کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۴۲۴۶
تاریخ خبر:

ادامه سریال واژگونی اتوبوس‌ها

روزنامه هفت صبح، سارا غضنفری | ظرف ۲۵ روز در دی‌ماه ۴۰ نفر در تصادفات اتوبوس جاده‌ای کشته شدند. بامداد روز چهارشنبه (۲۵ دی‌ماه ۹۸) واژگونی اتوبوس مشهد - بندرعباس در محور کرمان به بردسیر هفت کشته و ۳۱مصدوم بر جای گذاشت تا سریال واژگونی اتوبوس‌ها در دی‌ماه تکمیل شود.

این پنجمین اتوبوسی است که ظرف ۲۵روزی که از دی ماه گذشته واژگون می‌شود و با احتساب کشته‌های اتوبوس محور کرمان این رقم به حدود ۴۰کشته در کمتر از یک ماه می‌رسد. در تمام این تصادفات علت حادثه رعایت نکردن سرعت مطمئنه عنوان شده است. درباره حادثه واژگونی اتوبوس محور کرمان، رئیس پلیس‌راه شمال استان کرمان از جان باختن هفت نفر و مصدوم شدن ۳۱نفر دیگر خبر داد.

سرهنگ علی‌اکبر نصیری در تشریح جزئیات این خبر گفت: بامداد چهارشنبه ۲۵ دی‌ماه در ساعت ۲ و ۴۳دقیقه در کیلومتر ۴۵محور کرمان به بردسیر به علت واژگونی اتوبوس مشهد به بندرعباس هفت نفر جان باختند و هم‌اکنون ۳۱نفر از مصدومان این حادثه در بیمارستان‌های شهر بستری هستند.او به علت حادثه نیز اشاره کرد و افزود: تخطی از سرعت مطمئنه در جاده لغزنده علت اصلی این حادثه است.جانباختگان این حادثه شامل پنج زن و دو مرد هستند که در رده سنی حدوداً ۱۸تا ۶۰ سال قرار دارند.

در تصادفات اتوبوس در ماه اخیر تصادف اتوبوس محور زنجان-تبریز در بامداد دهم دی ماه ۹کشته و ۱۶ مصدوم داشت و سرعت اتوبوس براساس سامانه سپهتن در لحظه وقوع حادثه ۹۰کیلومتر بر ساعت بوده است. همچنین برخورد اتوبوس یزد-مشهد با یک دستگاه تریلی در ۳۰کیلومتری محور «خرانق ـ ساغند» چهار کشته و ۱۴مصدوم بر جا گذاشت. این حادثه پنجم دی‌ماه رخ داد.

همچنین در بامداد نوزدهم دی‌ماه اتوبوس محور سوادکوه به دلیل نقص فنی نتوانست ترمز کند و عدم رعایت سرعت مطمئنه باعث شد تا ۲۰نفر در این حادثه کشته و ۲۴نفر نیز مصدوم شوند. حادثه دیگری از واژگونی اتوبوس در محور ایرانشهر- بم در تاریخ بیستم دی‌ماه رخ داد و یک کشته و دو مجروح برجای ماندند. آخرین فاجعه نیز در بامداد روز گذشته رخ داد و هفت نفر قربانی تصادف اتوبوس محور کرمان شدند.

چندی پیش رئیس سومین جشنواره پیشگیری از سوانح و حوادث ترافیکی با بیان اینکه حدود ۱۷هزار کشته در سوانح و حوادث ترافیکی در کشور داریم، گفت: ‌۸۰درصد کشته‌شدگان در سوانح و حوادث ترافیکی، مردان بین ۱۸ تا ۲۹سال هستند و این امر به معنای از دست دادن جمعیت جوان و پویای کشور است.

صدیقه اعتمادسعید با بیان اینکه برای تعیین و اندازه‌گیری سلامت و بهداشت در جامعه شاخص‌هایی در نظر گرفته می‌شود، ‌اظهار کرد: به این شاخص‌ها، شاخص توسعه پایدار بهداشتی می‌گویند؛ در آخرین سنجش‌های جهانی، ۱۸۸کشور جهان با‌ ۳۷شاخص بهداشتی مربوط به سلامت بررسی شدند، بر اساس نتایج این سنجش‌ها، ایران در رتبه ۶۹ در بین ۱۸۸کشور جهان قرار دارد.

اگرچه ما نسبت به بررسی‌های قبلی که رتبه ۱۰۸ را داشتیم پیشرفت داشتیم ولی هنوز تا رسیدن به جایگاه واقعی و زیبنده کشور جمهوری اسلامی ایران راه درازی در پیش داریم. نکته قابل تامل این است در ارزیابی جدید، کشور ما در سه شاخص رتبه پایینی داشته است که حوادث ترافیکی با امتیاز ٢٧ از ۱۰۰ یکی از این سه شاخص است و در وضعیت هشدار قرار داریم! ۱۷۸۵۰ نفر کشته در یک سال رقم قابل توجهی است که می‌تواند ذهن هر انسان نیک‌اندیشی را دغدغه‌مند کند.

*** رانندگان اتوبوس مقصر ۸۱درصد تصادفات جاده‌ای
در شهریور امسال سردار هادیان‌فر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی درباره علت تصادفات جاده‌ای اتوبوس‌ها دلایل مختلفی را بیان کرد. به گفته او طبق آمار‌ها نشان می‌دهد در تصادفات جاده‌‌ای با حمل و نقل عمومی ۸۱درصد راننده اتوبوس در بروز حادثه مقصر است که باید در این حوزه نظارت‌ها جدی شود.

همچنین طبق قانون راننده اتوبوس مکلف است تنها ۹ساعت رانندگی کند ولی به علت آنکه در بسیاری از پایانه‌های مسافربری رانندگان اجاره‌ای هستند توجهی به رعایت این قانون نمی‌شود. به گفته او چهار عامل شکل‌گیری تصادفات در کشور شامل سرعت بالا، سبقت غیر مجاز ، عدم توجه به جلو و خستگی و خواب آلودگی راننده است که هر چهار عامل را در ناوگان عمومی داریم.

با توجه به این مطالب و اینکه مشخص شده در اکثر حادثه‌ها راننده‌های اتوبوس بین‌شهری مقصر اصلی هستند سوال اینجاست که چرا همچنان روی این ماجرا نظارتی وجود ندارد و حداقل در چهار مورد از تصادفات دی‌ماه عدم رعایت سرعت مطمئنه توسط راننده علت حادثه عنوان شده است.

کدخبر: ۳۰۴۲۴۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • khordbin

    نخست وزیر کانادا ورود کند!