فرمانداری ولایت هرات و ولایت نیمروز را بر عهده داشته‌است.

او در زمان حمله آمریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱، معاون وزیر دفاع بود و پس از سقوط حکومت طالبان، او به معاونت ملا محمد عمر رهبر طالبان رسید. او به عنوان مذاکره‌کننده در گفت‌وگوهای صلح در دوحه قطر و رهبر ارشد سیاسی طالبان نقش ایفا کرده‌است. برادر در سال ۲۰۱۰ توسط گروهی از نیروهای سازمان اطلاعات نظامی پاکستان و سازمان سی‌آی‌ای، در پاکستان دستگیر و زندانی شد. اما در سال ۲۰۱۸ به درخواست دولت آمریکا آزاد شد تا نمایندگی طالبان در مذاکرات صلح را بر عهده بگیرد.

پنج: عبدالاسلام حنفی: حنفی معاون دوم محمد حسن آخوند خواهد بود. او از اعضای اصلی تیم مذاکره کننده در دفتر قطر این گروه ومعاون وزیر آموزش و پرورش در دولت طالبان در دهه ۱۹۹۰ بوده‌است. گفته می‌شود عبدالسلام حنفی از ازبک‌های ولایت جوزجان است. او همچنین در حوزه‌های علمیه مختلف از جمله در کراچی تحصیل کرده‌است. عبدالسلام حنفی مدتی در دانشگاه کابل نیز تدریس کرده‌است. وی از ابتدا بخشی از جنبش طالبان بوده‌است. با این حال، او عموماً در میان طالبان به «عالم دین» (روحانی) معروف است.

کدخبر: ۴۱۳۱۲۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر