کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۲۹۵۰
تاریخ خبر:

از اتهام مفسد فی‌الارض ‌تا قدم زدن با وزیر

روزنامه هفت صبح | مردی که اینگونه با افتخار و احترام کنار وزیر صنعت مملکت قدم می‌زند عباس ایروانی است. مدیرعامل گروه قطعه‌سازی عظام.او تا همین چند ماه پیش در دادگاه مفاسد اقتصادی محاکمه می‌شد و حالا علیرضا رزم حسینی را در مراسم افتتاح خط تولید جدید کارخانه‌اش کنار خود می‌بیند.آنها به اتفاق مدیران سایپا و ایران خودرو و جمعی از نمایندگان مجلس در یکی از ۱۲ کارخانه هلدینگ عظام جمع شدند تا خط تولید جدید کامپیوتر خودرو را رونمایی کنند.

این هم از بازی‌های غریب روزگار است.عباس ایروانی از مهرماه ۹۸ درگیر دادگاه تخلف مالی‌اش بود.اتهام او فساد مالی ۷۶۴میلیون دلاری بود و بدهی ۳هزار میلیارد تومانی.نماینده دادستان، او و کارکنانش را به پرداخت رشوه‌های کلان متهم می‌کرد.در جلسه دوم ایروانی گفت شاکی او در واقع یک سازمان امنیتی است و برای دور زدن تحریم‌ها چه رشادت‌ها که نکرده است. مسعود شاه محمدی نماینده دادستانی به ایروانی اتهام می‌زد که از بانک وام می‌گرفته که قطعه تولید کند اما از چین قطعه وارد می‌کرده.

تصاویر دادگاه‌های او روی جلد رسانه‌ها می‌رفت و تا ماه‌ها و مدت‌ها بحث پرونده او نقل محافل رسانه‌ای بود.ایروانی اما در ۶۴سالگی با اندام نحیف و عینک ظریفش در همه جلسات دادگاه حاضر می‌شد.گاهی برافروخته می‌شد و می‌گفت برای من پرونده‌سازی کردند و متن دفاعیاتش را کامل در سایت شخصی‌اش منتشر می‌کرد.سه ماه بعد یکی از نمایندگان وقت مجلس گفت محاکمه ایروانی سرمایه‌گذاران را دچار هراس کرده است.

بعدتر هم به شکل غیرمنتظره‌ای عنوان اتهامی مردی که رسانه‌ها به او لقب متهم ۴هزار میلیارد تومانی داده بودند هم تغییر کرد.در جلسه دادگاه ۸ تیرماه امسال در ابتدای جلسه قاضی صلواتی، ایروانی را به عنوان متهم ردیف اول صدا کرد و به او گفت:«آقای ایروانی اتهامات شما در پنج بند در جلسات قبل قرائت شد؛به استناد ماده ۲۸۰ قانون آیین دادرسی کیفری بند الف اتهامات شما از افساد فی الارض از مجرای اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور به اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور با توسل به قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو به‌صورت عمده و کلان به میزان ۶۶۴میلیون و ۳۷هزار و۴۲۵دلار اصلاح و تغییر پیدا می‌کند. آیا از تفهیم اتهام مطلع شدید؟»

ایروانی پاسخ داد «بله» و به سرجای خود برگشت.برچیده شدن عنوان افساد فی الارض از کنار اسم او اتفاق مهمی تلقی می‌شد.هرچند که بدهی بانکی او در پرونده جداگانه‌ای در حال بررسی بود. مسئله ایروانی این بود که می‌گفت این تسهیلات را ما با ارز ۲هزار تومانی گرفتیم و با ارز آزاد فعلی توان پرداخت نداریم. بعضی بانک‌ها پذیرفتند که او مطالباتشان را به صورت اقساط بپردازد.

ایروانی در جلسه دادگاه گفت ۲۵۰میلیون دلار به نرخ روز به بانک صادرات بدهی دارم که هر زمان بانک مرکزی نرخ ارز را اعلام کند بدهی‌ام را می‌پردازم.بعدها جزئیات بیشتری منتشر نشد که بدانیم این بدهی‌ها پرداخت شد یا نشد.این عکس جدید اما خیلی طعنه‌آمیز بود.فاصله هم‌قدم شدن عباس ایروانی با وزیر و آخرین بار که او در جایگاه متهم در دادگاه حاضر شد حدود شش ماه بود.

کدخبر: ۳۷۲۹۵۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر