کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۸۵۷۳
تاریخ خبر:

ارتقای کیفیت خودروها با‌ پروژه‌های کیفی‌سازی

روزنامه هفت صبح، ‌حسن وفادار*|‌ از آنجایی که کیفیت محصولات همواره از دغدغه‌های اصلی صنعت خودرو بوده است، در مسیر افزایش کیفیت محصولات، طرح های کیفی بسیاری تعریف شده که خوشبختانه توانسته نتایج خوبی در بر داشته باشد. بر اساس بررسی‌های انجام شده ،ابتدا عمده اشکالات فنی از مراکز خدمات پس از فروش، رصد و پایش می‌شوند.

نتایج به دست آمده از این پایش، نقاط مختلفی در قطعات و عملکرد محصولات شناسایی شده که برای هر یک از این نقاط، پروژه بهبود کیفیت تعریف شده است. لذا ارتقا کیفیت محصولات با توجه به یک برنامه‌ریزی دقیق و گسترده بازنگری فنی باعث شده است که طبق گزارشات شرکت بازرسی کیفیت و استانداردهای ایران (‌ISQI) نمرات منفی مسیری کاهشی داشته باشد.

اجرای پروژه‌های کیفی سازی در چند فاز و بخش‌های گوناگون چون قوای محرکه، انتقال قدرت، سیستم تعلیق و فرمان و قطعات الکترونیکی محصولات انجام شده است. از این رو امروزه کیفیت محصولات به سطحی رسیده که اشکالات عملکردی در آنها تا اندازه بسیار زیادی کاهش یافته است.

در اثر اجرای پروژه‌های بهبود کیفیت شاخص‌های CSI و IQS در دو ماه اخیر ارتقا یافته است به خصوص در بخش اشکالات الکترونیکی طبق گزارش ISQI در شرایط بسیار بهتری نسبت به گذشته قرار داریم. با توجه به کسب نمرات منفی کمتر نسبت به گذشته در قسمت‌های غیر الکترونیکی، میزان رضایت مشتریان در زمانی که خودرو کمتر از ۴ هزار کیلومتر پیمایش دارد نیز بهبود یافته است.

ارتقای کیفیت خودروها در اثر اجرای پروژه‌های کیفی سازی باعث شده مراجعه و تماس‌های مصرف کنندگان در سیستم خدمات پس از فروش و امداد نیز که پیش از این، مربوط به خودروهای با کارکرد کمتر از ۱۵ هزار کیلومتر بود، به سمت خودروهایی با کارکرد ۱۵ تا بیش از ۲۰ هزار کیلومتر حرکت کند که این امر نشان از تاثیر اجرای پروژه‌های کیفی نسبت به سال‌های قبل است.

هر چند در دوران تحریم‌های سخت قرار داریم و گاهی محدودیت‌های مالی در مسیر حرکت این صنعت وجود دارد اما، کیفیت محصولات تولیدی امری جدی و جایگزین ناپذیر است. ارتقا ستاره‌های کیفی محصولات در گزارشات چند ماه اخیر ISQI خود گواه تصدیق این گفته است.
در شبکه خدمات پس از فروش نیز افزایش کیفیت کاملاقابل لمس است.

زیرا بخشی از نارضایتی مشتریان در گذشته از سیستم خدمات پس از فروش به عدم رفع عیب و بازگشت دوباره مشتری برای همان اشکال به شبکه خدمات باز می‌گشت. اما با توجه به ارتقا کیفیت محصولات و اصلاحات فنی که در بخش‌های مختلف انجام شده است، امروزه در مراکز خدمات پس از فروش، خودروها بعد از دریافت خدمات فنی، بسیار کمتر از گذشته برای همان اشکال دوباره به شبکه مراجعه می‌کنند. به همین دلیل در گزارشات شرکت بازرسی کیفیت در بخش رضایت مشتریان از خدمات دریافتی هم نسبت به گذشته شرایط بسیار بهتر است.

در مجموع دو شاخص مهم برای هر خودروساز، کیفیت محصولات و رضایت مشتریان است که خوشبختانه تا به امروز بخش زیادی از این مسیر طی شده و با شرایط سال‌های گذشته قابل مقایسه نیست. این کیفیت و خدمات مناسب است که باعث رشد ستاره کیفی محصولات در صنعت خودرو کشور شده و این روند در واقع الگویی از روند جهانی صنعت خودرو به شمار می‌رود. زیرا کیفیت، خدمات مناسب و قیمت سه شاخص اصلی یک محصول موفق هستند.

*نایب رئیس هیات مدیره و قائم مقام مدیرعامل ایران خودرو

کدخبر: ۲۷۸۵۷۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Etzio

    ???