کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۶۵۹۶
تاریخ خبر:

ادامه حواشی یک انتصاب در بزرگترین شرکت بورسی

روزنامه هفت صبح | در مورد انتصاب جنجالی عبدالعلی علی‌عسگری، رئیس سابق صدا و سیما به عنوان مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس هفته پیش گزارش مفصلی منتشر کردیم. ماجرا این بود که خیلی از کاربران شبکه‌های اجتماعی به خصوص چهره‌های اصولگرا نسبت به این انتصاب معترض شدند که علی‌عسگری تخصص لازم در این زمینه را ندارد. با توجه به دارایی و درآمد هنگفت پتروشیمی خلیج‌فارس حساسیت‌ها هم نسبت به این موضوع بیشتر شد.

به دنبال این انتقادات صبح پنجشنبه خبری در باشگاه خبرنگاران جوان منتشر شد مبنی بر اینکه علی‌عسگری با ارسال نامه‌ای به هیات مدیره پتروشیمی خلیج فارس اعلام کرده که برای احترام به افکار عمومی از پذیرش مدیرعاملی این شرکت انصراف می‌دهد. چند ساعت بعد اما خود علی عسگری در گفت و گو با رسانه‌ها خبر استعفایش را تکذیب کرد. او به خبرگزاری فارس توضیح داده بود: «کار را با قدرت آغاز و جلسات را از اولین روز کاری شروع کرده‌ایم و برای تحول در این مجموعه اقتصادی برنامه داریم و حرکت در این مسیر را آغاز کرده‌ایم.

هدف ما در مسیر مدیریت این مجموعه این است که در گام نخست سودآوری را افزایش بدهیم و در گام دوم با برنامه‌ریزی‌هایی که داریم ارزش سهام این شرکت را افزایش دهیم. کارویژه ما قطع دست رانت‌خواران و کسانی است که چشم طمع به این شرکت دارند.» در عین حال خبر دیگری هم منتشر شد که ثابت می‌کرد علی‌عسگری نه تنها کنار نرفته بلکه جلسه‌ای با مدیران هشت شرکت تابعه پتروشیمی خلیج فارس ترتیب داده. همزمان تصویری هم از جلسه وزیر نفت با علی عسگری منتشر شد که در این جلسه رسمی دمپایی پوشیده که حواشی‌ دیگری در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت.

دفاع روابط عمومی پتروشیمی خلیچ فارس
بعد از این تایید و تکذیب اطلاعیه‌‌ای هم از سوی روابط عمومی پتروشیمی خلیج فارس منتشر شد که در آن تاکید شده تحصیلات و سوابق علی عسگری با مسئولیت جدیدش کاملا مرتبط است. بخش‌هایی از پاسخ پتروشیمی خلیج فارس به انتقادات اخیر را بخوانید: «عمده نقدهای مطرح شده درباره انتصاب آقای علی عسگری ناظر به‌ تناسب نداشتن تحصیلات و سوابق ایشان با مسئولیت جدید است در حالی که با نگاهی به مدارک تحصیلی و دانشگاهی وی مشخص می‌شود که اتفاقا تحصیلات ایشان با مسئولیت جدید مرتبط است.

علی عسگری دارای مدارک تحصیلی عالی مهندسی برق-الکترونیک از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، فوق لیسانس مدیریت از دانشگاه تهران و دکترای مهندسی صنایع - سیستم بهره‌وری از دانشگاه علم و صنعت است. درباره سوابق کاری آقای علی عسگری نیز موارد قابل توجهی از مدیریت کلان در عرصه‌های اقتصادی، صنعتی و مالی دیده می‌شود. ایشان مسئولیت‌های جدی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در زمینه تحقیق و راه‌اندازی خطوط تولید نیازهای دفاعی در حوزه‌های مختلف از جمله مدیریت گروه صنایع تسلیحات دریایی، صنایع خودکفایی ناحیه تهران و مدیریت مجتمع صنعتی شهید حسن باقری را تجربه کرده است.

همچنین در تجربه مدیریتی ایشان، سازمان‌های مهم اقتصادی از جمله بنیاد تعاون سپاه و فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه دیده می‌شود. یکی دیگر از ویژگی‌های جناب علی عسگری، تجربه مدیریت کلان و ملی است. ایشان به واسطه در اختیار داشتن مسئولیت‌های ملی و به تبع آن حضور در جایگاه‌های عالی تصمیم‌گیری از جمله هیات دولت اندوخته مناسبی را برای مدیریت بزرگ‌ترین و حساس‌ترین هلدینگ اقتصادی و صنعتی کشور در اختیار دارد.»

انتقاد نایب رئیس کمیسیون انرژی
تا پیش از این صرفا چهره‌های رسانه‌ای و فعالان فضای مجازی نسبت به انتصاب علی عسگری انتقاد می‌کردند. این بار اما بیگی‌نژاد نایب رئیس کمیسیون انرژی هم به صف منتقدان پیوسته و مدعی شده:«در ظاهر این انتصاب توسط وزیر نفت انجام شده اما دستور استفاده از این شخص را نهادهایی بالاتر از وزارت نفت صادر کرده و به وزیر نفت دیکته کرده‌اند.» بخش‌هایی از اظهارات او در گفت و گو با اقتصاد آنلاین را
بخوانید:

مدیران این صنعت باید از نزدیک و طی سال‌ها ممارست، دانش رسوب کرده این صنعت را دریافت کرده باشند. علی عسگری برای حضور در این سمت، مناسب نیست و نمی‌تواند اثرگذار باشد.شکل دهی به یک چنین زنجیره به هم پیوسته‌ای نیازمند تجارت ویژه‌ای است که باید طی سال‌ها فعالیت در این صنعت کسب شده باشد که علی عسگری واجد این ویژگی‌ها نیست. البته معنای این صحبت‌ها این نیست که مدیران قبلی حاضر در این صنعت، عملکرد بسیار درخشانی داشته‌اند، بلکه موضوع این است که نباید شرایط را به دست خود وخیم‌تر کنیم.
اساس انتخاب جواد اوجی در وزارت نفت این بود که ایشان از دل مجموعه وزارت نفت برخاسته است.

در جریان رای اعتماد نیز این وعده از سوی ایشان داده شد که مدیرانی انتخاب شوند که سلسله مدارج تخصصی و حرفه‌ای را در بخش‌های گوناگون وزارت نفت طی کرده باشند. اما به‌رغم این وعده‌های روشن، شاهد این موضوع هستیم که افرادی در بخش‌های مختلف صنعت نفت، گاز و…به کار گماشته می‌شود که سابقه فعالیت در این حوزه را ندارند و به دلیل رویکردهای سیاسی و جناحی انتخاب می‌شوند.
اگر این انتصاب از جانب وزیر نفت صورت گرفته بود و او در این خصوص تصمیم گیر بود، مجلس به بحث ورود می‌کرد و در قالب احضار، پرسش و یا حتی استیضاح موضوع را پیگیری می‌کرد. اما در شرایط فعلی پیگیری‌های تقنینی مجلس هم احتمالا بی‌تاثیر خواهد بود.

کدخبر: ۴۳۶۵۹۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر