کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۲۴۳۶
تاریخ خبر:

اجاره پراید، هم قیمت اجاره یک خانه

روزنامه هفت صبح، نگین باقری| حالا دیگر اجاره پراید برای کار کردن در اسنپ و تپسی هم با بالا رفتن قیمت این خودرو، بیشتر از ماهی سه میلیون تومان شده است. موسسه‌های اجاره خودرو یک پراید را برای کار در اسنپ و تپسی اجاره می‌دهند و در ازایش هم‌اندازه یک خانه اجاره می‌گیرند.

هر کدام از آنها شرایط متفاوتی دارند اما شرایطشان مثل گرفتن وام مسکن و ازدواج سخت است. برای مثال یکی از آنها ۱۵۰ میلیون تومان سفته می‌گیرد که پشت آن را یک ضامن معتبر امضا کرده باشد. یعنی ضامن باید استخدام دولت یا جواز یک مغازه داشته باشد اما دیگری با پنج میلیون تومان ودیعه یک قرارداد ماهانه می‌بندد که ممکن است ماه دیگر همان ودیعه را هم افزایش دهد.

یکی از این موسسه‌ها برای هر مدتی که راننده بخواهد یک قرارداد با ماهی سه و نیم میلیون تومان اجاره تنظیم می‌کند تا یک پراید مدل ۹۸ تحویل دهد. این موسسه در سه سال گذشته با بالا رفتن قیمت خودرو، قیمت اجاره را هم افزایش داده است. مثلا همین چند وقت پیش برای اجاره هر خودرو دو میلیون تومان اجاره گرفته اما حالا ۵۰ درصد به قیمت‌های خود اضافه کرده است. مسئول آن می‌گوید در حال حاضر ۴۰ پراید به ۴۰‌راننده اجاره داده‌اند که مشغول کار کردن در اسنپ و تپسی در شهر تهران هستند.

موسسه دیگری که آگهی‌های خودش را در سایت دیوار منتشر کرده برای هر پراید، ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان سفته می‌گیرد اما فرقش با موسسه قبلی در این است که پنج میلیون تومان هم ودیعه از مشتری می‌خواهد که باید در کنار ماهی سه میلیون تومان اجاره بپردازد. در برخی از این موسسه‌ها دیگر خبری از قراردادهای سالیانه نیست. مثلا اینجا ماهانه قرارداد جدید تنظیم می‌شود تا آنها با بالاتر رفتن قیمت خودرو، کرایه‌شان را هم افزایش دهند. مسئول این موسسه می‌گوید که هر ماه یک قرارداد بازدید از خودرو می‌گذارند تا مطمئن شوند ماشین هنوز سالم است و آن وقت ماهانه قرارداد را تمدید می‌کنند.

*** هزینه خسارت خودرو با راننده است
این موسسه‌ها کپی کارت بیمه و کارت خودرو را هم به راننده تحویل می‌دهند اما اگر تصادف و خسارتی برای ماشین اتفاق بیفتد، چیزی از بیمه آن هزینه نمی‌کنند؛ مگر اینکه خسارت جانی وجود داشته باشد. اگر هم کسی به خودرو بزند، چه راننده مقصر باشد و چه نباشد، هزینه تعمیر و درست کردن آن ماشین به عهده خود اجاره‌کننده است.

این موسسه‌ها ظاهرا هیچ مشکلی با راننده زن ندارند اما خواهش می‌کنند که هر کاری که لازم است انجام دهید تا مبادا خودرو به خاطر حجاب توقیف شود. در این صورت این خود راننده است که باید بین دو هفته تا ۲۰ روز خودرو را به پارکینگ ببرد و در نهایت هم اجاره را از جیب خود به موسسه پرداخت کند.
با وجود ماهی سه و نیم میلیون تومان اجاره، هیچ کدام از این خودروها طرح ترافیک ندارند.

همچنین اگر در طول قرارداد اس‌ام‌اس جریمه‌ای صادر شود راننده باید آنها را قبل از پس دادن خودرو تسویه کند. بعضی از موسسه‌ها به جز پراید خودروهای دیگری هم برای کار کردن اجاره می‌دهند اما دیگر اجاره‌شان روزانه است. برای مثال یک ۲۰۶ یا پژو ۴۰۵ را روزانه ۱۸۰ هزار تومان اجاره می‌دهند که اصلا برای کار کردن در اسنپ و تپ‌سی صرف نمی‌کند.

*** هزینه‌ها با درآمد راننده می‌خواند؟
شرکت‌های تاکسی اینترنتی می‌گویند اگر رانندگان آنها تمام وقت با ماشینشان کار کنند می‌توانند هشت میلیون تومان درآمد داشته باشند اما رانندگان می‌گویند با هشت ساعت کار در تهران و کم کردن هزینه‌های بنزین و استهلاک ماهی پنج تا شش میلیون تومان دستشان را می‌گیرد.

اگر قرار باشد آنها سه و نیم میلیون تومان آن را به موسسه‌های اجاره خودرو بپردازند دیگر بعید است چیزی برای اجاره خانه و مخارج زندگی روزمره باقی بماند. با این حال کسب و کار یکی از این موسسه‌ها آنقدر سکه‌ است که می‌گوید تا دو الی سه ماه آینده نمی‌تواند هیچ پرایدی اجاره بدهد؛ چراکه همه خودروهایش برای کار کردن در اسنپ و تپسی اجاره رفته‌اند و مشتری‌ها باید برای اجاره کردن ماشین در صف انتظار بمانند.

کدخبر: ۳۵۲۴۳۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر