کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۶۱۰۶۲
تاریخ خبر:

از تیبا تا ۲۰۷ صندوقدار، مقایسه ۱۰ سدان کوچک و کامپکت شهری

هفت صبح| سال گذشته این هفت خودرو چیزی حدود ۱۵۰ هزار دستگاه فروش داشته‌اند. عددی بزرگ و قابل تامل که نشان می‌دهد حدود یک ششم بازار کشور در سال گذشته در چنبره این هشت خودرو است. تیبا، ساینا، رانا، پژو ۲۰۶ اس‌دی، پژو ۲۰۷ اس‌دی، جیلی‌جی‌سی۶ اکسلنت، تندر۹۰ و تندرپلاس، برلیانس ۲۳۰ و جک جی۴ خودروهایی هستند که با طول بدنه بین ۴٫۱۰ تا ۴٫۴۰ متر، در این رده از بازار موفق به جلب نظر مشتریان ایران شده و یا به حاشیه بازار رانده شده‌اند. این محصولات که همگی از موتورهای کوچک ۱٫۵ و ۱٫۶ لیتری چهار سیلندر و تنفس طبیعی در کنار گیربکس های ساده دستی و اتومات سود می‌برند، با داشتن مصرف سوخت پایین، جای کافی برای ۴ و بعضا ۵ نفر و یک صندوق بار نسبتا جادار سعی کرده‌اند به نیازهای یک خانواده کوچک پاسخ داده و به شکل روزمره در خدمت آنها باشند. ایرانی‌ها با ۵ محصول، چینی‌ها به سه محصول و فرانسوی‌ها با ۲ محصول در این رده حضور پیدا کرده‌اند گرچه طرح ظاهری و یا فنی‌ برخی از این خودروها عینا با هم یکسان است. ببینیم در این کلاس سخت و فشرده چه می گذرد.

۱
تیبا
میزان فروش در سال ۱۳۹۷: حدود ۶۰ هزار دستگاه
موفق‌ترین و کوچک‌ترین خودرو این کلاس به مدد قیمت ارزان، مهندسی ساده و هزینه نگهداری پایین توانسته سالانه بین ۵۰ تا۷۵ هزار دستگاه فروش داشته باشد. ایراد بزرگ این خودرو در مقایسه با باقی رقبا امکانات کمتر، اتاق محقر و البته ایمنی پایین‌تر است. با این حال فاصله ۱۰۰ میلیونی این خودرو با برخی از رقبا آنهم به خاطر کمی آپشن و قدرت و زیبایی بیشتر ابدا توجیه‌پذیر نیست.

۲
ساینا
میزان فروش در سال ۱۳۹۷: حدود ۱۵ هزار دستگاه
نسبت به تیبا طراحی و سواری بهتری دارد و حدود ۱۱ سانتی‌متر هم بزرگتر است اما با قیمت ۶۰ تا ۷۵ میلیونی که بسته به نوع امکانات و گیربکس تفاوت دارد، از تیبا گران‌تر است. این خودرو که قیمت بالاتری نسبت به پراید دارد، با کمی قدرت بیشتر، ظاهر بهتر و ادوات به‌روزتر نظیر گیربکس اتومات یا فرمان برقی، موفق شده نسخه جایگزین مناسبی برای خودروهای سدان خانواده ۲۰۶ اعم از رانا، ۲۰۶ SD و ۲۰۷ SD باشد. حجم صندوق بار ساینا با گنجایش ۴۲۰ لیتر واقعا مناسب است.

۳
رانا
میزان فروش در سال ۱۳۹۷: ۳۸۸۰ دستگاه
یکی از بدترین خودروهای وطنی بازار از منظر کیفیت ساخت و میزان فروش که هرچه می‌گذرد، ایران خودرو را بیش از پیش ناامید می‌کند. با اینکه عمده قطعات رانا با ۲۰۶ اس‌دی یکی است و حتی از موتور خوب این خودرو هم سود می‌برد، اما ضعف عمده در بخش تجهیزات رفاهی در کنار بهای گزاف ۹۱ میلیونی باعث شده تا خریداران سراغش نروند. حجم صندوق بار رانا حدود ۴۰۰ لیتر است.

۴
برلیانس اچ ۲۳۰
میزان فروش در سال ۱۳۹۷: حدود ۷هزار دستگاه
یکی از محصولات خوب برلیانس در ایران که به ناوگان تاکسیرانی کشور هم اضافه شده است. این محصول که بزرگترین خودرو کلاس با طول ۴٫۳۹ متر است، همانند تندر۹۰ از صندوق بار ۵۰۰لیتری و کابینی جادار بهره برده و مناسب خانواده‌های ۵نفره است. به رغم موتور ۱۵۰۰سی‌سی نه چندان قوی، موفقیت برلیانس اچ۲۳۰ مدیون طراحی خوب داخلی و خارجی این سدان ۱۰۲ میلیونی است.

۵
پژو ۲۰۶ اس‌دی
میزان فروش در سال ۱۳۹۷: حدود ۲۵ هزار دستگاه
یکی از قدیمی‌ترین خودروهای این رده که حتی از سایت ایران خودرو به اروپا هم صادر می‌شد اما حالا کاملا از چشم افتاده است. با اینکه فضای کابین ۲۰۶ اس‌دی واقعا تنگ است اما صندوق بار خودرو با ۴۵۰ لیتر کاملا جادارمی‌باشد. البته کماکان برگ برنده این خودرو موتور و گیربکس مناسبی است که دارد وگرنه در بخش آپشن تفاوت چندانی بین این محصول ۱۱۰ میلیونی با تندر۹۰ یا ساینا نیست.

۶
تندر۹۰
میزان فروش در سال ۱۳۹۷: حدود ۲۵ هزار دستگاه
جان‌سخت‌ترین، کم‌هزینه‌ترین و جادارترین خودرو گروه همین سدان زمخت اروپایی است که تقریبا هیچ امکانات مهمی را علیرغم فروش بالا و قیمت ۱۲۵ میلیونی به خریدارانش ارائه نمی‌کند. با اینکه تندر۹۰ در انتهای راه خود در این بازار قرار دارد ولی مشتریان دست از سر نسخه‌های کارکرده تندر برنمی‌دارند. مصرف سوخت پایان

۷
جک جی۴
میزان فروش در سال ۱۳۹۷: ۱۴۰۰ دستگاه
خودرو ۱۳۰ میلیونی جک در ایران با طول ۴٫۳۳ متر از صندوق و اتاقی نسبتا بزرگ، موتور کوچک و ظریف و ساده و البته لیست امکاناتی نه چندان بلند بهره می‌برد. این سدان چینی که در طرح جلو خود از چهره هیوندای سوناتا ۲۰۱۳ سود برده،سواری آرام و معقولی دارد گرچه مواد بکاررفته در اتاق این خودرو چندان دلچسب نیستند. جی۴ احتمالا امسال با افزایش تولید روبرو گردد.

۸
جیلی‌جی‌سی۶ اکسلنت
میزان فروش در سال ۱۳۹۷: ۲هزار دستگاه
کیفیت طراحی داخلی این خودرو ۱۳۲ میلیونی باعث شده تا امسال شانس بیشتری برای پیروزی بر رقبا داشته باشد. طرح دو رنگ داشبورد در تکیب با امکانات مناسب و البته موتور و گیربکسی خوش‌ساخت از جیلیGC6 اکسلنت یک محصول قابل اعتماد ساخته است. با این همه طرح بیرونی خودرو آشکارا قدیمی است و این ممکن است باب میل خریداران سخت‌گیر ایرانی نباشد.

۹
تندرپلاس
میزان فروش در سال ۱۳۹۷: حدود ۷ هزار دستگاه
با بهایی نزدیک به ۱۴۵ میلیون برای نسخه اتومات و ۱۳۵ میلیون برای نسخه دستی، تندر پلاس همان سطح از دوام و کیفیت را با اندکی طراحی داخلی و بیرونی بهتر به خریداران ایرانی ارائه می‌کند. این انتخاب یکی از معقول‌ترین پیشنهادات فنی و کیفی را علیرغم سطح پایین تجهیزات اتاق برای مشتریان در بر دارد.

۱۰
پژو ۲۰۷ اس‌دی
میزان فروش در سال ۱۳۹۷: حدود دو هزار و پانصد دستگاه
نسخه سدان ۲۰۷ جدید ایران خودرو گران‌ترین خودرو این کلاس است که با وجود ارائه بهترین طرح بدنه و نیز امکانات مناسب در اتاق، شاید ارزش پرداخت ۱۷۵ تا ۱۸۰ میلیون تومان را نداشته باشد. از آنجا که کابین این محصول تنگ و کوچک است، تندر پلاس و جیلی وضعیتی بهتر را در این رده به خریداران پیشنهاد می‌کنند. گرچه طراحی در بازار ایران همواره برای انتخاب خودرو مهمترین عامل است.

کدخبر: ۲۶۱۰۶۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Asadollah.khan

    از تیبا تا ۲۰۷ صندوق‌دار؟ بعد عکس ساینا گذاشتید؟ نوبره والا!