کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۸۵۷۸
تاریخ خبر:

احسنت به این فاصله‌گذاری اجتماعی

روزنامه هفت صبح | روایت حاشیه‌ها و روایت‌های رسمی از اولین جلسه حضوری نمایندگان در مجلس. این قاب از جلسه دیروز مجلس شورای اسلامی را باید قاب بگیریم و بفرستیم دفتر آقای وزیر بهداشت. رویش شاید یک نامه کوتاه هم بنویسیم و نامه را با این شعر مشهور حافظ شروع کنیم که «توبه فرمایان چرا خود کار دیگر می‌کنند.» آنجا بنویسیم که آقای نمکی! شما خودتان گام دوم فاصله‌گذاری اجتماعی را دو روز پیش ابلاغ کردید به وزارتخانه‌ها و ادارات و در آن گفتید که باید فاصله حداقل یک متر باشد (آن هم در حالی که برخی کشورهای جهان از فاصله دومتری به عنوان فاصله ایمن صحبت می‌کنند).

حالا واقعا فاصله این همه نماینده با شما یک متر است؟ شما نبودید که می‌گفتید چون نمایندگان از شهرهای مختلف زیر سقف هرمی بهارستان جمع می‌شوند احتمال ابتلا بالاست؟ پس چرا برای سلامتی خودتان نگرانی ندارید؟ اصلا چرا از نمایندگان نمی‌خواهید و نخواستید که مثل روزهای عادی، هی از سر جایشان بلند نشوند و راه بیفتند این طرف و آن طرف مجلس دنبال مسئولان دولتی؟

سوال‌ها را البته می‌توانیم جدی‌تر هم بکنیم و مثلا بپرسیم چه فایده‌ای بود در تشکیل جلسه دیروز مجلس که طرح سه فوریتی‌اش برای تعطیلی و قرنطینه یک ماهه، با یک اخطار از دستور خارج شد و چیزی نماند از آن جز چهار نطق نمایندگان که می‌شد آن را از طریق مصاحبه هم به گوش مردم رساند. خلاصه که بد اوضاعی است ولی شما گزارش جلسه دیروز مجلس را بخوانید:

روز گذشته بالاخره نمایندگان مجلس از منازل خود بیرون آمدند و در اولین جلسه حضوری پسا کرونا شرکت کردند. این جلسه حاشیه و روایت‌های خواندنی مختلفی داشت که آن‌ها را مرور می‌کنیم.
*** روایت اول: جلسه‌ای عجیب و بدون فاصله‌گذاری
زینب صفری، روزنامه‌نگار حاشیه‌های جالبی از جلسه روز گذشته مجلس نوشته که برخی از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

* یک: قرار بود در جلسه امروز مجلس، وزیران بهداشت و کشور و رئیس‌ سازمان‌ برنامه‌وبودجه ساعت ۹صبح برای بررسی روند کرونا در مملکت گزارش دهند اما هیچ‌یک در جلسه حاضر نشدند!

* دو: هر سه مدیر ارشد دولت، معاونان‌شان را به جلسه فرستاده بودند اما پزشکیان به آ‌ن‌ها اجازه صحبت نداد و گفت قرار بود خود آقایان گزارش بدهند. امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور اما در این اوضاع می‌خندید و می‌گفت: «در ترافیک مانده‌اند» و پزشکیان گفت «این حرف‌، الان که همه خیابان‌ها خلوت است پذیرفته نیست؛ گویا دولت موضوع را جدی نگرفته.»

* سه: با غیبت دولتی‌ها قرار شد رئیسان کمیسیون‌های مجلس حرف‌ بزنند. اما حرف‌های حضرتی از کمیسیون اقتصادی و عزیزی از کمیسیون اجتماعی که بیشتر حدیث نفس بود. پزشکیان گفت اگر پیشنهادی برای این شرایط دارید حرف بزنید وگرنه که حرف‌زدن فایده ندارد. حضرتی هم گفت مهمانان شما نیامده‌اند و به‌هرحال یک‌جوری باید جلسه را پر کنیم!

* چهار: نمکی، وزیر بهداشت بالاخره ساعت ۱۰ وارد شد؛ نماینده‌ها مثل همیشه دورش جمع شدند؛ طوری‌که پزشکیان مدام تذکر می‌داد «سر جاتون بنشینید! فاصله رو حفظ کنید!» پزشکیان تک‌به‌تک نام نمایندگان را می‌برد و می‌گفت «برای سلامت خودتون پروتکل را رعایت کنید. این‌جوری پیش بره باید منتظر کرونایی‌های تازه از دولت و مجلس باشیم.» پزشکیان، درمانده، هرچه از نماینده‌ها می‌خواست اطراف وزیر بهداشت را خلوت کنند، به جایی نمی‌رسید؛ پزشکیان گفت: «به‌نظرم فردا برای جلسه علنی با حضور نماینده‌‌ها باید تدبیر تازه‌ای کنیم.»

* پنج: نمکی پشت تریبون گفت: «برخی اصرار داشتند خبر ورود کرونا پیش از انتخابات اعلام نشود اما من باور داشتم صداقت با مردم بهتر است. در جلسه غیرعلنی باید توضیح بدم که نخستین منشا بیماری کجا بود؛ در قم و گیلان، دو جریان متفاوت روی داد. الان کشور در مرحله مدیریت بیماری است و نباید دچار توهم شده و تصور کرد که به مرحله کنترل رسیدیم؛ تا آخر اردیبهشت می‌توان کرونا را کنترل کرد.»

* شش: پس از آن رحمانی فضلی وزیر کشور پشت تریبون رفت و گفت: «روند بیماری در بسیاری استان‌ها کاهشی است. در گیلان در عید روزی دوهزار بستری داشتیم اما الان به روزی ۴۰۰ بستری رسیدیم.»

* هفت: مرکز پژوهش‌های مجلس هم گزارش داد: «متاسفانه داروهای تجویزی کرونا عوارضی داشته و در استان‌ها مشکل درست کرده؛ در برخی استان‌ها کمبود دستگاه‌های دیالیز داریم و از این‌رو تجویز هر داروی جدید باید با مطالعه و حساب‌شده باشد.»

* هشت: ذوالقدر نماینده تهران گفت: «با کارمندان تماس گرفته‌اند و با گفتن این‌که اگر در محل کار حاضر نشوید انتظار اضافه‌کاری و … نداشته باشید آن‌ها را مجبور به حضور در محل کار کرده‌‌اند.»

* ۹: پارسایی، نماینده شیراز گفت: «به مدیریت پروازها و ورودی‌های کشور در همان ابتدا بی‌توجهی شد… بی‌اعتمادی مردم به نظام رو‌به‌فزونی است؛ واقعیت را به مردم بگویید؛ دو ماه باید کشور قرنطینه شود و بنیاد مستضعفان،اوقاف، آستان قدس رضوی و.. پای کار بیایند. آمار ۲۰ هزار تخت خالی، واهی است؛ چرا دولت پرستار استخدام نمی‌کند که فشار از روی کادر درمانی برداشته شود؟»

* ۱۰: طرح سه‌فوریتی نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس برای تعطیلی یک‌ماهه کشور با تشخیص نمایندگان مخالف نظر رهبرانقلاب و قانون اساسی برشمرده شد و از دستور کار مجلس بیرون رفت.

* ۱۱: سرانجام پزشکیان مقرر کرد: «دولت تا هفته آینده برنامه ملی مبارزه با کرونا را به مجلس بدهد و روشن کند چرا از اجرای قانون مدیریت بحران کوتاهی کرده.»

*** روایت دوم: کرونا و معضلات اقتصادی دولت
یکی از مهم‌ترین بخش‌های جلسه روز گذشته مجلس صحبت‌های محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه بود. بخش‌هایی از صحبت‌های مهم او را مرور می‌کنیم.

* یک:کرونا تا الان روی منابع دولت اثرگذار بوده است. با توجه به این‌که یکی از مولفه‌های تامین منابع در بودجه سال جاری فروش نفت و فرآورده‌ها بوده و با عنایت به کاهش تقاضای جهانی و افت قیمت نفت می‌توان گفت در این زمینه به شدت بر منابع ریالی و سهم نفت اثر منفی داشته است.

* دو: مولفه بعدی مالیات است؛ با توجه به شرایط رکودی و تصمیمی که دولت برای هماهنگی با بنگاه‌های تولیدی، مشاغل و کسب‌وکارهای خرد داشته، یک امحال سه ماهه صورت گرفت لذا ما از نظر درآمدی از محل مالیاتی با عدم تحقق مواجه شدیم و در این میان مخارج غیرقابل اجتنابی هم وجود دارد.

* سه: در واقع این بحران نه تنها بر خزانه ما اثرگذار بوده بلکه در بخش دیگری از منابع که در قانون بودجه پیش‌بینی شده تاثیرگذار بوده است ضمن این‌که باید تعهداتی مثل پرداخت یارانه ۴۵ هزار تومانی، بیش از ۳۱ هزار میلیارد تومان حمایت معیشتی، ۱۲.۵ هزار میلیارد تومان خرید تضمینی گندم، ۵۱۰۰ میلیارد تومان طرح تحول سلامت و ۱۵ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان سهمی که باید به نهادهای حمایتی داده شود نیز محقق شود. فردا ۲۰ فروردین‌ماه باید ۴۴۰۰ میلیارد تومان برای یارانه‌ها پرداخت شود؛ ما یک پرداخت نیز در دهم فروردین‌ماه داشتیم ضمن این‌که مصرف بنزین از بیش از ۹۰ میلیون لیتر به ۴۲ میلیون لیتر در روز رسیده و آنچه از محل صرفه‌جویی بنزین می‌شد عرضه کرد با توجه به کاهش تقاضا در کشورهای همسایه مشکلات خود را دارد.

*** روایت سوم: ناگفته‌های وزیر بهداشت از کرونا
یکی دیگر از بخش‌های مهم روز گذشته مجلس صحبت‌های نمکی، وزیر بهداشت بود. برخی صحبت‌های او را مرور می‌کنیم.

* یک: ما پیک پاییزه آنفلوآنزای اچ ۱ و ان ۱ داشتیم و منتظر پیک زمستانه آنفلوآنزا هم بودیم. هشت مورد آنفلوآنزا نوع بی تشخیص داده شد. در ۲۹ بهمن‌ماه دو مورد بیماری کرونا به ما گزارش شد و گفتند که شهر قم علائمی به شکل کروناویروس دارد. من به همکاران گفتم که این گزارش با گزارش‌های قبلی‌مان متفاوت است باید به این گزارش‌ها شک کرد زیرا علائم کروناویروس را دارد.

* دو: تست کرونای آن دو طرف را گرفتیم صبح روز ۳۰ بهمن‌ماه تست آنها مثبت شد. قبل از آن موارد زیادی را آزمایش کرده بودیم و جواب تست‌ها منفی بود. روز چهارشنبه ۳۰ بهمن‌ماه به دولتی‌ها گفتم دو مورد ویروس کرونا در قم داشتیم صبح با خانم دکتر مختاری تماس گرفتم و آنها به من گفتند که از سه آزمایش‌های اولیه مثبت شده و دو آزمایش دیگر باید ترتیب دهیم که ببینیم کروناویروس در آنها مثبت است یا خیر. بعضی دوستان توصیه داشتند که اعلام ویروس کرونا قبل از انتخابات درست نیست ولی همواره اعتقاد داشتم که بهترین کار صداقت و راستگویی با مردم است.

* سه: باید در یک جلسه غیر علنی به طور مفصل به شما نمایندگان، مسائل را توضیح بدهم. ۲۳ تیم اپیدمیولوژیست ما در حال کار کردن هستند که بفهمند اولین منشا بیماری در کجا بود. همواره گفته‌ام که آنچه در گیلان و قم اتفاق افتاد دو مقوله کاملا متفاوت است. ان‌شاءالله توفیق داشته باشم که در یک جلسه غیر علنی این مسئله را باز کنم. البته ضرورت غیر علنی بودن جلسه به این معنا نیست که ما با مردم بیگانه‌ایم.

* چهار: هنوز به مرحله مهار و کنترل نرسیده‌ایم بعضی دچار توهم نشوند.
* پنج: ما توانستیم نماز جمعه، مدارس و دانشگاه ها و حتی حرم مقدس امام رضا و حضرت معصومه (س) اعتکاف، سفرهای راهیان نور را برای اولین بار بعد از دفاع مقدس تعطیل کنیم. حاصل این همکاری مدیریت اژدهای سرکش کرونا بود. دومین عامل توفیق ما، غربالگری عمومی بود.

* شش: مدیریت کرونا شاید طولانی‌تر از آن باشد که برای خود تصویرسازی کردیم. هیچ پدیده‌ای برای اقتصاد سهمگین‌تر از طولانی‌تر شدن مدت کرونا نیست. باید کاری کنیم که این موضوع در حداقل زمان مهار شود تا به اقتصاد هم کمک کرده باشیم. البته شاید مجبور باشیم قسمت‌های اقتصاد را با فضای بازتری مورد توجه قرار دهیم. اکنون در مرحله مدیریت بهینه بیماری هستیم. در روزهای آینده در برخی استان‌ها به مهار و کنترل می‌رسیم و امیدواریم تا پایان اردیبهشت بتوانیم به نقطه مهم‌تری دست پیدا کنیم.

کدخبر: ۳۱۸۵۷۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر