کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۰۸۶۷۳
تاریخ خبر:

از هتلداری تا ركورد گينس در گفتگو با منصور زندی‌نهاد

روزنامه هفت صبح،‌ مهلا جوادپور| ‌از نوجواني در يك هتل نظافت مي‌كرد و بعدها به كافه هتل منتقل شد،‌ به مسابقات جهاني لاته آرت و باريستايي راه پيدا كرد و حالا توانسته ركورد گينس را بشكند. چهارشنبه هفته گذشته،‌ در موزه قصر تهران مراسمي برگزار شد و منصور زندي‌نهاد در حضور معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی تهران و مشاور گینس، در 57 ثانيه طعم 10 نوع قهوه را از يكديگر تشخيص داد و توانست ركورد جهان را بشكند. او در گفت‌وگو با هفت صبح درباره مسير زندگي حرفه‌اي خود و اين ركورد صحبت كرده‌است كه در اين گزارش مي‌‌خوانيد.

منصور زندي‌نهاد 35ساله و اصالتا اهل اردبيل است اما در تهران به دنيا آمده و بزرگ شده. مي‌توان گفت نمونه بارز يك انسان خودساخته است. در برخي سايت‌ها درباره او نوشته شده كه از 15سالگي در رشته هتلداري تحصيل كرده است. او در جواب به اين سوال كه چرا در اين سن وارد اين رشته شده با خنده جواب مي‌دهد: « اول دبيرستان آنقدر معدل من پايين بود كه من را جايي ثبت‌نام نمي‌كردند.

چون كه هم درس مي‌خواندم و هم كار مي‌كردم؛ كار آزاد مثل فروش چادر ماشين و چادر مسافرتي. شنيدم دبيرستاني هست به اسم دبيرستان هتلداري كه مي‌شد هم در هتل كار كني و هم درس بخواني. اينطور شد كه صبح‌ها مي‌رفتم مدرسه هتلداري و ظهرها در هتل آزادي كار مي‌كردم.»

در ادامه توضيح مي‌دهد كه چگونه از كار در هتل وارد صنعت قهوه شده است: «در هتل دو كار براي هم‌سن و سال‌هاي من وجود داشت. يا نظافت بود يا ظرفشويي. شب‌ها مي‌رفتم سر كار تا هم دانشگاهي‌هايم نفهمند چه كاري مي‌كنم. مدتي كار من همين بود تا اينكه تصميم گرفتم دانشگاه را ول كنم و بروم سربازي. بعد از سربازي مدير هتل گفت كه بايد بروم و در بار يا كافه هتل كار كنم. اول به اين كار علاقه‌اي نداشتم چون اصلا نمي‌دانستم چه چيزي در انتظار من است.

همان اوايل كه در بار كار مي‌كردم همكارم به من گفت كه گروهي از ايتاليا آمده‌اند ايران و مي‌خواهند مسابقه‌اي برگزار كنند و به من پيشنهاد كرد كه بروم. اينطور شد كه در مسابقات باريستا و لاته آرت فيديليو در سال 2014 پنجم ايران شدم. همانجا چندين پيشنهاد كار به من شد و متوجه شدم اين كار مي‌تواند زندگي من را تغيير بدهد. آن زمان هم آموزشگاهي وجود نداشت و از يوتيوب باريستايي را ياد گرفتم.» زندي‌نهاد در سال 2016 نايب قهرمان مسابقات لاته آرت فيديليو و يك‌سال بعد قهرمان مسابقات ملي لاته آرت شد.

بعد از قهرماني هم براي مسابقات جهاني لاته آرت به بوداپست مجارستان اعزام شد و مقام هفتم را به دست آورد. انجمني در آمريكا به نام اس‌سي‌اِي يا انجمن تخصصي قهوه وجود دارد كه به گفته او تحريم‌هاي آمريكا عليه ايران اجازه نمي‌داد كه او جزو اين انجمن باشد و در نتيجه ديگر نمي‌توانست در مسابقات جهاني شركت كند.

زندي‌نهاد تصميم مي‌گيرد با روش ديگري تخصص مورد علاقه‌اش را دنبال كند و به دنبال شكستن ركورد گينس مي‌رود. در اين بين مدرسه كوچكي هم راه‌اندازي كرده تا دانش خود را در اين زمينه به باقي علاقه‌مندان منتقل كند. او همچنين با كارخانه‌هاي قهوه در ايران هم همكاري مي‌كند، به برخي از آن‌ها آموزش مي‌دهد و با بعضي هم قرارداد مي‌بندد تا كيفيت توليدي آن‌ها را افزايش دهد.

ركوردي كه زندي‌نهاد شكسته است را سه سال پيش فردي آلماني در اختيار داشت. اين قهرمان آلماني در يك دقيقه 8 طعم قهوه را تشخيص داده بود اما زندي‌نهاد توانست در57 ثانيه 10 طعم قهوه را تشخيص دهد و ركورد قبلي را بشكند. او درباره اين ركورد توضيح مي‌دهد: «قهوه‌ها ذاتا طعم و مزه‌هاي متفاوتي از يكديگر دارند. بسته به نوع كشت، خاك استفاده شده، ارتفاعي كه قهوه در آن رشد كرده و نوع فرآوري آن، مزه و كيفيت قهوه‌‌ها متغير هستند.

يك قهوه ممكن است ذاتا طعم كاكائو، آجيل، ميوه‌ يا طعم‌هاي ديگر داشته باشد. من به گينس گفته بودم كه در يك دقيقه مي‌توانم 11 طعم قهوه را تشخيص دهم و 10 طعم را درست حدس زدم و ركورد را شكستم.» بايد توجه داشت كه تشخيص و تميز دادن طعم‌هاي مختلف قهوه آن هم در اين زمان كوتاه و در حالتي كه مزه قهوه‌هاي قبلي در دهان با يكديگر تركيب مي‌شوند كار سختي است. از زندي‌نهاد پرسيديم كه چگونه اين كار را انجام مي‌دهد و تمرين خاصي در اين باره داشته يا نه؟

او در جواب اين‌طور توضيح داد: «من تقريبا 7 ماه اين كار را تمرين كردم. البته تجربه و اينكه مدت زمان زيادي است كه قهوه مي‌خورم هم بي‌تاثير نبوده. موضوع ديگري كه هست اين است كه ما مواد غذايي را عموما به تنهايي نمي‌خوريم. مثلا شايد مزه مرغ بدون ادويه را نتوانيم در ذهنمان تداعي كنيم چرا كه هميشه براي پختن و خوردن مرغ به آن ادويه يا سير و پياز اضافه مي‌كنيم.

من سعي مي‌كردم غذاها را با ادويه‌‌ خيلي كم و جدا جدا بخورم تا مزه هر كدام را جداگانه حس كنم. براي همين وقتي بگوييم يك قهوه شور است ممكن است هر كسي اين مسئله را متوجه نشود اما كسي كه حس چشايي خود را قوي كرده باشد مي‌تواند متوجه شوري خيلي كمي كه در قهوه وجود دارد بشود.»

چندين ركورد ديگر هم در زمينه قهوه در كتاب گينس ثبت شده است كه زندي نهاد برنامه دارد همه آن‌ها را بشكند. يكي از اين ركورد‌ها مربوط به بزرگ‌ترين قهوه سرد جهان است كه 14هزار و 600 ليتر بوده و او قصد دارد 16هزار ليتري آن را اجرا كند. زندي‌نهاد در اين‌باره توضيح مي‌دهد: «فعلا دنبال فضا براي اجراي اين ركورد هستيم. بايد جوري هم باشد كه اصراف نشود و دور ريز نداشته باشيم چرا كه در اين صورت گينس ركورد را قبول نمي‌‌كند. بايد طوري باشد كه مردم را دعوت كنيم و از آن‌ها پذيرايي كنيم.»

کدخبر: ۵۰۸۶۷۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر