کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۲۵۱۷
تاریخ خبر:

ارتباط قطعی برق‌‌و‌گاز و رکوردشکنی قیمت خیار!

روزنامه هفت صبح | وقتی هنوز گلخانه‌ها سهم بزرگی از بار تولید محصولات کشاورزی را به دوش نداشتند، خیلی طبیعی بود که درست وسط زمستان محصولاتی مثل خیار و گوجه گیر نیاید یا کمیاب و گران باشد، اما حالا سال‌هاست که اینطور نیست و قیمت و فراوانی این محصولات در فصل‌های مختلف چندان زیاد نیست، غیر از امسال که یک‌بار قیمت گوجه رکورد ۲۰ هزار تومان را شکست و حالا هم خیار این مرز را رد کرده است.

البته بعضی از شهروندان در مورد بالا رفتن قیمت گوجه همزمان با خیار گزارش‌هایی داده‌اند، اما عجیب اینکه انگار طی هفته‌های گذشته رد هر مشکل و مسئله‌ای را بزنیم، به ماجرای کمبود گاز و قطعی برق می‌رسیم، از جمله همین قیمت عجیب خیار.

مصطفی دارایی‌نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان اعلام کرده که «در چند روز اخیر به دلیل کاهش دمای هوا در مناطق گرمسیری بوته‌های خیار یخ زده است، مخصوصا منطقه جیرفت که هر سال حجم خیار زیادی از این منطقه به نقاط مختلف کشور، از جمله تهران فرستاده می‌شود. همین سرمازدگی باعث شده که عرضه خیار به برخی از مناطق کشور، به‌خصوص تهران کم شود، وقتی عرضه کم شود، طبیعتا قیمت بالا می‌رود.

روز شنبه بارفروشان خیارشان را ۱۵ هزار تومان فروخته‌اند و به همین دلیل هم این محصول در مغازه‌ها نزدیک به ۲۰ هزار تومان به دست مشتری رسیده است.» اگرچه او تاکید می‌کند که از هفته آینده محصولات جدید خیار از ورامین، جیرفت و اصفهان راهی تهران خواهند شد و قیمت این محصول حداقل سه هزار تومان پایین خواهد آمد، اما بعضی از دیروز زمزمه قطعی برق و گاز در بعضی از گلخانه‌های پرورش خیار شنیده است.

حسین میرزایی، یکی از کشاورزان فعال در فضای مجازی این موضوع را تایید می‌کند، اما می‌گوید که ماجرای قطعی گاز و برق به این چند روز مربوط نیست، بلکه به موج سرمای قبلی برمی‌گردد که فشار گاز کم می‌شد. او می‌گوید: «جوانه خیار خیلی به سرما حساس است و کوچکترین سرمایی باعث می‌شود که خیارها از بین بروند و محصول به‌شدت کم شود.

حدود یک‌ماه‌ونیم پیش این اتفاق افتاد، چون نه‌تنها با افت ناگهانی دما مواجه شدیم، بلکه با قطعی برق و کم شدن فشار گاز هم روبه‌رو بودیم و خیلی از پرورش‌دهنده‌ها نتوانستند اوضاع را به خوبی مدیریت کنند، بنابراین محصول آسیب دید.»

*** همه‌چیز گران شده
از طرف دیگر بعضی از فعالان صنفی حوزه کشاورزی ریشه گران شدن خیار را به وضعیت بد اقتصادی و گران تمام شدن کشت محصولات کشاورزی ارتباط می‌دهند، اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران یکی از همین افراد است. او می‌گوید: «ماجرا فراتر از قطعی برق و گاز است. ما افزایش قیمت را در همه محصولات کشاورزی می‌بینیم، مخصوصا در مورد محصولات گلخانه‌ای که پرورش آنها پرهزینه‌تر هم هست.

در فصل زمستان تولید خیار رسمی به ٣٠ درصد کاهش پیدا می‌کند و عمده خیارهای موجود در بازار در این فصل، خیار گلخانه‌ای است. از آنطرف هزینه نگهداری گلخانه خیلی بالا رفته، قیمت گازوئیل، پلاستیک، دستمزد کارگران و … افزایش زیادی داشته و منجر به افزایش هزینه‌های تولید شده است و همین موضوع خودش را در قیمت مصرف‌کننده نشان می‌دهد.»

کدخبر: ۳۷۲۵۱۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Mansourov

    ????