کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۲۱۷۲
تاریخ خبر:

احداث بوستان ارتش و کلافی که بالاخره باز شد

روزنامه هفت صبح | عملیات احداث بوستان ارتش و تبدیل پادگان ۰۶ به فضای سبز دیروز با حضور مسئولان شهری و نظامی کلید خورد. حالا رسما پادگان ۰۶ سابق ارتش در محدوده خیابان پاسداران با توافقی که بین شهرداری و ارتش انجام شده قرار است به بوستانی ۳۵هکتاری تبدیل شود.‌برای اینکه دقیق‌تر به وسعت بوستان تازه متولد شده تهران پی ببرید بد نیست بدانید که مساحت پارک جمشیدیه ۱۰ هکتار است و پارک ملت ۳۴ هکتار وسعت دارد. پادگان ۰۶ که احتمالا از این به بعد باید آن را با نام بوستان ارتش بشناسیم شباهت‌های دیگری هم به پارک ملت دارد مثل قرارگیری در قلب یک منطقه مسکونی و تجاری و برخورداری از آب و هوای درجه یک شمال تهران. برای همین هم خیلی‌ها آن را یک‌جورهایی پارک ملت جدید تهران می‌دانند.

*** کلافی که بالاخره باز شد
تبدیل پادگان ۰۶ ارتش به بوستانی بزرگ در یکی از گرانقیمت‌ترین مناطق تهران حاصل یک دهه کشمکش بین ارتش، وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران است. در واقع اینطور نبوده که یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین پادگان‌های داخل شهری ارتش آن هم در منطقه پاسداران به این راحتی‌ها تبدیل به پارک شده باشد.

حدود ۱۰سال پیش نماینده‌های مجلس قانون «فروش و انتقال پادگان‌ها و سایر اماکن نیروهای مسلح به خارج از حریم شهرها» را تصویب کردند تا شهرداری و وزارت راه‌وشهرسازی براساس یک چارچوب مشخص برای خرید و انتقال اراضی نظامی و پادگان‌ها اقدام کنند تا در نهایت زمین‌های آزادشده برای کمبود سرانه‌های خدماتی شهر به کار گرفته شود. البته نه همه پادگان‌ها.

نماینده‌های مجلس بعد از رایزنی‌های بسیار با مسئولان نیروهای مصلح به این نتیجه رسیدند که از مجموع ٢٨٧٣ هکتاری که در تهران، تحت مالکیت مراکز نظامی و پادگان‌هاست تقریبا ۵۱۹ هکتار قابلیت واگذاری و خروج از شهر را دارد. اولین پادگانی هم که تبدیل به بوستان شد، پادگان قلعه مرغی بود که چندسالی است پاتوق خانواده‌های جنوب تهران شده و اسمش بوستان ولایت است اما در مورد پادگان ۰۶ که در صف واگذاری درست پشت سر پادگان قلعه مرغی بود ماجرا خیلی فرق می‌کرد.

در واقع منطقه‌ای که پادگان ۰۶ در آن واقع شده بود آنقدر زمین‌های مرغوب داشت و برای ساخت‌وساز برج‌ها و مال‌های غول پیکر وسوسه‌انگیز بود که هم ارتش دلش نمی‌آمد به این راحتی‌ها دست از آن بکشد و هم شهرداری نقدینگی لازم را برای خرید آن نداشت. البته در سال‌های ابتدایی تصویب قانون واگذاری پادگان‌ها قرار نبود ارتش معادل ارزش مالی پادگان را دریافت کند بلکه شهرداری فقط می‌بایست زمینی که بتواند جای پادگان ۰۶ را بگیرد در خارج از شهر تهران برای ارتش جور می‌کرد اما با افزایش قیمت زمین‌های پاسداران و البته دادن کاربری به بعضی از پادگان‌ها در سال ۸۶ ورق برگشت.

عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی شهردار تهران در مورد این پیچیدگی می‌گوید: «وقتی تنها بحث پادگان مطرح بود برای انتقال آن‌ها یک قانون مشخص وجود داشت که تعیین تکلیف کرده چگونه پادگان تملک شود و اگر قرار است دستگاهی مانند شهرداری فضا را بخرد ملک معوضی که در خارج از شهر در اختیار می‌گذارد چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد اما زمانی که کاربری تعریف کردند، شرایط عوض و حق و حقوق ایجاد می‌شود. در دوره پیشین در مورد این پادگان توافقاتی در شهرداری صورت گرفت مبنی بر اینکه یک میلیون و ۶٠٠ هزار متر مربع بنا داده شود این میزان شاید به اندازه جمعیت یک شهر ۶٠ هزار نفری باشد که حجم انبوهی از ترافیک را به همراه دارد. »

گویا این تصمیمات با دخالت مسئولان مختلف متوقف می‌شود و در نهایت سطح بارگذاری ارتش به یک میلیون مترمربع کاهش پیدا می‌کند آن هم به شرطی که اصول مربوط به شهرسازی و ترافیک و محیط‌زیست در بارگذاری بناها لحاظ شود اما این توافق هم چندان مطلوب طرفداران فضای سبز تهران نبوده است تا جایی که حناچی شهرداری تهران آن را یک توافق بد خواند. گویا بر اساس آن توافق «بد» نسبت سطح اشغال ارتش و شهرداری ۳۰ به ۷۰ بود اما این نسبت تفکیک شده نبود یعنی با وجود اینکه فقط ٣٠درصد سطح اشغال برای ارتش در نظر گرفته شده بود، ٧٠درصد باقی مانده عملا حیاط آن ٣٠ درصد محسوب می‌شد و کیفیت آن ۷۰درصد به پای ۳۰درصد ارتش نمی‌رسید.

*** حمید فرخ نژاد و درخواست از مردم
کشمکش بین شهرداری تهران و ارتش تا همین چند وقت پیش ادامه داشت و حتی حدود سه سال پیش حمید فرخ نژاد که خانه‌اش رو به روی این پادگان بود تصاویری از خشک شدن درختان تنومند پادگان منتشر کرد و از مردم خواست که نسبت به حفظ این پادگان و تبدیل شدنش به برج و بانک حساس باشند. این فراخوان باعث تجمع عده‌ای از اهالی منطقه پاسداران اطراف پادگان شد؛ تجمعی که چند روز تکرار شد و احتمالا به تغییر مسیر مذاکرات هم کمک کرد تا جایی که کمی بعد مسئولان شهرداری شروع به حرف زدن درباره رویکرد بسیار مثبت امرای ارتش و علاقه آنها به اهدای پارکی در ابعاد پارک ملت به مردم تهران کردند؛ اتفاقی که دیروز رسما افتاد.

*** ارتش با ۳۰درصدش چه کار خواهد کرد؟
با وجود اینکه چندسالی از اعلام سهم ۷۰درصدی شهرداری از پادگان ۰۶ می‌گذرد و این واگذاری مدتی پیش قطعی شده بود اما مردم و حتی اعضای شورای شهر تهران همیشه به سرنوشت آن ۳۰درصد باقی‌مانده هم علاقه‌مند بوده‌اند و بارها پیچیدن حرف و حدیث‌هایی در مورد احتمال ساخت و ساز برج و مال در این منطقه باعث واکنش‌های تندی شده است.

حتی چندین بار اعضای شورای شهر قول داده‌اند که اجازه ندهند ساخت وسازها در این منطقه به شکلی پیش برود که بار ترافیکی منطقه سنگین شود یا به محیط‌زیست لطمه‌ای بخورد. جدا از سهمش ارتش و حساسیت‌هایی که نسبت به ساخت و ساز در آن وجود دارد، حرف‌های تازه حناچی شهردار تهران در مورد برنامه‌ریزی برای ساخت مراکز تجاری و هتل در این محدوده واکنش‌هایی داشته و اهالی شبکه‌های اجتماعی را برآشفته کرده است. او گفته:«ساخت یک هتل ۵ ستاره و بخش‌های اداری و تجاری نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.» او در ادامه حرف‌های خوشحال‌کننده‌ای هم درباره باز شدن درهای بوستان همزمان با هفته دفاع مقدس و مرمت ساختمان‌های تاریخی محدوده پادگان ۰۶ زده است.

کدخبر: ۳۳۲۱۷۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر