کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۰۴۳۶
تاریخ خبر:

از حزب سوم در آمریکا چه می‌دانیم؟

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی| نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد تندروی در عرصه سیاست، حاصلی جز دلزدگی مردم از دولتمردان ندارد. انحصار قدرت توسط دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات به‌خودی خود زمینه‌ساز شکل‌گیری جریان‌ دوقطبی در شئون مختلف جامعه آمریکا بود. در سال‌های اخیر و با قدرت گرفتن گزینه‌ای به‌نام دونالد ترامپ که آنچنان هم از تبار اسلاف خود نبود و با منش فوق‌ محافظه‌کارانه خود بر اختلافات موجود در بطن جامعه آمریکا بیش از پیش دامن زد، این دو قطبی به بالاترین حد خود رسید.

نرخ مشارکت بی‌سابقه مردم آمریکا در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ خود گواهی بر این ماجراست. با گذشت سال اول دولت بایدن و دلسردی مردم از شرایط موجود، بخش عمده‌ای از هواداران حزب دموکرات و رای‌دهندگان به بایدن به جمع پشیمان‌ها از عمل خود پیوستند‌. از سوی دیگر با تکمیل‌تر شدن پرونده حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره در روز ۶ ژانویه و تجمیع شواهد و مدارک بر علیه ترامپ به‌عنوان آمر و حامی این حرکت، بخش میانه‌روی حزب جمهوری‌خواه که به ترامپ علاقه‌مند بودند نیز از او دلسرد شدند. انباشت این دلسردی‌ها بر روی هم سبب شد تا نظر آمریکایی‌ها بیش از هر زمان دیگری به تشکیل یک حزب سوم قدرتمند جلب شود.

آخرین نظرسنجی انجام گرفته توسط موسسه گالوپ نشان می‌دهد که ۶۲‌درصد از مردم آمریکا از تشکیل یک حزب سوم و خارج شدن قدرت سیاسی از انحصار ۲ حزب جمهوری‌خواه و دموکرات حمایت می‌کنند. تنها ۲۳‌درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی معتقدند یکی از ۲ حزب جمهوری‌خواه یا دموکرات وظایف سیاسی خود را به نحو احسن انجام می‌دهد و از این‌رو هیچ نیازی به تشکیل یک جریان سیاسی جدید نیست. همچنین این نظرسنجی مسئله مهم دیگری را برای ما روشن می‌سازد.

۵۰‌درصد از مردم آمریکا از نظر سیاسی خود را مستقل می‌دانند و رای‌های‌شان در انتخابات‌های مختلف، از‌جمله انتخابات ریاست‌جمهوری، سلبی است و تنها برای انتخاب نشدن گزینه دورتر، به نامزد حزب نزدیک‌تر به خود رای می‌دهند. اما از نظر تاریخی حزب سوم به ۲ دلیل عمده همیشه محکوم به شکست بوده است. دلیل اول اینکه حزب سوم در اکثر مواقع یک تفکر و سمت و سوی سیاسی اقلیتی را پیش می‌برد و توان بسیج کردن عموم مردم را ندارد.

برای مثال حزب سوسیالیست‌ در نیمه اول سده بیستم و حزب لیبرتارین در سال‌های اخیر نمونه خوبی برای این موردند. دلیل دوم انشقاق احزاب جدید از یک حزب خاص و فشار یکجانبه بر آن حزب در انتخابات‌های مختلف است. برای مثال بار حضور رالف نیدر به‌عنوان نامزد حزب سبز در انتخابات ۲۰۰۰ بر دوش حزب دموکرات افتاد و نیدر بخشی از آرای نامزد این حزب را کاست و سبب ریزش آرای ال گور و پیروزی جورج دبلیو بوش شد. از این‌رو هیچ‌کدام از دو حزب اصلی، حزب سومی که از آن‌ها انشعاب شده باشد را بر نمی‌تابند.

اندرو یانگ، نامزد سابق انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ از حزب دموکرات، دیوید جولی، نماینده جمهوری‌خواه سابق ایالت فلوریدا در مجلس نمایندگان و کریستین تاد ویتمن، فرماندار سابق جمهوری‌خواه ایالت نیوجرسی با انتشار یک بیانیه، آغاز به کار حزب جدیدشان به نام «فوروارد» را اعلام کردند‌. آن‌ها در بخش‌هایی از بیانیه خود نوشتند «تندروی‌های سیاسی کشورمان را به لب پرتگاه و در آستانه از هم گسیختن کشانده است و ۲ حزب جمهوری‌خواه و دموکرات نتوانستند مرهمی برای زخم‌‌های مردم فراهم آورند.

تسلط جریان شدید دو قطبی سیاسی بر فضای کشور از یک‌سو و اتفاقات دو سال گذشته و حمله به ساختمان کنگره، تهدید و ارعاب دولتمردان و نقشه ترور معاون رئیس‌جمهور در ساختمان کنگره از سویی دیگر، خود نشانی از احتضار دموکراسی در آمریکا و نیاز مبرم به یک جریان تازه سیاسی برای نجات کشور است. این جریان مبتنی بر میانه‌روی و اعتدال است، جریانی که عقلای کشور آن را به پیش می‌برند. این جریان با راست و چپ کاری ندارد و چشم به جلو و آینده دوخته است.»

حزب فوروارد اعتقاد دارد که اکثریت مردم آمریکا اعتماد خود به دولت‌ را از دست داده‌اند و از هر ۱۰ نفر ۸ نفر اعتقاد دارند مسیری که دولت‌های اخیر در پیش گرفته‌اند، مسیری است که به بیراهه می‌رود و نتیجه‌ای جز جنگ داخلی در آینده‌ای نزدیک در بر ندارد‌. به اعتقاد اعضای موسس حزب فوروارد حقیقت نه نزد حزب جمهوری‌خواه است و نه نزد حزب دموکرات و در موضوعات مختلف و متعدد، حقیقت جایی میان این دو جهت‌گیری سیاسی است.

اینجا جایی است که حزب فوروارد حضور خواهد داشت. در اولین بیانیه این حزب به مسائلی مانند سقط جنین، حمل سلاح و تغییرات اقلیمی اشاره شده است و به اعتقاد آن‌ها در این مسائل نه رویکرد جمهوری‌خواهان درست است و نه رویکرد دموکرات‌ها و موضع‌گیری درست و کارآمد مسیر میانه‌روی و اعتدال است.

اندرو یانگ در حساب شخصی خود در توئیتر نوشت: «بیش از ۴۰ میلیون آمریکایی از طریق رادیو و تلویزیون و رسانه‌های جمعی اخبار تاسیس حزب فوروارد را در ۴۸ ساعت گذشته دنبال کردند. همچنین در رسانه‌های خبری نیز بیش از ۵۰۰ مقاله با محوریت آغاز به کار این حزب نوشته شده است. به علاوه تا‌کنون بیش از ۲۰ هزار نفر به‌عنوان عضو، داوطلب و حامی مالی با این حزب همکاری کرده‌اند.»

این حزب قرار است با سرمایه اولیه ۵ میلیون دلاری خود تا پایان سال جاری در ۱۵ ایالت، تا پایان سال ۲۰۲۳ در ۳۰ ایالت و تا زمان انتخابات ۲۰۲۴ در تمامی ایالت‌های آمریکا به‌طور قانونی فعالیت و در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ نامزد خود را معرفی کند. هر چند اعضای موسس حزب فوروارد معتقدند زمانه انحصار قدرت سیاسی به‌سر آمده و مردمی که از تندروی‌ها خسته شده‌اند پذیرای آن‌ها خواهند بود اما تحلیلگران سیاسی می‌گویند حزب سوم زمانی به بازدهی خواهد رسید که بتواند حداقل ۵۰ سال به‌عنوان حزب اقلیت در عرصه‌های گوناگون سیاسی حضور داشته باشد و رفته‌رفته به حجم حضور خود بیافزاید.

در غیر این صورت تمام حزب‌های جانبی محکوم به شکست و مرگ هستند. یانگ می‌گوید حزب فوروارد آمده که بماند و سر غرق شدن و محو شدن در طوفان‌های سیاسی آتی را ندارد‌. در رسانه‌ها نیز شایعاتی مبنی بر عضویت ایلان ماسک در این حزب و حمایت مالی از آن‌ها مخابره شده است. در مجموع هنوز برای قضاوت درباره آینده حزب فوروارد زود است اما اگر قرار باشد کاری از پیش ببرد مسیری سخت و صعب‌العبور در پیش دارد.

کدخبر: ۴۷۰۴۳۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر