کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۶۶۶۰
تاریخ خبر:

احیای بازار سرمایه در آخرین لحظات

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | بورس تهران بعد از ۱۶روز یکبار دیگر سبزپوش شد. چند هفته‌ای بود که بازار سرمایه اصلا حال و روز خوشی نداشت و کم‌کم همه داشتند نگران می‌شدند که اعتماد مردم به این بازار از بین برود. در حالی که تا اواسط مرداد‌ماه وضعیت جور دیگری بود و حتی شاخص کل از مرز دو میلیون واحد هم عبور کرده بود اما وقتی سقوط آغاز شد، شاخص کل تا یک میلیون و ۶۰۹ هزار واحد هم پایین آمد.

در واقع باید بگوییم بورس در لحظه حساسی نجات پیدا کرد چون تحلیلگران می‌گفتند اگر حمایت ۱٫۶ میلیون واحد از دست برود، شاخص دست‌کم تا ۱٫۳ میلیون واحد هم افت می‌کند. درباره اینکه چرا بورس وسط آن روزهای رویایی ناگهان سقوط کرد قبلا مفصل نوشتیم اما این چند روز برای بازگشت بورس خیلی تلاش شد. از پمپاژ خبرهای مثبت و تصمیمات مهم دولت تا حمایت یکدست سهامداران حقوقی برای مثبت کردن نمادهای شاخص‌ساز.

دو شب‌ پیش محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور هم در تلویزیون گفته بورس در حمایت ۱٫۶ تا ۱٫۷ میلیون واحدی دوباره صعودی می‌شود که همینطور هم شد. حالا البته هنوز زود است که بگوییم کار تمام شده و بورس به ریل اصلی خود برگشته چون اتفاقی که دیروز در بورس افتاد یک نکته ظریف دارد. وقتی از مثبت شدن بورس حرف می‌زنیم یعنی شاخص کل رشد کرده و بیش از ۴۰ هزار واحد بالاتر آمده اما در مورد شاخص هم‌وزن قضیه فرق می‌کند و همچنان منفی حرکت کرده.

دیروز شاخص کل هم‌وزن ۰٫۰۷ درصد منفی حرکت کرد. این یعنی تعداد قابل توجهی از شرکت‌های کوچک و متوسط هنوز همچنان افت ارزش داشتند اما چون در شاخص کل نماد شرکت‌های بزرگ با حجم‌ معاملات سنگین تاثیر پررنگ‌تری دارند شاخص کل مثبت شده. بنابراین اگر دیروز پورتفوی شما همچنان قرمز بود نباید تعجب کنید. هرچند اگر همین روند ادامه داشته باشد نماد‌های شاخص‌ساز می‌توانند نمادهای جامانده را هم با کمی تاخیر به دنبال خود بالا بکشند.

حالا دیروز چه اتفاق خاصی مگر افتاد که شاخص کل مثبت شد؟ این چند روز شورای عالی بورس با سهامداران حقوقی جلساتی را برگزار کرد و برای حمایت از بازار هماهنگی‌هایی صورت گرفته بود یعنی سهامداران حقوقی وارد شدند و صف فروش‌ها جمع شد. نکته اینجاست که پریروز هم اقدام مشابهی انجام شده بود اما چون هماهنگی قابل قبولی وجود نداشت به‌‌رغم اینکه ۵۰ درصد خریدها توسط سهامداران حقوقی صورت گرفته بود، نتیجه مطلوب به دست نیامد.

دیروز اما سهامداران حقوقی به صورت یکدست و هماهنگ صف فروش نمادهای بزرگ را جمع کردند. حالا اگر این ریتم همینطوری چند روز حفظ شود می‌توانیم امیدوار باشیم یکبار دیگر سیل ورود نقدینگی به بازار سرمایه راه بیفتد و روزهای خوب بورس برگردد. شگفتی‌سازان دیروز بورس از نظر رشد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله بودند که چون محدویت نوسان ۵ درصدی ندارند تا ۸ درصد و ۹ درصد سود هم عاید سهامدارانشان کردند.

یا صندوق ای‌تی‌اف دارا یکم را باید مثال بزنیم که بعد از مدت‌ها درجا زدن و سقوط که سهامدارانش را خسته کرده بود دیروز ۱۰درصد سود داد. این موضوع شاید بی‌تاثیر از فرا رسیدن موعد پذیره‌نویسی صندوق ای‌تی‌اف دوم هم نباشد که متشکل از سهام شرکت‌های پالایشی است .‌

کدخبر: ۳۴۶۶۶۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر