کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۵۹۱۰
تاریخ خبر:

اخراج‌هایی که کار دست بازیکنان استقلال داد

روزنامه هفت صبح | اخراج علی کریمی همه را به هم ریخت. کاش داور کریمی را اخراج نمی‌کرد. می‌دانم که به صحنه نزدیک بود اما اتمسفر مسابقه به شکلی بود که کسی انتظار چنین تصمیم سختگیرانه‌ای را نداشت. آن هم جریمه حرکت بازیکنی که در واکنش به خطای حریف خشونت به خرج داد. اما سید مهدی سیدعلی نمایش مبالغه‌آمیزی از قاطعیت را به نمایش گذاشت. آن هم در مقابل بازیکنی مثل علی کریمی که اتفاقا بازیکن خونسردی است.

در نهایت حتی تا قبل از اخراج این فولاد بود که بهتر بازی می‌کرد و چه بسا در یک بازی یازده به یازده هم در نهایت همین پیروزی دو بر یک حاصل می‌شد.عارف غلامی باید در رفتارش تجدیدنظر کند. او و دانشگر و سیاوش یزدانی و البته روزبه چشمی جزو پرظرفیت‌ترین بازیکن‌ها برای اخطار و اخراج هستند. ربطی هم به داوری و مغرض بودن و نبودن ندارد. این چهار بازیکن عصبی هستند و پرخاشگر. هر چهار نفر بازیکن‌های خوبی هستند اما مجیدی مطمئن باشد که این چهارنفر بارها و بارها با کارت زرد و قرمز جریمه خواهند شد.

تجمیع این همه بازیکن عصبی و نمایشی (روزبه چشمی البته بازیکن نمایشی نیست اما از جهت پرخاشگری دست همه را از پشت بسته است) می‌تواند تاوان سختی برای استقلال داشته باشد. گزینه دیگر هم البته فرشید باقری است که اتفاقا او هم در اعتراض به داور مهارت‌های خاص خود را دارد.
می گویند خلق و خوی رعایا به حاکمان می‌رود. آرامش پرسپولیس سال‌های آخر ناشی از همان صبوری ویژه برانکو بود. مجیدی هم باید بداند که راه اصلی کنترل احساسات امثال عارف غلامی یا روزبه چشمی ‌تغییر رویه خود اوست.

درباره داوری بازی فولاد خوزستان و استقلال باید منتظر نظرات کارشناسان داوری باشیم اما موضوع این مطلب، تبعات اخراج‌های بعضا بچگانه بازیکنان استقلال در بازی‌های این تیم است. بازی‌هایی را که در یکی دو سال اخیر با اخراج بازیکنان استقلال همراه بوده مرور کرده‌ایم و به نتایج قابل توجهی هم رسیده‌ایم.

*** هفته اول: دانشگر (باخت استقلال)
در هفته اول لیگ نوزدهم، استقلال مهمان ماشین‌سازی تبریز بود. در این بازی شاگردان استراماچونی کاملا سوار بر بازی بودند و اگر عدالت فوتبال رعایت می‌شد آنها باید در تبریز به یک پیروزی مقتدرانه دست می‌یافتند اما فرصت‌های این تیم همگی از دست رفت و در دقیقه ۹۰ اتفاقی که نباید رخ داد. روی یک ضدحمله، مهاجم ماشین‌سازی از وسط زمین با حسینی تک به تک شد و محمد دانشگر برای اینکه مانع گل زدن او شود، در پشت محوطه جریمه او را سرنگون کرد و از داور بازی کارت قرمز گرفت. تبریزی‌ها اما همین ضربه ایستگاهی را تبدیل به گل برتری خود کردند و در نهایت بازی را با همین گل بردند. به این ترتیب استقلال در همان بازی اول خود در لیگ نوزدهم، با یک اخراجی، شکست تلخی را تجربه کرد.

*** هفته سوم: اسماعیلی (تساوی)
در هفته سوم، استقلال در مسجدسلیمان به مصاف نفت این شهر رفت. آبی‌ها در نیمه اول گل برتری را زدند اما در اواسط نیمه دوم گل تساوی را دریافت کردند. آنها که قبل از دربی نیاز به کسب اولین پیروزی خود داشتند تا با روحیه‌ای خوب به مصاف پرسپولیس بروند، روی میزبان خود فشار زیادی وارد کردند اما در دقیقه ۸۶ و در اوج حملات استقلال، فرشید اسماعیلی در میانه زمین خطایی بی‌مورد انجام داد و با رای به شدت سختگیرانه داور بازی کارت زرد دوم خود را دریافت کرد و از زمین اخراج شد. با اخراج او، استقلال دیگر نتوانست فشار قبل را به میزبان خود وارد کند و در نهایت بازی با تساوی یک - یک به پایان رسید. عواقب این اخراج البته به این محدود نمی‌شد و اسماعیلی با این کارت زرد، دربی رفت را هم از دست داد.

*** هفته چهارم: کریمی (باخت)
استقلال در دربی در غیاب دیاباته مصدوم و اسماعیلی محروم به مصاف پرسپولیس رفت. بازی تا دقایق پایانی با تساوی بدون گل پیش می‌رفت که در دقیقه ۸۱ پرسپولیس توسط مهدی عبدی به گل برتری رسید. با این گل، استقلال که دوست نداشت در دربی بازنده باشد، به سمت دروازه پرسپولیس حمله‌ور شد اما در دقیقه ۸۸، علی کریمی با یک تکل خشن و ناشیانه روی مهدی عبدی، کارت زرد دوم خود را هم گرفت و از بازی اخراج شد. او در نیمه اول این بازی، یک ضربه پنالتی را هم از دست داده بود. با اخراج او استقلال ۱۰ نفره شد و در دقایق باقی مانده هم خبری از فشار شاگردان استراماچونی نبود و در نهایت استقلال این بازی را باخت.

*** هفته هفدهم: کریمی و غلامی (باخت)
چهارشنبه شب بازی عقب ‌افتاده فولاد خوزستان و استقلال از هفته هفدهم، در اهواز برگزار شد. با توجه به اختلاف امتیاز استقلال با پرسپولیس در صدر جدول، آبی‌ها به شدت به سه امتیاز این بازی نیاز داشتند. آنها توانستند خیلی زود توسط روزبه چشمی به گل برتری برسند اما در ادامه نیمه اول گل تساوی را دریافت کردند. با این حال این احتمال وجود داشت که استقلال در ادامه بازی دوباره بتواند به گل برسد و با پیروزی در برابر فولاد، اختلافش با پرسپولیس را به ۸ امتیاز برساند اما دو اخراج بچگانه در این بازی، نه تنها شانس پیروزی و رسیدن این تیم به رده دوم را گرفت، بلکه باعث شکست خوردن این تیم و کمتر شدن شانس کسب سهمیه آسیا هم شد.

ابتدا علی کریمی در دقیقه ۴۵ با یک خطای کاملا بی‌مورد و بچگانه و ضربه به صورت محمد آبشک، با کارت قرمز داور جریمه شد. در نیمه دوم هم عارف غلامی دو حرکت ناشیانه انجام داد و اخراج شد. او در حالی که استقلال یک یار کمتر داشت و باید در این بازی پیروز می‌شد، ابتدا در دقیقه ۵۴ با یک تکل خشن روی آبشک کارت زرد اول را گرفت و سپس ۱۰ دقیقه بعد، با اعتراض شدید به خطایی که داور از او گرفته بود، کارت زرد دوم را هم گرفت و اخراج شد تا استقلال ۳۵ دقیقه در اهواز مقابل فولاد ۹ نفره بازی کند!

*** لیگ قهرمانان آسیا، السد: چشمی (مساوی)
دو فصل پیش در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا، استقلال در بازی برگشت مرحله یک‌چهارم نهایی مهمان السد بود. شاگردان وینفرد شفر در آن بازی فقط با پیروزی می‌توانستند به نیمه‌نهایی صعود کنند چرا که در بازی رفت با نتیجه ۳بریک مغلوب مهمان خود شده بودند. در بازی برگشت هم ابتدا این السد بود که به گل برتری رسید و روزبه چشمی در دقیقه ۲۲ با اعتراض بی‌دلیل به داور بازی یک کارت زرد گرفت.

در ادامه استقلال توانست دو گل به میزبان خود بزند و در حالی که آبی‌ها کاملا برتر از میزبان خود نشان می‌دادند و می‌توانستند در ادامه بازی به گل‌های بیشتری هم برسند و به مرحله بعد صعود کنند، روزبه چشمی یک دقیقه بعد از گل دوم استقلال یعنی در دقیقه ۵۰، اشتباه کرد و مجبور به خطا روی بازیکن حریف شد تا با گرفتن کارت زرد دوم از بازی اخراج شود. با اخراج او استقلال دیگر نتوانست به حملات همه‌جانبه‌اش ادامه بدهد و در ادامه گل دوم را هم دریافت کرد تا در نهایت با شکست ۵بر۳ در مجموع دو بازی رفت و برگشت از صعود به مرحله بعد بازبماند.

*** بچگی یا نمایش تعصب؟
بعضی از خطاهایی که بازیکنان استقلال انجام داده‌اند و به دنبال آن اخراج شده‌اند، خطاهای فنی بوده و نمی‌شود به آنها ایراد چندانی گرفت اما واقعیت این است که بیشتر کارت‌های زرد و قرمزی که بازیکنان استقلال گرفته‌اند، بی‌مورد بوده و تاوان‌ سنگینی هم برای این تیم به دنبال داشته است. به همین بازی فولاد و استقلال توجه کنید. عارف غلامی با کمی تجربه، آرامش و دوری از بازی نمایشی می‌توانست هیچ کدام از این دو کارت زرد را نگیرد و استقلال را در این بازی حساس ۹ نفره نکند. به خصوص کارت زرد دوم او کاملا بچگانه بود.

او در حالی به رای داور به شدیدترین شکل ممکن اعتراض کرد که می‌دانست یک کارت زرد دارد و باید مراقب رفتارش باشد، حتی مهدی قایدی که کم سن و سال‌تر از او بود، شرایط را درک کرد و سعی کرد او را از داور بازی دور کند اما غلامی انگار نیت کرده بود که اخراج شود! او مشابه این رفتارها را در بازی مقابل سپاهان در اصفهان هم نشان داده بود و در آن بازی خوش‌شانس بود که اخراج نشد.

کاملا مشخص است که بخش قابل توجهی از این رفتارها نمایشی است و فقط برای این انجام می‌شود که برای بازیکنان در روی سکوها محبوبیت ایجاد کند و این وظیفه کادر فنی و بزرگ‌ترهای تیم است که بازیکنان جوان را راهنمایی کنند اما سوال این است که در این استقلال، کدام بزرگ‌تر و کدام سرمربی؟ با وضعیتی که در استقلال می‌بینیم، این احتمال وجود دارد که نه تنها خبری از پایان این واکنش‌ها و رفتارهای بچگانه نباشد بلکه باید در آینده شاهد تکرار این اتفاقات هم باشیم.

کدخبر: ۳۳۵۹۱۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر