کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۰۲۶۸
تاریخ خبر:

از این دودکش دودی بلند نمی‌شود!

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | از سه‌شنبه هفته پیش، پخش سریال جدید شبکه یک شروع شده است. این سریال در حالی با عنوان دودکش۲ به آنتن رسیده که سازندگان، فصل دوم آن که با نام پادری پخش شد را نادیده گرفته‌اند. پیش‌تر در گزارشی ماجرای جعل اسم دودکش را شرح دادیم اما نمی‌دانیم چه اصراری است که سری دوم سریال را به حساب نمی‌آورند. این مسئله موضوع گزارش امروز نیست بلکه کیفیت و مختصات سه قسمت ابتدایی دودکش، دستمایه گزارش است.

مورد اول| شخصیت فیروز
سریال دودکش سال‌۹۲ خلق شد. برزو نیک‌نژاد و حسن وارسته در مقام نویسنده، شخصیت‌هایی خلق کردند که خیلی زود به دل مخاطبان نشستند. کاراکتر فیروز با بازی هومن برق‌نورد یکی از شخصیت‌های جذاب سریال لقب گرفت که رفتار و تکیه‌کلام‌هایش، برای مخاطب نو بود. قمپز، لُغز و آمپاس که از دهان فیروز بیرون می‌آمد، به‌سرعت وارد ادبیات عامه شد.

لحن این شخصیت به همراه رفتارهای توام با طمانینه، یک کاراکتر جذاب در کارنامه متنوع هومن برق‌نورد بود. در فصل دوم که با نام پادری روی آنتن رفت هم فیروز طراوت داشت و برگ برنده سریال بود. حالا در فصل جدید (که سازندگان اصرار دارند آن را دودکش ۲ بدانند) اما فیروز فاقد جذابیت لازم است. طبعا وقتی سریالی به فصل سوم می‌رسد، کار سازندگان و بازیگران سخت می‌شود.

این نکته‌ای است که پایتختی‌ها به خوبی بر آن واقف هستند و در هر فصل، ویژگی‌هایی تازه به شخصیت‌ها اضافه می‌کنند. فیروز اما در سه قسمت ابتدایی دودکش، دارای همان اکت و تکیه‌کلام‌های قبل است. عدم برخورداری از ویژگی‌های نو باعث شد، این شخصیت در قسمت‌های ابتدایی جذابیت نداشته باشد. شاید تنها موردی که مخاطب با رفتار فیروز به خنده افتاده، سکانس ترسیدن او در امامزاده است.

مورد دوم| شخصیت بهروز
در سری جدید دودکش، سهم بهروز (امیر‌حسین رستمی) از اتفاقات زیاد بوده. اصلا قصه با ماجرای دلدادگی او به گندم (الهام اخوان) شروع شده. بهروز در فصل‌های پیش، جوانی بی‌دست و پا بود که همیشه زیر سایه برادر بزرگ‌تر (فیروز) قرار داشت. عدم اعتماد به نفس و نیز رفتارهای عجیب او در موقعیت‌های خاص، از مخاطب خنده می‌گرفت.

در فصل جدید قرار است بهروز همین کارکرد را در داستان داشته باشد. منتها غلظت رفتارهای عجیب او بیش از حد شده. یعنی هر چقدر فیروز بر همان مدار قبلی حرکت می‌کند، بهروز از چارچوب بیرون زده. بازی اغراق آمیز رستمی هم لطمه مضاعف به شخصیت وارد کرده و به همین خاطر است که رفتارهای به ظاهر خنده دار او از مخاطب خنده نمی‌گیرد.

مورد سوم| دیگر شخصیت‌ها
عفت (سیما تیرانداز) و افروز (نگار عابدی) دیگر کاراکترهای اصلی دودکش هستند که تغییر چندانی نسبت به قبل نداشته‌اند. احتمالا در قسمت‌های بعد فرصتی برای چالش این دو شخصیت پیش بیاید. گندم (الهام اخوان) بازیگر جدید دودکش است که حضور او بهانه‌ای است برای کنش و واکنش‌های بهروز. نصرت (بهنام تشکر) را فعلا در حد یک سکانس دیده‌ایم. او این بار مدلینگ اینستاگرام شده و باید دید چه نتیجه‌ای از شخصیت او حاصل خواهد شد. امتیاز قسمت‌های اول شوخی با حسینی بای، خبرنگار واحد مرکزی خبر بود که خودش هم بازی معقولی داشت.

مورد چهارم| حال و هوای داستان
داستان سری جدید دودکش از جایی شروع می‌شود که فیروز و خانواده به استان گلستان رفته‌اند. خارج کردن خانواده از تهران، امتیازی است که باید به حساب نویسندگان سریال نوشت. این تمهید، باعث شده مواد اولیه خوبی در اختیار آن‌ها برای روایت قصه و خلق موقعیت‌های کمدی باشد. عیب سریال جایی است که شخصیت‌ها تکراری‌اند و در موقعیت‌هایی مثل راهنمایی و رانندگی، از قاب خارج می‌شوند. سلسله شوخی‌های آن‌ها بیش از آن‌که به فضای سریالی چون دودکش بخورد، یادآور آیتم‌های سریال کمدی خنده بازار است.

مورد پنجم| آینده دودکش
در روزهایی که تلویزیون سریال‌های کمدی به اندازه کافی ندارد، دودکش می‌تواند ساعتی خوش برای مخاطبان رقم بزند. منتها سه قسمت ابتدایی آن نشانی از یک سریال کمدی قبراق ندارد و باید منتظر برگ برنده‌های احتمالی در قسمت‌های بعد باشیم. اگر دودکش با همین دست فرمان پیش برود، شکست آن حتمی است. فعلا که در اپلیکیشن تلوبیون آمار بازدید آن پایین است تا جایی که پس از گذشت چهار روز، کمتر از چهل هزار بازدید داشته.

کدخبر: ۴۰۰۲۶۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1560792541

    این سریال کی تموم میشه؟

  • _user_1621362254

    دلیل بی کیفیت بودن این سریال شخص کارگردا نش آقای نیک نژاد هست،کسی که سالی دو سریا ل بی کیفیت میسازه،وصدا وسیما یک نویسنده رو تبدیل به کارگردان میکنه،با دست و دلبا زی هر سال چند شب آنتن تلویزیون رو به این آدم میسپارند،تو سری اول این سریال ایشون فقط نویسنده بود ولی حالا کارگردان شده.. !