کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۲۳۰۱
تاریخ خبر:

ارزان‌ترین خودروهای چینی ‌در بازار داخلی

روزنامه هفت صبح، گروه خودرو| ‌ بازار خودرو در نوسان عجیبی به‌سر می‌برد و در واقع سیستم خرید و فروش خودرو از سامانه جامع فروش هم چندان سر‌و‌سامانی به این بازار نداده است. وعده‌ها و وعیدها هم درباره واردات خودرو همچنان به قوت قبلی باقی است و مشخص نیست واردات خودرو دقیقا چه زمانی انجام خواهد گرفت و اصلا چه خودروهایی مجوز ورود به کشور را می‌گیرند. در این میان مشتریان خودرو کما فی‌سابق در همین بازار رکود باز هم خرید و فروش خود را دارند و دو دسته هستند

عده‌ای ترجیح می‌دهند حالا که نمی‌توانند به برندهای جهانی دسترسی داشته باشند از خودروهای چینی استفاده کنند و به قول خودشان لااقل کیفیت خودروی خارجی دارد، دسته دیگر هم خودروی ساخت داخل را به دلیل راحت پیدا شدن قطعاتش به وقت تعمیر، انتخاب کرده‌اند. در هر صورت در اصل ماجرا تفاوتی حاصل نشده و قیمت خودرو همچنان در وضعیت خوبی به‌سر نمی‌برد. در این گزارش پرونده خودروهای چینی صفر ارزان بازار را که چندان هم ارزان نیست مورد بررسی قرار می‌دهیم.

MVM 315 پلاس/۱۴۰۰/ قیمت ۴۷۵ میلیون تومان
ام‌وی‌ام ۳۱۵ که با نام‌های چری A13 و چری فولوین ۲ نیز در بازارهای بین‌المللی شناخته می‌شود، اولین‌بار در نمایشگاه خودرو پکن ۲۰۰۸ به نمایش درآمد. نسخه فیس‌لیفت آن نیز در نمایشگاه گوانگژو ۲۰۱۲ در معرض دید عموم قرار گرفت. مدل‌های هاچبک و سدان ام‌وی‌ام ۳۱۵ توسط شرکت مدیران‌خودرو (نماینده رسمی محصولات چری در ایران) در سال ۹۱ روانه بازار کشورمان شد، اما ۳۱۵ سدان موفقیت چندانی نداشت و خیلی‌زود با بازار ایران خداحافظی کرد. فیس‌لیفت دوم این هاچبک از سال ۹۴ تا ۹۹ در تیپ‌های ساده، اسپرت، اسپرت لاکچری و اسپرت اکسلنت به دست مشتریان رسید که تفاوت‌های خیلی کمی با هم دارند.

مدیران خودرو در سال ۹۹ فیس‌لیفت سوم این خودرو را با نام ام‌وی‌ام ۳۱۵ پلاس و با تغییراتی در ظاهر و آپشن‌ها و همین‌طور اضافه کردن گیربکس اتومات راهی بازار کرد. ام‌وی‌ام ۳۱۵ موجود در بازار به اسپرت اکسلنت و پلاس خلاصه می‌شوند و هر دو از همان پیشرانه‌ای ۱.۵ لیتری استفاده می‌کنند که در همه تیپ‌های این هاچبک از سال ۹۱ تا‌کنون نصب شده است. با عرضه مدل پلاس، ام‌وی‌ام ۳۱۵ برای اولین‌بار به گیربکس اتوماتیک مجهز شده و با مشخصات فنی جدید شتابش کُندتر شده و مصرف سوختش هم کمی بالاتر رفته است. هر چند طراحی ظاهری ام‌وی‌ام ۳۱۵ چندان مهیج و مدرن نیست.

اما در مقایسه با پژو ۲۰۶، پژو پارس و بسیاری از محصولات داخلی دیگر وجهه تقریبا مدرن‌تری را از خود به نمایش می‌گذارد و سبب شده مالکان این خودرو احساس رضایت بیشتری از طراحی ظاهری آن داشته باشند. ام‌وی‌ام ۳۱۵H به‌عنوان یک خودرو اقتصادی وارد بازار کشور شده و امکانات رفاهی و ایمنی آن چندان دندان‌گیر نیست. هر چند در مدل پلاس ۱۰ آپشن دی‌لایت، اتولایت، سیستم کنترل پایداری، نمایشگر لمسی ۸ اینچی، ۲ حالت رانندگی کروز کنترل، سنسور فشار باد تایر، فرمان برقی، سانروف و گرم‌کن آینه بغل اضافه شده است.

X22‏/ دنده‌ای اسپرت / ۱۴۰۰/ قیمت: ۴۷۵ میلیون تومان
ام‌وی‌ام X22 (MVM X22) که در بروشور محصولات شرکت چری با عنوان تیگو ۲ نیز شناخته می‌شود، یکی از کراس‌اوورهای جمع‌و‌جور و نسبتا جدید این کمپانی چینی به‌حساب می‌آید که از اواخر سال ۱۳۹۵ به خط تولید شرکت مدیران خودرو افزوده شد. ام‌وی‌ام ایکس ۲۲ در واقع نمونه کراس‌اوور هاچبک ام‌وی‌ام ۳۱۵ بوده و اشتراکات فنی زیادی با آن مدل دارد.‌ ظاهر کراس‌اوور مانند و همچنین طراحی بیرونی شکیل‌تر از ام‌وی‌ام ۳۱۵ سبب شده تا در همان بدو ورود X22 به بازار ایران، توجه اقشار متوسط و افرادی که به‌دنبال یک کراس‌اوور کوچک با قیمت مناسب بودند به سوی این محصول از سری محصولات ام‌وی‌ام جلب شود.

ام‌وی‌ام X22 به یک پیشرانه چهار سیلندر ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی با توانی معادل ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتن‌متر گشتاور مجهز شده است. همچنین یک گیربکس چهار سرعته اتوماتیک و یا ۵ سرعته دستی وظیفه انتقال نیروی پیشرانه را به سوی چرخ‌های جلو برعهده دارد. شتاب صفر تا صد ایکس۲۲ برابر ۱۲.۷ ثانیه بوده و بیشینه سرعت آن به ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. مصرف سوخت ترکیبی این کراس‌اوور ۱۲۲۰ کیلوگرمی نیز معادل ۶.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود.

ناگفته نماند که شتاب نسخه دستی معادل ۱۲ ثانیه بوده و مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی به ۵.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد. طرح بدنه ام‌وی‌ام X22 با آنکه از ام‌وی‌ام ۳۱۵ گرفته شده اما از لحاظ ظاهری بسیار جذاب‌تر و اسپرت‌تر به‌نظر می‌رسد. ظاهر کراس‌‌اوور مانند این خودرو توانسته نظر مثبت مشتریان و خانواده‌ها را به‌طور کامل نسبت به خود جلب سازد. به‌طور کلی طراحی ظاهری ام‌وی‌ام ایکس۲۲ توانسته به یکی از نقاط قوت اصلی این خودرو در میان محصولات مشابه بدل شود. به همین دلیل نیز کراس‌اوور ریزنقش چینی موفق شده ضمن برخورداری از قیمت متعادل، مشتریان زیادی را به سوی خود جلب کند.

جک جی J4/ 1399/ 470 میلیون تومان
پیش از آغاز تحریم‌ها و به تعلیق درآمدن حضور خودروسازان بین‌المللی در بازار ایران، شرکت‌های چینی به همراه شرکای ایرانی خود تکاپوی زیادی را در جهت عرضه انواع سدان‌های کوچک به مشتریان ایرانی آغاز کرده بودند؛ محصولاتی همچون بی‌وای‌دی‌اف۳، بسترن B30 و جک j4 از‌جمله سدان‌های کوچک و اقتصادی هستند که عرضه‌کنندگان آنها خواب‌های زیادی برایشان در کشورمان دیده بودند. البته عرضه این خودروها به دلیل تعلیق همکاری خودروسازان خارجی با تولیدکنندگان ایرانی چندان گسترده نشد و سرنوشت نسبتا مبهمی برای ایشان در ایران تا به اینجای کار رقم خورده است.

ماشین جک جی۴ (jac j4) با نام اصلی Heyue A30 ابتدا در نمایشگاه خودرو گوانگژو ۲۰۱۲ مورد رونمایی قرار گرفت و از سال ۲۰۱۳ روانه بازار شد. لازم به ذکر است تولید این خودرو در بازارهای بین‌المللی طی سال ۲۰۱۶ به پایان خود رسید. شرکت کرمان موتور که دوران موفقی را با مونتاژ شاسی‌بلندهای جک در بازار ایران تجربه کرده بود، این بار سدان کوچک جک j4 را به سبد تولیدات خود اضافه کرد و تاکنون فروش آن را به صورت محدود ادامه داده است. جک جی ۴ بر‌خلاف بسیاری محصولات چینی با ظواهر عجیب و غریب، از شمایلی ساده و نسبتا بی‌آلایش سود می‌برد.

طرح چراغ‌ها و جلو پنجره جلوه‌ای نسبتا ساده را برای چهره این خودرو رقم زده و یک خط اشکی برجسته نیز به زیبایی تا دریچه هوای سپر تداوم یافته است. قاب‌های مه‌شکن نیز موجبات خشن‌تر به نظر رسیدن نمای روبه‌روی جک جی ۴ را فراهم آورده‌اند. ترفندهای حجم‌پردازی روی پروفیل‌های بدنه و درپوش موتور نیز به کرات در این خودرو مورد استفاده قرار گرفته است تا سادگی طراحی بدنه کمتر به چشم آید. پس از ورود به کابین جک جی۴ با محیطی نسبتا زیبا و متقاعدکننده طرف خواهید شد که از طراحی‌ کاملا متناسب و تسلی‌بخش بهره برده و فضایی مناسب را برای سرنشینان پدید آورده است. چینش مناسب دکمه‌ها روی کنسول میانی و نظم دلنشین آنها از‌جمله ویژگی‌های مثبت کابین جک‌جی ۴ به‌حساب می‌آیند.

لیفان x60/ 1397/ قیمت ۴۴۰ میلیون تومان
لیفان X60، یک شاسی‌بلند جمع‌وجور شهری است که نخستین مرتبه در نمایشگاه خودرو شانگهای ۲۰۱۰ از نسخه کانسپت آن رونمایی شد، اما طی سال ۲۰۱۱ به‌صورت رسمی و عملی پا به میدان گذاشت. لیفان ایکس ۶۰ در دوره‌ای که مشتریان ایرانی آشنایی چندانی با مدل‌های کراس‌اوور شهری ارزان‌قیمت نداشتند، در بازار ایران حاضر شد. مسئولان گروه خودروسازی کرمان موتور با مشاهده علاقه روزافزون مشتریان نسبت به نسل اول ام‌وی‌ام ایکس۳۳ عزم خود را جزم کرده و نسخه مجهز به گیربکس دستی این خودرو را از سال ۱۳۹۱ به خطوط تولید خود راه دادند.

چهار سال بعد یعنی در تابستان ۱۳۹۵ نیز مدل اتوماتیک این شاسی‌بلند چینی چشم مشتریان ایرانی را به حضور خود منور ساخت تا پاسخگوی نیاز مشتریان خواهان خودرو اتوماتیک باشد. طراحی ظاهری لیفان X60 در ابتدای عرضه به بازار ایران به‌ویژه در قیاس با مهمترین رقیبش یعنی ام‌وی‌ام ایکس ۳۳، نسبتا خوشایند، جذاب و اسپرت جلوه می‌کرد و توانست نظر مثبت بسیاری از مشتریان و اقشار متوسط را به سوی خود جلب کند. سبک و سیاق طراحی چراغ‌ها و جلوپنجره در نمای روبه‌رو تا حدودی یادآور چهره هیوندای سانتافه ۲۰۰۷ است. چراغ‌ها با حالتی مهربان و نسبتا مصمم در دو طرف جلوپنجره جا خوش کرده و قیافه‌ای صمیمی را برای این شاسی‌بلند چینی رقم زده‌اند.

البته باید خاطرنشان کنیم که جلوپنجره نسخه اتوماتیک با مدل دنده‌ای فرق داشته و خطوط کروم رنگ آن به حالت عمودی درآمده‌اند. طراحی سپر جلو نیز به‌نوبه خود دلپذیر بوده و در کنار دیفیوزر و قاب‌های مشکی رنگ چراغ‌های مه‌شکن، شمایلی مناسب برای نمای جلو لیفان ایکس ۶۰ پدید آورده است. لیفان ایکس۶۰ به‌عنوان یک کراس‌اوور شهری ارزان‌قیمت از نقاط قوتی همچون: طراحی ظاهری مناسب، کابین جادار، خدمات پس از فروش نسبتا گسترده و توان فنی معقول و قیمت تقریبا متناسب سود می‌برد.

در نتیجه برخورداری از چنین مزایایی، توجه اقشار متوسط و اصطلاحا کارمندی جامعه به سوی ایکس ۶۰ جلب شده و این خودرو چینی را به یکی از محبوب‌ترین شاسی‌بلندهای ارزان‌قیمت بازار ایران بدل کرده و بازار خرید و فروش نسبتا گرمی را برای آن رقم زده است. با این وجود برخی کمبودها در لیفان X60 از جمله در بحث امکانات رفاهی ایمنی و قوای محرکه نه چندان پرقدرت وجود دارد که می‌تواند برخی مشتریان را به سوی خرید محصولات رقیب نظیر ام‌وی‌ام X33S و یا چری تیگو۵ کارکرده سوق دهد.

فردا ۵۱۱(FMC) / 1400/ قیمت ۵۸۰ میلیون تومان
خودروسازی فردا بعد از عرضه و تولید دو شاسی‌بلند و کراس‌اوور SX5 و SX6، اولین خودرو صندوقدار خود را به مشتریان و خریداران معرفی کرد. محصول جدید این تولیدکننده ایرانی، خودرو فردا ۵۱۱ نام دارد و در اصل خودرو چینی چانگان آلسوین است که با نام و برند دیگری در بازار ایران عرضه می‌شود و در اختیار مشتریان ایرانی قرار می‌گیرد. هر چند خودرو فردا ۵۱۱ در بازار ایران تازه وارد است اما چند وقتی است که در کشورهای همسایه مثل پاکستان، امارات و عربستان به فروش می‌رسد و به دلیل قیمت ماشین مناسب توانسته مشتریانی را جذب خود کند.

مدل‌ها و نسل‌های قبلی ماشین فردا ۵۱۱ یا چانگان آلسوین از مزدا ۳ الهام گرفته شده بودند و کاملا به خودروهای ژاپنی شباهت داشتند. با این حال در نسل جدید، این رویه کنار گذاشته شده و چهره خودرو حالتی مستقل‌تر پیدا کرده است. اگر به جلوی خودرو فردا ۵۱۱ نگاه کنید، جلوپنجره بزرگ و ایکس شکل آن، خودروهای لکسوس را به یاد شما می‌آورد. مه‌شکن‌ها در گوشه‌های سپر نصب شده و چراغ‌های جلو هم کشیده شده است.

عقب خودرو هم کاملا هماهنگ با جلو و کاملا ساده طراحی شده است.در نمای جانبی دیگر شاهد خطوط ممتدی از جلو به عقب خودرو نیستیم و خط طولی روی در عقب شکسته می‌شود تا حجم و طرح نامتقارن اما زیبایی روی بدنه فردا ۵۱۱ ایجاد کند. سانروف ماشین، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، دوربین عقب، فرمان برقی، دکمه‌های کنترل روی فرمان، بلوتوث، آینه بغل برقی، اتولایت، چراغ روز، کامپیوتر سفری، USB، خروجی ۱۲ ولت، حسگر باد لاستیک، سنسور عقب، سیستم کنترل پایداری الکتریکی و سیستم کنترل حرکت در سربالایی از آپشن‌های فردا ۵۱۱ است.

ام‌وی‌ام X33 اسپرت/ ۱۳۹۹/ قیمت ۶۵۵ میلیون تومان
ام‌وی‌ام ایکس۳۳ یکی از کراس‌اوورهای محبوب چینی موجود در کشورمان به حساب می‌آید که تاکنون در سه مدل مختلف به دست مشتریان ایرانی رسیده است.این محصول نخستین مرتبه با نام چری تیگو در نمایشگاه خودرو شانگهای ۲۰۰۵ به معرض دید عموم گذاشته شد. از سال ۲۰۱۰ و پس از ارائه نمونه فیس‌لیفت این خودرو، نام آن به چری تیگو ۳ در بازارهای بین‌المللی تغییر یافت که مدل جدید در ایران تحت عنوان ایکس ۳۳ نیو شناخته می‌شد.

شرکت مدیران خودرو که تولید و مونتاژ محصولات چری در ایران را بر عهده دارد، عرضه x33 نیو را به بازار کشور ادامه داد تا آنکه مدل جدید ایکس ۳۳ یا چری تیگو ۳ از سال ۲۰۱۶ در سبد تولیدات شرکت چری جای گرفت. بنابراین مدیران خودرو نیز بیکار ننشست و جدیدترین مدل تیگو ۳ را با عنوان ام‌وی‌ام X33S از سال ۹۵ روانه پارکینگ مشتریان داخلی کرد. این مدل در دو تیپ معمولی و اسپرت به دست مشتریان ایرانی رسید که در شرایط فعلی تنها مدل اسپرت و فول‌آپشن‌ این خودرو در لیست تولیدات شرکت مدیران خودرو حضور دارد. در ادامه بررسی ویژگی‌های ظاهری، فنی و وضعیت فروش ام‌وی ام X33S اسپرت تشریح شده است.

MVM X33S اسپرت به یک پیشرانه ۴ سیلندر تنفس طبیعی ۱۶ سوپاپ با حجم ۱۹۷۱ سی‌سی مجهز شده و نیرویی برابر با ۱۳۶ اسب بخار قدرت و ۱۸۰ نیوتن‌متر گشتاور دریافت می‌کند. این میزان نیرو به واسطه یک جعبه دنده سی‌وی‌تی ۷ سرعته (شبیه‌سازی شده) به سوی چرخ‌های جلو روانه می‌شود. شتاب صفر تا صد این خودروی ۱۴۲۰ کیلوگرمی برابر با ۱۳.۴ ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن به ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. میزان مصرف سوخت ترکیبی خودرو نیز ۸.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود. باک بنزین ایکس۳۳ هم برابر با ۵۵ لیتر گنجایش دارد.

کدخبر: ۴۶۲۳۰۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Mansourov

    ارزان از چه نظرو از نظر چه کسانی

  • Mansourov

    همین نزدیک ششصت میلیونه!