کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۰۵۶۶
تاریخ خبر:

از شرایط تخلیه ملک تجاری تا شهریه مدارس

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | امروز در پارکه به سوال دو مخاطب پاسخ می‌دهیم:
* یک: مخاطبی از ما پرسیده «چطور مالک می‌تواند مستاجر مغازه‌اش را که بالای ۴۰ سال متصرف است تخلیه کند؟» باید به این مخاطب عزیز عرض کنیم که مسایل مربوط به تخلیه ملک تجاری، فروع و فرضیات مختلفی دارد و واقعا صرفا نمی‌توان در یک کلام به آن پاسخ داد.

مخصوصا با توجه به اینکه برخی از کلمات در زبان عامیانه، در جای خود در زبان حقوقی استفاده نمی‌شود و به طور مثال در این سوال، معلوم نیست که منظور از کلمه «متصرف» چیست. آیا این تصرف قانونی است یا غیرقانونی یا در عوض پول است یا غیرپول و بر اساس قرارداد است یا نه و …

اما در اینجا باید به یک قاعده کلی و یک استثنای عمومی اشاره کنیم. قاعده کلی این است که تخلیه ملک تجاری طبق قانون روابط موجر و مستاجر سال ۱۳۵۶ ممنوع است. استثنای ماجرا هم ماده ۱۵ این قانون است که طبق آن سه استثنا برای آن قاعده کلی در خصوص منع تخلیه وجود دارد:

* تخلیه به منظور احداث ساختمان جدید مشروط بر این که پروانه ساختمانی یا گواهی شهرداری مربوط ارائه شود و شهرداری‌ها مکلفند در‌صورت مراجعه مالک با رعایت مقررات مربوط پروانه ساختمان و یا گواهی مورد نظر را صادر و به مالک تسلیم نمایند..
* تخلیه به منظور احتیاج شخص موجر برای کسب یا پیشه یا تجارت.

* در صورتی که محل کسب یا پیشه یا تجارت مناسب برای سکنی هم باشد و مالک برای سکونت خود یا اولاد یا پدر یا مادر یا همسر خود‌ درخواست تخلیه نماید.
‌البته در موارد سه‌گانه فوق، دادگاه ضمن صدور حکم تخلیه به پرداخت حق کسب یا پیشه یا تجارت (که در واقع همان سرقفلی خودمان است) نیز حکم خواهد داد.

* دو: آقای بخشیان هم از تبریز برایمان نوشتند: «هزینه تصویبی مدارس برای تدریس حضوری می‌باشد؛ الان که وضعیت مدارس مشخص نیست، مدارس باز هم هزینه ثبت‌نام و تدریس حضوری را از اولیا برای سال تحصیلی جدید اخذ می‌نمایند در صورتی که با این وضعیت کرونایی تدریس غیرحضوری باید داشته باشند. تکلیف چیست؟ باید پول را داد بعدا به پایشان افتاد. چرا آموزش و پرورش هزینه تدریس غیرحضوری را تصویب نمی‌کند تا مدارس از آن پیروی کنند؟»

در این زمینه، باید به این نکته توجه کرد که اولا هنوز مشخص نیست که سال تحصیلی در سال جدید به صورت غیرحضوری باشد و ثانیا باید توجه داشت که در اغلب موارد هزینه مدارس برای تدریس غیرحضوری با تدریس حضوری فرقی ندارد مگر اینکه به جزئیاتی مثل هزینه انشعابات آب و برق و … توجه شود.

با این حال، هر هزینه‌ فوق برنامه‌ای که در طول سال، به دانش آموز ارائه نشود، قابل دریافت خواهد بود.
پارکه قرار است هر هفته در روزهای دوشنبه ، آخرین تحولات حقوقی که شهروندان به آن نیاز دارند را گزارش کند و به پرسش‌های حقوقی آن‌ها پاسخ دهد. در صورتی که سوالی دارید، آن را به ایمیل pr@7sobh.com یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید.

کدخبر: ۳۴۰۵۶۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر