کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۵۴۶۶
تاریخ خبر:

ارتش مخفی بی‌تی‌اس در ایران!

روزنامه هفت صبح | از اسفندماه سال پیش در خبرگزاری فارس کمپینی شروع به کار کرد که یک‌سر آن بی‌تی‌اس‌ها و سمت دیگر مهراد هیدن رپر ایرانی خارج از کشور بود. این کمپین شاید آنقدرها دیده نشد اما بیش از ۲۴ هزار امضا جمع کرد. حالا چرا این موضوع برای ما جالب شد؟ به‌خاطر اینکه در آخرین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری، عبدالناصر همتی به قصد انتقاد از رقیب اشاره‌ای به «کی پاپ» و رپ کرد تا درباره ممنوع بودن سلیقه جوان ایرانی حرف بزند. یکی از نکات جالب فعالیت خبرگزاری فارس در سال گذشته، شکایت از مهراد هیدن به نفع طرفداران بی‌تی‌اس بوده که آن را خلاصه اینجا توضیح داده‌ایم.

*** دعوا سر دو ذوزنقه
ماجرا سر این بود که طرفداران بی‌تی‌اس که یک گروه پاپ کره‌ای بسیار پرطرفدار هستند، به مهراد هیدن حمله کردند که چرا از روی لوگوی گروه بی‌تی‌اس کپی‌برداری کردی؟ مهراد هیدن که قبلا در ایران رپر زیرزمینی بود و امروز خارج از کشور زندگی می‌کند، زمستان گذشته از لوگوی پروژه جدید خود رونمایی کرد. طرفداران بی‌تی‌اس، البته طرفداران ایرانی او، زیر پست اینستاگرام مهراد هزاران کامنت گذاشتند که رپرها و طرفدارانشان را ناراحت کرد.

لوگو شامل دو ذوزنقه می‌شد که با هم تفاوت‌های کمی داشتند اما بی‌شباهت هم نبودند. بعد از این مهراد هیدن یک استوری گذاشت و نوشت: «اینها کی هستند؟» البته این را با ادبیاتی زننده و بی‌ادبانه نوشت. بعد از این ماجرا هواداران مهراد هیدن به گروه‌ها و صفحات کی‌پاپرها (طرفداران پاپ کره‌ای) به‌ویژه دخترها، حمله کردند و با ارسال انواع و اقسام عکس‌ها به تهدید و ارعاب این نوجوانان و جوانان پرداختند.

در مقابل طرفداران بی‌تی‌اس که بیشترشان هم دختر هستند بیکار ننشستند؛ آنقدر هیدن را ریپورت کردند که پست او از اینستاگرام حذف شد. بعد از این هیدن در یک پست دیگر به زبان انگلیسی به اینستاگرام شکایت کرد که چرا این کار را با او کرده است. دست آخر هم به بی‌تی‌اس‌ها گفت وطن‌فروش؛ این دعواها مدام ادامه داشت تا اینکه هیدن دست آخر لوگوی خودش را تغییر داد. ولی از آن طرف نکته جالب ماجرا این بود که خبرگزاری فارس ساکت ننشست و پایش اسفندماه وسط این ماجرا باز شد.

*** پای فارس چطور باز شد؟
فارس چطور وارد دعوای بی‌تی‌اس با هیدن شد؟ سایت خبرگزاری فارس قسمتی به اسم مطالبه دارد که در آن افراد مطالبات خود را جمع می‌کنند، امضا می‌گیرند و خبرنگاران آنها را پیگیری می‌کنند. از قضا یکی از این مطالبات ثبت شده آن زمان مربوط به «محکومیت رفتار غیراخلاقی هواداران یک خواننده زیرزمینی» بود. در واقع این کمپین به طرفداری از گروه کره‌ای خواسته بود که دستگاه قضایی یا امنیتی کشور با طرفداران مهراد هیدن برخورد کنند.

در این کمپین اینطور نوشته شده بود: «کپی‌برداری لوگو از بزرگ‌ترین گروه موسیقی جهان توسط خواننده زیرزمینی مهراد هیدن و به‌جان هم انداختن طرفداران گروه خودش و گروه بی‌تی‌اس در ایران تلفات جدی داشته است؛ به حدی که یکی از طرفداران گروه بی‌تی‌اس با دیدن گیف‌های فرستاده شده در گروه خودش توسط طرفداران هیدن، دچار شوک عصبی، روحی و روانی شده است.»
نکته جالب متن این مطالبه در این بود که طرفداران گروه بی‌تی‌اس علیه مهراد هیدن در پلیس فتا هم شکایت کرده بودند.
به همین خاطر در این کمپین که از خبرگزاری فارس شروع شد، درخواست کردند که مسئولان فکری به حال طرفداران این گروه کره‌ای بکنند که دارند از سوی رپرها به‌صورت مجازی مورد خشونت قرار می‌گیرند.

*** دعوای طرفداران چطور به پلیس رسید؟
وقتی امضاها به ۲۴ هزار نفر رسید، خبرگزاری فارس موضوع را به سردار علی ذوالقدری، رئیس پلیس امنیت عمومی پایتخت و سرهنگ رامین پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتا انتقال داد. البته نه با این عنوان که چرا هیدن، لوگوی بی‌تی‌اس را کپی کرده است؟ که در این صورت خیلی اتفاق خنده‌داری می‌شد.

خبرنگار فارس درباره آزار و اذیت در فضای مجازی، کری‌خوانی و شاخ و شانه کشیدن‌ افراد در فضای مجازی این دو مصاحبه را تهیه کرد که در آن به حمله و کری‌خوانی‌های طرفداران مهراد هیدن به بی‌تی‌اس‌ها اشاره‌ای شده بود. جواب پلیس هم این بود: «پلیس تمام مطالب را می‌بیند اما فقط با مطالبی که در داخل کشور تولید می‌شود و تولیدکنندگان آن، بنابر قانون- که کاملاً وظایف را مشخص کرده- می‌تواند برخورد کند.» با این حال اگر امضاهای این ‌کارزار در خبرگزاری فارس به ۵۰ هزار نفر برسد، این خبرگزاری نوشته که آن را در صحن مجلس هم پیگیری خواهد کرد. ولی تا قبل از این یک میزگرد هم با همین محتوا برگزار کرده که اصلا چرا جوان‌های ما سراغ کی‌پاپ رفته‌اند؟

*** بی‌تی‌اس کیست؟
بی‌تی‌اس یک گروه هفت نفره بسیار پرطرفدار موسیقی کره‌ای است. آنها صاحب پرفروش‌ترین آهنگ‌های ۲۰۲۰ در سال گذشته بوده‌اند.
گروه آنها سال ۲۰۱۳ با عضویت ۷ پسر در سئول شروع به کار کرد. در لیست پرفروش‌ترین هنرمندان سال پیش که بی‌تی‌اس در رأس آن قرار گرفته‌ بود، جاستین بیبر رتبه دهم، امینم رتبه ششم، بیلی ایلیش رتبه پنجم و تیلور سوئیفت رتبه دوم را دارد. به عقیده برخی نکته جالب دعوای طرفداران بی‌تی‌اس در این بود که اصلا لوگوی بی‌تی‌اس که سال ۲۰۱۶ طراحی شده خودش الهام گرفته از لوگوی شرکت ایسوزو است.

کدخبر: ۳۹۵۴۶۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر