کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۰۶۷۷
تاریخ خبر:

اخبار موسیقی‌| ممنوع‌الکاری زانیار،آلبوم جدید متالیکا و...

روزنامه هفت صبح، بهنام مظاهری | سیستم پخش موزیک در ایران چیز غریبی است واقعا. شما عملا هیچ نظمی در آن مشاهده نمی‌کنید و دانلود موزیک توسط مخاطبان عام شبیه ماهیگیری است. یعنی شما خبر ندارید چه خواننده‌ای در حال تولید چه کاری است. خواننده‌ها معمولا چند روز قبل از پخش آهنگ جدیدشان یک پست می‌گذارند و خیلی‌وقت‌ها هم آهنگ‌ها در تاریخ مقرر شده منتشر نمی‌شوند. مثلا هفته گذشته مسعود صادقلو موزیک جدیدش به‌نام «شب آهنگی» را منتشر کرد و به فاصله یک هفته قطعه «پریشب» از او منتشر شده که موزیک جذابی هم است، اما واقعا هنوز اولی پایین نرفته چطور دومی؟

حالا شما مثلا همین آقای صادقلو را چند ماه دیگر باید دنبالش بگردی بپرسی چرا از موزیک جدید خبری نیست؟ مسلما این داستان چندان ربطی به خواننده ندارد و خواننده فقط یک پای داستان است. شرکت‌ها و تهیه‌کننده‌ها و سرمایه‌گذاران و تنبلی تنظیم‌کننده و سایت و فصل و حال و همه این‌ها هم طرف‌های دیگر این داستان بی‌نظمی هستند.

چند سال پیش جلوی چشم‌های خودم دیدم که خواننده معروفی به ترانه‌سرای معروف دیگری می‌گفت: «چرا ترانه را نمی‌نویسی برایش موزیک بسازیم، من کاور طراحی کردم و پست هم گذاشته‌ام.» یعنی شما تصورش را بکنید برای آهنگ نساخته و ترانه سروده نشده، اسم انتخاب شده بود و پست به‌زودی منتشر می‌شود هم روی پیج خواننده بود!

بگذریم، از قطعات جدید این هفته همان قطعه «پریشب» مسعود صادقلو را گوش کنید، کار باحالی است. از امیرعباس گلاب هم یک کار شاد انرژیک منتشر شده به‌نام «هی تو» که می‌توانید با رعایت فاصله ایمنی و با ماسک بروید در ماشین‌تان بنشینید و تصور کنید در جاده‌های شمال این کار را گوش می‌کنید و باد به موهای‌تان می‌خورد. (مسافرت نروید چون کرونا وجود دارد) قطعه «شعله‌ور» از همایون شجریان و نصرت فاتح علی‌خان که سال ۹۶ برای فیلم شعله‌ور ساخته شده بود هم منتشر شده.

البته این قطعه پیش از این هم روی اینترنت بود اما گویا این انتشار رسمی است. پیشنهاد می‌کنم اگر این کار را نشنیده‌اید آب دست‌تان است، زمین بگذارید و همین الان گوش کنید. بعد که از آسمان به زمین برگشتید آب را دوباره بردارید و به آرامی آن را بنوشید و از اطراف‌تان لذت ببرید. قطعه «آرایش غلیظ برای کوارتت زهی» هم توسط سهراب پورناظری منتشر شده. این قطعه همان قطعه است، بدون همایون و از منظری دیگر.

پیشنهاد می‌کنم هنگام گوش دادن به آن وسایلی که مشتعل می‌شود را از خود دور کنید چون اگر کمی هم صدا را بلند کنید، در پایان قطعه همه چیز اطراف‌تان آتش می‌گیرد. خبر دیگر این هفته هم ممنوع‌الکاری دوباره زانیار خسروی بود. خواننده‌ای که سال ۹۲ فعالیتش رسمی شد و به قول خودش در ویدئویی که در اینستاگرامش منتشر کرده، بیشتر زمان فعالیتش را ممنوع‌الکار بوده. دلیلش هم گویا دابسمشی بوده که از طرفدارانش منتشر کرده و مسئله‌ای به همین سادگی باعث ممنوع‌الفعالیت شدن یکی از خواننده‌های باسلیقه و پولساز مارکت موسیقی شده.

ممنوع‌الکاری از ابتدا گریبانگیر دو برادر خسروی و تا به حال گریبانگیر خیلی از خواننده‌های دیگر هم شده. ضرری که شاید جبرانش برای خود خواننده و تیمی که با او کار می‌کند، بسیار سخت باشد. مشکل هم آنجاست که قانون مشخصی در دفتر موسیقی تدوین نشده که خواننده‌ها و تهیه‌کنندگانشان بدانند خط قرمز‌ها کجاست. زانیار بعد از پست اعتراضش به ممنوع‌الکاری، پست دیگری در پیجش منتشر کرده و در آن از حمایت مخاطبانش تشکر کرده. حالا باید دید داستان او به کجا می‌رسد اما امیدواریم این ممنوع‌الکاری چندان طولی نکشد و او دوباره بتواند به صورت رسمی فعالیت کند.

یک خبر خوب هم برای طرفداران متالیکا. گروه موسیقی «متالیکا»، یازدهمین آلبوم استودیویی خود را که در دوران قرنطینه ضبط کرده بود، در سال ۲۰۲۱ منتشر می‌کند. این خبر را «جیمز هتفیلد» (یکی از اعضای این گروه) اعلام کرد. خواننده و گیتاریست متالیکا در این باره گفته است: «به خاطر شرایط کرونا و احساس بی‌تابی ناشی از آن و در عین حال احساس خلاقیت و در کنار اعضای گروه بودن، شروع به همکاری با یکدیگر کردیم و یکسری آثار جدید ساختیم.

در همکاری‌هایی که از راه دور با هم داشتیم حدود ۱۰ قطعه نوشتیم و در نهایت به هم ملحق شدیم.» همچنین «لارس اولریش» (درامر گروه متالیکا) در مورد روال ضبط قطعات جدید گفت: «داریم به جلو حرکت می‌کنیم؛ ولی نبودن در کنار هم باعث شده تا کار اندکی سخت پیش برود. در واقع بهتر است بگویم که پروسه ضبط کار جدید، خیلی خیلی آرام در حال پیشروی است.» «متصل به خودتخریبی» نام آخرین آلبوم استودیویی متالیکاست که در ۱۸ نوامبر ۲۰۱۶ منتشر شد.

متالیکا یک گروه موسیقی هوی‌متال آمریکایی است که در سال ۱۹۸۱ در شهر لس‌آنجلس فعالیت خود را آغاز کرد و سپس در سال ۱۹۸۱ اولین آلبومش با نام همه‌شان را بکش منتشر شد. متالیکا تاکنون ۱۰ آلبوم استودیویی، ۳ آلبوم زنده، ۲۴ نماهنگ و ۴۵ تک‌‌آهنگ منتشر کرده است. این گروه ۹ بار برنده جایزه گرمی شده و این به نوبه خود یک رکورد محسوب می‌شود.

کدخبر: ۳۹۰۶۷۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر