کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۳۶۶۵
تاریخ خبر:

اخبار موسیقی|‌ لغو یک کنسرت و انتشار یک مستند

روزنامه هفت صبح، بهنام مظاهری | در هفته‌ای ‌‌‌که گذشت کنسرت آنلاین «آوای دوست» شهرام ناظری و گروهش یکی از خبرسازترین‌های موسیقی بود. اجرایی که در تالار وحدت برگزار شد و مخاطبانش قرار بود از خانه‌هایشان تماشا کنند. مخاطبان این کنسرت آنلاین اما بنا به اخبار منتشر شده در نهایت به سه دسته تقسیم شدند؛ دسته اول آنهایی بودند که اصلا تصویر بر صفحه نمایش‌شان ظاهر نشد.

دسته دوم افرادی بودند که به دلیل قطع و وصل شدن‌های مداوم موفق نشدند آنچنان که باید به تماشای اجرا بنشینند و دسته سوم هم آنهایی بودند که بدون هیچ مشکلی اجرا را دیدند اما گویا سازها را نه.جدا از موارد اول و دوم نقدی که به مورد سوم وارد می‌شود این است که اگر در صدا و سیما ساز نمایش داده نمی‌شود، اول اینکه جامعه مخاطبان تلویزیون و یک کنسرت آنلاین از لحاظ جمعیتی بسیار متفاوت است و دوم اینکه صدا و سیما هیچ‌وقت مدعی پخش کنسرت نشده و سوم اینکه نهایتا پولی بابت بلیت پخش یا نمایش نگرفته. اساسا مخاطبی که هزینه‌ای ‌‌‌برای اجرا متقبل می‌شود، دیدن نوازندگان آن اجرا هم برایش اهمیت دارد.

از این گذشته کنسرت‌های آنلاین از ابتدای دوران کرونا در ایران حواشی زیادی به همراه داشته. از اعلام آمار عجیب و غریب میلیونی یک کنسرت گرفته تا مثلا هزینه ۵۰ هزارتومانی برای اجرای از پیش ضبط شده سیروان یا ماجرای آنهایی که برای اجرای همایون شجریان بلیت خریدند و موفق به دیدن اجرا نشدند (که نهایتا منجر به پس دادن هزینه بسیاری از خریداران شد). به نظر می‌رسد با گذشت بیش از یک سال از دوران کرونا هنوز بستر‌های لازم برای پخش اجراهای آنلاین را نداریم.

اما اگر از همین روزها برایش کاری کنیم، شاید بتوانیم در آینده بدون کرونا هم از کنسرت‌های آنلاین یا حتی سینما و تئاتر آنلاین هم بیزینس خوبی داشته باشیم و هم رضایت مخاطبان را به دست بیاوریم. از حاشیه‌های دیگر موسیقی در هفته گذشته لغو اجرای گروه «سیریا» بود. گروهی که همین دو سه ماه پیش آلبوم «میز دوتایی»‌شان را در این صفحه معرفی کردیم.

اگر از آن دسته هستید که هنوز با آنها آشنایی ندارید پیشنهاد می‌کنم آلبوم‌شان را حتما بشنوید. اما ماجرای لغو اجرا از این قرار است که مراسم نکوداشت صدودهمین سال تاسیس بلدیه بوشهر با عنوان «بوشهر آرزوها» طی سه روز در بوشهر برگزار می‌شود که آنسامبل سیریا قرار بود پنج خرداد به دعوت برگزارکنندگان در بخشی از این برنامه اولین کنسرت خود را در زادگاهش برگزار کند اما ساعاتی قبل از کنسرت، این اجرا لغو شد.

‎ماکان صغیری، تهیه‌کننده آنسامبل سیریا درباره این اتفاق گفته: «در کمتر از سه ماه برای دومین بار است که اجرای سیریا در بوشهر لغو می‌شود. اجرا چند روز پیش قطعی شده بود ولی به یکباره لغو شد. حتی با اجرای آنلاین هم موافقت نشد.» ‎وی ادامه داد: تمام تلاش‌مان را کردیم اما ظاهرا نه از سمت شورای‌شهر، نه سازمان فرهنگی شهرداری و نه شهرداری بوشهر، برخلاف ارگان‌های مشابه در شهرهای دیگر کشور، تلاشی برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی در شرایط کرونا (حتی با رعایت پروتکل‌ها) وجود ندارد.

تهیه‌کننده آنسامبل سیریا افزود: این روزها موزیسین‌ها با محدودیت‌های زیادی مواجه هستند، از مسئولان خواهان این هستیم با بی‌برنامگی، بی‌تدبیری و اعمال نظرات شخصی شرایط را برای ما سخت‌تر نکنند.خبر دیگر اینکه مستند «خداحافظ آقای بنفش» به نویسندگی و کارگردانی بهمن بابازاده که از روزنامه‌نگاران باسابقه موسیقی است هم به زودی منتشر می‌شود.

این مستند به همه مواجهه‌های حسن روحانی با موسیقی و اهالی آن در هشت سال ریاست جمهوری‌اش پرداخته و در یکی دو هفته اخیر بین اهالی موسیقی خبرساز بوده. روایت‌هایی از محمدرضا شجریان، محسن چاوشی، رضا صادقی، حجت اشرف‌زاده، گروه بروبکس و… در این مستند وجود دارد و گویا در هفته جاری منتشر می‌شود.

از قطعات تازه منتشر شده هم که نگویم برایتان، تعداد ترک‌های به بازار آمده بسیار بسیار کم است اما از میان همین‌ها این هفته حتما قطعه «کابوس» آرمان گرشاسبی را گوش بدهید. قطعه‌ای ‌‌‌که توسط گرشاسبی، کیان پورتراب و مهدی پاکنژاد تولید شده و ترانه زیبای آن‌هم کاری از حسین غیاثی است. سالار عقیلی هم قطعه «شیراز» را منتشر کرده با ترانه‌ای ‌‌‌از احسان افشاری و آهنگسازی محمدمهدی باطنی. سالار عقیلی از حیث پرکاری گوی سبقت را از همه ربوده و تلاشش برای موسیقی و تولید آثار جدید قابل تقدیر است. این تلاش در دوران کرونا که حجم تولید بسیار پایین آمده کاملا مشهود است.

کدخبر: ۳۹۳۶۶۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر