کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۱۹۲۲
تاریخ خبر:

ارتش لبنان با بالگرد پول در می‌آورد

لبنان یکی از سخت‌ترین دوره‌های خود را طی می‌کند. بعد از انفجار تابستان گذشته در بیروت اقتصاد نحیف این کشور کاملا از بین رفت. دولت از هم پاشید و حالا یک سال است که با وجود وعده‌های فرانسوی‌، اوضاع فقط هر روز بدتر شده است. صف‌های طولانی بنزین و بی‌برقی و بیکاری جان لبنانی‌ها را به لب رسانده و بدتر آنکه هیچ دورنمایی برای عبورشان از بحران فعلی قابل تصور نیست.
رویترز دیروز در گزارشی نوشته این وضعیت اسفناک به ارتش این کشور هم رسیده و گوشت از وعده غذایی نظامیان ارتش لبنان حذف شده. ارتش لبنان به دلیل مشکلات اقتصادی به سمت درآمدزایی از بالگردهای خود رفته است.
به گزارش رویترز، براساس برنامه جدید، ارتش لبنان از بالگردهای خود برای پروازهای تفریحی و گردشگری در آسمان این کشور استفاده می‌کند.
هزینه پرواز گردشگری ۱۵ دقیقه‌ای‌ با بالگرد نظامی ۱۵۰ دلار است. مشکلات اقتصادی لبنان به ارتش این کشور هم رسیده است. در ماه‌های اخیر تظاهرات و تجمع‌های زیادی در لبنان در اعتراض به شرایط سخت اقتصادی این کشور برگزار شد. قبل از این خبرهایی درباره حذف گوشت از غذای اعضای ارتش منتشر شده بود. همچنین ارتش لبنان با دشواری‌هایی در فعالیت‌های عادی و ارائه خدمات بهداشتی درمانی به اعضای خود روبه‌رو شده است.
به‌تازگی هم وزیر خارجه قطر در سفر به بیروت، وعده داد این کشور برای حمایت از ارتش لبنان ماهانه ۷۰ تن مواد غذایی برای این مجموعه ارسال می‌کند. مقامات ارتش لبنان گفته‌اند از درآمد پروازهای گردشگری برای تامین هزینه تعمیرات و نگهداری بالگردهای ارتش استفاده خواهد شد.
سرهنگ حسن برکات سخنگوی ارتش لبنان گفت: «جنگی که ما هم‌اکنون در آن قرار داریم؛ اقتصادی است. به همین دلیل نیازمند راه‌های غیرعادی هستیم. این ایده مطرح شد که پروازهای گردشگری را راه‌اندازی کنیم.» وی افزود: «هزینه این پروازهای گردشگری، هزینه تعمیرات و نگهداری اساسی بالگردها می‌شود.» این پروازها با استفاده از بالگردهای نظامی آموزشی از نوع روبنسون آر ۴۴ انجام می‌شود.

لیره ۹۰ درصد ارزشش را از دست داده است
لبنان با شرایط سخت اقتصادی روبه‌رو است. پول لبنان (لیره) در کمتر از دو سال اخیر، ۹۰درصد از ارزش خود را از دست داده و نیمی از ساکنان لبنان، به طبقه فقیر سقوط کرده‌‌اند. «جوزف عون» فرمانده ارتش لبنان ماه گذشته هشدار داد بحران اقتصادی لبنان به ارتش هم رسیده است. او گفت حقوق یک سرباز ارتش لبنان به زیر ۹۰ دلار در ماه رسیده است.
ادیب دکاش ۴۳ ساله شهروند لبنانی ساکن سوئیس که از این پروازهای گردشگری ارتش استفاده کرده گفت: «من در لبنان زندگی نمی‌کنم؛ این تجربه خوبی برای فرزندانم است که لبنان را از بالا ببینند. لبنان از بالا و آسمان زیباست.»
وی افزود: «من ترجیح می‌دهم ۱۵۰ دلار برای بالگردهای ارتش بپردازم تا این بالگردها همچنان فعال بمانند و خلبانان جوان و افسران بتوانند همچنان بپرند به‌جای اینکه این مبلغ را در رستوران هزینه و برای غذا صرف کنم. چه در لبنان زندگی کنیم چه خارج از کشور، چیزهای مهمی وجود دارد. مشارکت ساده از طرف ما که می‌توانیم تفاوت ایجاد کنیم.»

قطر مواد غذایی رساند
هواپیمای حامل ۷۰ تن مواد غذایی به‌عنوان نخستین محموله کمک دوحه به ارتش لبنان پنجشنبه شب در فرودگاه بین‌المللی ‌رفیق الحریری‌ بیروت به زمین نشست.
این محموله پس از آن ارسال شد که ‌محمد بن عبدالرحمن‌ آل ثانی وزیر امور خارجه قطر در دیدار اخیر خود با مقامات لبنان در بیروت، متعهد شد دوحه ماهانه حدود ۷۰ تن مواد غذایی به ارتش لبنان کمک کند.
لبنان از پاییز سال ۲۰۱۹ دچار بحران اقتصادی شدیدی است، به‌طوری که در این مدت لیره لبنان به شدت ارزش خود را از دست داده و موجب رشد قیمت ۴۰۰درصدی کالاهای غیریارانه‌ای شده است. ‌شیخ محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی‌ وزیر امورخارجه قطر در سفر سه‌شنبه خود به بیروت با میشل عون رئیس جمهوری، سعد الحریری نخست وزیر مامور تشکیل دولت، نبیه بری رئیس پارلمان و فرمانده ارتش لبنان به‌طور جداگانه دیدار کرد.

کدخبر: ۴۰۱۹۲۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر