کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۱۳۶۲
تاریخ خبر:

از سربازی اختیاری با حقوق معقول چه خبر‌؟

روزنامه هفت صبح | سربازی اختیاری با حقوق معقول و مزایا؟ این رویایی است که چندین نسل از پسران ایرانی با تصورش لبخند زده‌اند به همین دلیل هم هر بار صحبتی از تغییر در قوانین مربوط به سربازی و حرکتش به سمت اختیاری شدن پیش می‌آید چشم‌های زیادی برق می‌زنند، این‌بار هم چنین اتفاقی افتاده و مجلس یازدهم طرحی را آماده کرده که اگر تصویب شود بزرگ‌ترین تحول در تاریخ سربازگیری اجباری ایران خواهد بود.

تحولاتی که در این طرح برای سربازی پیش‌بینی شده آنقدر زیاد و اساسی است که توجه خیلی از کاربران شبکه‌های اجتماعی را هم جلب کرده است که به واکنش‌های آنها هم می‌پردازیم فعلا ببینیم اگر طرح مدنظر نماینده‌هایی که آن را تدوین کرده‌اند، بی‌کم و کاست تصویب شود و شکل قانون به خودش بگیرد، چه اتفاقی خواهد افتاد.

ابوالفضل ابوترابی یکی از نماینده‌های دست اندرکار تدوین طرح سربازی اختیاری است که به ابهام‌ها در مورد این طرح پاسخ داده است.
این طرح دارای پنج رکن است؛ رکن اول نیاز به تامین امنیت است بنابراین در رکن اول برطرف کردن نیاز نیروهای مسلح جزو ضروریات است و در این طرح این مسئله در نظر گرفته شده که نیروی مازاد بر نیاز نیروهای مسلح اجباری برای سربازی رفتن ندارد.

نیروهای مسلح بر اساس نیاز خود از صفر تا مثبت ۱۰۰ و از صفر تا منفی ۱۰۰ رتبه‌بندی می‌کنند و به هر نفر یک نمره می‌دهند و خود ستاد کل آمار مسئولان را در دست دارد و بر اساس نیاز خود مبنی بر زیر دیپلم، بالای دیپلم، کارشناسی، مهندس و پزشک و همچنین مطابق سن نمره‌بندی می‌کند.

رکن دوم طرح مزبور این است که سرباز باید همانند نیروهای مسلح حقوق دریافت کند بنابراین بعد از جذب سرباز این نیروها ۹۰ درصد یک حقوق کامل را دریافت می‌کنند. در منابع مالی این طرح هم به این شرح پرداخت می‌شود که گروه‌هایی که سربازی نیامده‌اند باید مالیات بر امنیت را بر اساس جدول خدماتی که تنظیم شده، تا سن ۵۰ سالگی پرداخت کنند.

آن فردی که باید تا سن ۵۰ سالگی حقوق پرداخت کند بستگی به خدماتی است که دریافت می‌کند؛ به عبارتی اگر بیشتر خدمات بگیرد باید درصد بیشتری بدهد. برای مثال کسی که سفر خارجی دارد باید ۵۰درصد عوارض خروج را به این امر اختصاص دهد یا کسانی که خرید و فروش ماشین و مسکن دارند، بیشتر باید عوارض برای تأمین امنیت بدهد.

اما کسی که در روستا و مناطق محروم است و یک منزل خرید و فروش کند یا سفر خارجی نداشته باشد، عوارض تأمین امنیت کمتری پرداخت می‌کند. بنابراین پرداختی‌ها بر اساس عدالت است.در این طرح مثل خرید سربازی بین فقیر و غنی تفاوت قائل نمی‌شوید. همچنین شخص خودش هزینه سربازی نرفتن را تا میانسالی پرداخت می‌کند.

اما خرید سربازی را بیشتر والدین تقبل می‌کنند که بابت خرید سربازی پسرشان پول‌های هنگفتی را پرداخت کنند. در این طرح اگر فردی خدمات دریافت می‌کند باید مالیات امنیت خود را بپردازد و البته مانعی هم برای ادامه فعالیت خود در زندگی روزمره نخواهند داشت و حتی قادر به کاندیدا شدن در انتخابات هم هست.

*** تا ۵۰ سالگی زیاد نیست؟
اگرچه اختیاری شدن سربازی و امکان طفره رفتن برای کسانی که به هیچ وجه مایل به انجام خدمت مقدس سربازی نیستند خوشحال‌کننده است اما کاربران فضای مجازی خیلی هم به این طرح آقای ابوترابی و همکارانش روی خوش نشان نداده‌اند. عده‌ای آن را صرفا تلاشی برای پرشورتر کردن انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده‌اند که بعد از خوابیدن گرد و خاک انتخابات، به دست فراموشی سپرده خواهد شد.

البته عده‌ای هم به آنها جواب داده‌اند که این صرفا طرح مجلس است و بیشتر از اینکه به رئیس‌جمهور آینده مربوط باشد به همکاری،‌ همراهی و موافقت نیروهای مسلح مربوط است. موضوعی که خود دست‌اندرکاران این طرح هم به آن اشاره می‌کنند و می‌گویند که در صورت مقاومت نیروهای مسلح و نشان ندادن چراغ سبز از طرف آنها، امید زیادی به تصویبش وجود ندارد.

دسته دیگری از مخالفان مجازی این طرح مدت زمان پرداخت مالیات و رقم آن را قبول ندارند و می‌گویند اینکه یک نفر تا ۵۰ سالگی مجبور باشد برای هر کاری یک مالیات اضافه بدهد چون سربازی نرفته فشار زیادی به او تحمیل می‌کند. طبیعتا عد‌ه‌ای هم کل این طرح را به این دلیل زیر سوال می‌برند که برخی با پرداخت پول، حالا به شکل مالیات می‌توانند سربازی نروند و عده دیگری به دلیل شرایط مالی ضعیف‌تر مجبور به اعزام به خدمت باشند.

از آن طرف این طرح موافقان زیادی هم بین همین اهالی شبکه‌های مجازی دارد، موافقانی که آن را با شرایط سربازی در کشورهای دیگر مقایسه می‌کنند و می‌گویند که شاید این کار حتی مشکل بیکاری را هم تا اندازه‌ای برطرف کند یا حداقل آن را به تعویق بیندازد.عده‌ای هم به نقش چنین طرحی در افزایش آمار ازدواج اشاره می‌کنند. آنها می‌گویند که در حال حاضر خدمت سربازی یکی از دلایل عمده به تعویق افتادن سربازی است که با برداشته شدن آن از میان، احتمالا مردان ازدواجی، زوتر سراغ زندگی متاهلی بروند.

*** حمایت اصولگراها
یکی از نکاتی که خیلی‌ها را به توفیق این طرح امیدوار می‌کند چراغ سبز رسانه‌های اصولگرا به این طرح است،رسانه‌هایی که چند ماه گذشته پرچم‌دار کمپین نه به سربازی اجباری و مطالبه سربازی اختیاری بوده‌اند و امکان تاثیرگذاری آنها بر موفقیت این طرح وجود دارد اگرچه گفته می‌شود که طرح فعلی نماینده‌های مجلس اگر رنگ تصویب و قانون شدن به خودش ببیند حتما بعد از چکش کاری‌ها و تغییرات زیاد خواهد بود.

کدخبر: ۳۸۱۳۶۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر