کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۰۰۸۸
تاریخ خبر:

اثر ویروس مخوف کرونا بر سفره غذای ایرانی‌ها

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | قرنطینه خانگی و تعطیلات عید تقاضا و مصرف را افزایش داده اما گزارش‌های رسمی می‌گویند تغییر قیمت‌ها ناچیز است. صنعت خوراکی واکسینه شده و اینطور که پیداست شیوع ویروس برخلاف نگرانی‌ها نتوانسته قیمت محصولات خوراکی را چندان تغییر دهد. هرچند قیمت گوشت میوه در اسفندماه و بعد از شیوع ویروس کرونا کمی افزایش داشته اما برنج، روغن، لبنیات، قند و شکر و … همه محکم سر جایشان ایستاده‌اند.

اسفندماه که روزهای اول شیوع ویروس بود، موجودی سوپرمارکت‌های آنلاین به ظهر نرسیده ته می‌کشید اما حالا آن مشکل هم تا حد زیادی برطرف شده و حتی در ساعات پایانی روز می‌توان از این فروشگاه‌ها خرید کرد. در حال حاضر برنج ایرانی در فروشگاه‌ها بین ۲۸ تا ۳۰هزار تومان است، گوشت گوساله بین ۷۰ تا ۸۰هزار تومان فروخته می‌شود و گوشت گوسفندی حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰هزار تومان قیمت دارد.

مرغ بسته‌بندی شده ۹۰۰گرمی حدود ۲۲هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود و بسته‌های ۲۰تایی تخم مرغ ۲۳هزار تومان قیمت دارند. بطری یک لیتری شیر مثل قبل پنج هزار تومان است. پنیر ۴۰۰گرمی هشت هزار و ۵۰۰تومان و کره ۱۰۰گرمی چهار هزار و ۵۰۰تومان فروخته می‌شود. قند و شکر هم تغییر چندانی نسبت به روزهای قبل از شیوع ویروس نداشته‌اند. بسته‌های ۹۰۰گرمی شکر پنج هزار و ۴۰۰تومان و بسته‌های ۷۰۰گرمی قند حدود ۹هزار تومان قیمت دارند.

*** تغییرات قیمت برنج
چند ماهی می‌شود که قیمت برنج ایرانی در گزارش‌های مرکز آمار تغییری نداشته است. تقریبا از نیمه تابستان پارسال، میانگین قیمت برنج ایرانی در محدوده ۲۳هزار تومان است. آخرین گزارش نشان می‌دهد قیمت برنج در اسفندماه با افزایش ۱٫۶درصدی به ۲۳هزار و ۷۰۰تومان رسیده است. باید توجه داشته باشید که این رقم مربوط به میانگین کل کشور است. طبیعتا در استان‌‌های شمالی قیمت برنج کمتر و در بقیه استان‌ها بیشتر است.

برنج هاشمی این روزها در فروشگاه‌ها تقریبا بین ۲۸ تا ۳۰هزار تومان است که این رقم نسبت به بهمن و روزهای قبل از شیوع ویروس حدود دو تا سه هزار تومان در هر کیلوگرم افزایش پیدا کرده است.برنج خارجی در فروشگاه‌ها بدون تغییر نسبت به دو سه ماه قبل و حدود هشت هزار تومان قیمت دارد و نرخ بعضی از برندها به کیلویی ۱۰هزار تومان می‌رسد. گزارش مرکز آمار می‌گوید میانگین قیمت هر کیلوگرم برنج خارجی در اسفندماه ۹هزار و ۷۰۰تومان بوده که نسبت به بهمن ۱٫۸درصد افزایش پیدا کرده است.

*** تغییرات قیمت روغن
قیمت انواع روغن مایع چه سرخ‌کردنی و چه پخت‌‌وپز در سه ماه گذشته تغییر چندانی نداشته. بطری‌های ۱٫۸لیتری روغن آفتابگردان بین ۱۵هزار تا ۱۵هزار و ۷۰۰تومان قیمت دارند. روغن‌های کوچک ۸۱۰گرمی یا ۹۰۰میلی‌لیتری هم بین هفت هزار و ۲۰۰ تا هفت هزار و ۷۰۰تومان قیمت‌گذاری می‌شوند. تقریبا اغلب برندها روغن‌هایشان را با همان قیمت بهمن و اسفند در بازار عرضه می‌کنند. در آخرین گزارش مرکز آمار میانگین قیمت روغن مایع هشت هزار و ۷۰۰تومان به ازای هر ۹۰۰گرم اعلام شده که نشان می‌دهد یک بطری ۸۱۰گرمی تقریبا هفت هزار و ۸۰۰تومان است. قیمت روغن بر اساس گزارش مرکز آمار در اسفندماه کمتر از نیم درصد افزایش پیدا کرده است.

*** تغییرات قیمت گوشت گوسفند و گوساله
گوشت در اسفندماه کمی گران شد. گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد میانگین قیمت گوشت گوسفندی در کشور با افزایش ۶٫۵درصدی به ۹۴هزار تومان رسیده بود و گوشت گاو یا گوساله در اسفندماه نسبت به روزهای قبل شیوع ویروس چهار درصد گران شده بود. آخرین گزارش‌ نشان می‌دهد میانگین قیمت گوشت گاو یا گوساله تقریبا ۸۲هزار تومان بود. باید توجه داشته باشید که در حال حاضر قیمت گوشت نسبت به مدت مشابه سال قبل بین ۱٫۵ تا شش درصد کمتر است.

قیمت گوشت ران گوساله در بسته‌های یک کیلوگرمی در حال حاضر ۸۹هزار تومان است که نسبت به اسفند تغییری نکرده اما نسبت به بهمن‌ماه و روزهای قبل از شیوع ویروس حدود ۱۰هزار تومان گران شده است. گوساله خورشتی کیلویی ۸۰هزار تومان قیمت دارد و اگر به بهمن‌ماه برگردیم، آن زمان کیلویی ۷۲هزار تومان بود. گوشت چرخ‌کرده گوساله هم در مدت سه ماه اخیر از ۵۷هزار تومان به کیلویی ۶۴هزار تومان رسیده است.

قیمت گوشت ران گوسفندی این روزها تقریبا ۱۲۰هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است که نسبت به اسفند تغییری نداشته و نسبت به بهمن‌ماه حدود ۱۱هزار تومان گران شده است. آن زمان قیمت بسته‌بندی‌های یک کیلویی ران گوسفندی حدود ۱۰۹هزار تومان بود. آبگوشتی گوسفند الان در فروشگاه‌ها حدود ۹۳هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود و نسبت به روزهای قبل از شیوع ویروس حدود پنج هزار تومان گران شده است.

*** تغییرات قیمت مرغ و تخم مرغ
مرغ روزهای بعد از شیوع ویروس ۲٫۲درصد افزایش قیمت پیدا کرده است. مرکز آمار می‌گوید میانگین قیمت هر کیلوگرم مرغ در اسفندماه نسبت به بهمن‌ماه، از ۱۲هزار و ۶۰۰تومان به ۱۲هزار و ۹۰۰تومان رسیده. مرغ بسته‌بندی شده در فروشگاه‌ها در سه ماه اخیر تغییر قیمت نداشته. در حال حاضر سینه مرغ بدون استخوان کیلویی در بسته‌های ۹۰۰گرمی ۲۲هزار و ۷۰۰تومان است و ران بدون پوست ۲۱هزار تومان قیمت دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد موجودی روزانه مرغ فروشگاه‌های آنلاین تا آخر وقت تمام می‌شود.

یک کیلوگرم تخم مرغ به طور میانگین ۱۰هزار و ۸۰۰تومان قیمت دارد. مرکز آمار می‌گوید این نرخ نسبت به روزهای قبل از شیوع ویروس کرونا در حد دو درصد افزایش داشته است. بررسی قیمت تخم مرغ در فروشگاه‌ها نشان می‌دهد هر ۲۰تایی تخم مرغ تقریبا ۲۳هزار تومان است که تغییری در سه ماه اخیر نداشته. بسته‌های کوچک شش عددی تخم مرغ هم تقریبا هفت هزار تومان است.

*** تغییرات قیمت شیر و لبنیات
لبنیات در گزارش مرکز آمار کمترین تغییرات قیمت را در بین محصولات خوراکی به نام خود ثبت کرده و همگی کمتر از نیم درصد افزایش قیمت داشته‌اند. میانگین قیمت شیر پاستوریزه لیتری شش هزار و ۱۰۰تومان است. یک کیلوگرم ماست تقریبا هفت هزار و ۷۰۰تومان و پنیر ۵۰۰گرمی حدود ۱۱هزار تومان قیمت دارد. همچنین میانگین قیمت کره پاستوریزه در قالب‌های ۱۰۰گرمی حدود چهار هزار و ۷۰۰تومان است.

شیر تازه پاستوریزه در بطری‌های یک لیتری پنج هزار تومان است و شیرهای مدت‌دار در بسته‌بندی‌های تتراپک بین هفت تا هفت هزار و ۴۰۰تومان قیمت‌گذاری می‌شوند که تغییری نسبت به سه ماه پیش نداشته است. ماست دبه‌ای ۲٫۲کیلویی سون بهمن‌ماه تقریبا ۲۲هزار تومان بود و حالا ۲۴هزار و ۵۰۰تومان قیمت‌گذاری می‌شود که کمی گران شده اما اغلب برندها همچنان با قیمت‌های قبل از شیوع ویروس عرضه می‌شوند. مثلا ماست دو کیلویی پاک ۱۳هزار تومان است و تغییری پیدا نکرده. پنیر در قالب‌های ۴۰۰گرمی هشت هزار و ۵۰۰تومان فروخته می‌شود و نسبت به گذشته فرقی نکرده است. کره هم در قالب‌های ۱۰۰گرمی حدود چهار هزار و ۵۰۰تومان است و قالب‌های کوچک ۵۰گرمی دو هزار و ۳۰۰تومان قیمت دارد.

*** تغییرات قیمت میوه و صیفی‌جات
گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد میوه بیشترین افزایش قیمت را در روزهای بعد از شیوع ویروس داشته است. موز از کیلویی ۱۵هزار و ۲۰۰ به ۱۶هزار و ۶۰۰تومان رسیده و حدود ۹درصد افزایش داشته. سیب درختی به همین میزان افزایش قیمت داشته و بر اساس گزارش مرکز آمار کیلویی هفت هزار و ۹۰۰تومان است. پرتقال در این زمینه رکورددار است. قیمت پرتقال در روزهای بعد از شیوع ویروس ۱۹درصد افزایش داشته و از کیلویی پنج هزار و ۷۰۰ به شش هزار و ۹۰۰تومان رسیده است.

در طرف مقابل گوجه فرنگی بیشترین کاهش قیمت را داشته و در یک ماه حدود ۳۰درصد ارزان شده است. یک کیلو گوجه در بهمن‌ماه شش هزار و ۷۰۰تومان بود که در گزارش اخیر مرکز آمار به چهار هزار و ۷۰۰تومان رسیده است. خیار حدود چهار درصد ارزان شده و حدود چهار هزار و ۹۰۰تومان قیمت دارد. سیب‌زمینی و پیاز رفتار متفاوتی از خود نشان داده‌اند. هر کیلوگرم سیب‌زمینی بعد از شیوع ویروس ۱۱درصد گران شده و از چهار هزار و ۲۰۰ به چهار هزار و ۷۰۰تومان در هر کیلوگرم رسیده است. افزایش قیمت پیاز در روزهای بعد از شیوع ویروس تقریبا ۱۷درصد است که باعث شده میانگین قیمت هر کیلوگرم پیاز در گزارش مرکز آمار به هشت هزار و ۵۰۰تومان برسد.

*** تغییرات قیمت قند و شکر
قند و شکر در روزهای بعد از شیوع ویروس به ترتیب پنج و ۹درصد افزایش قیمت پیدا کرده‌اند. گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد قند از کیلویی شش هزار و ۷۰۰ به هفت هزار و ۹۰۰تومان رسیده و شکر از شش هزار به شش هزار و ۵۰۰تومان افزایش قیمت پیدا کرده است. البته در فروشگاه‌ها شاهد این افزایش قیمت نیستیم. قند شکسته در بسته‌بندی‌های ۷۰۰گرمی حدود ۹هزار تومان قیمت دارد که تغییری نسبت به روزهای قبل از شیوع ویروس نداشته است. شکر در بسته‌های ۹۰۰گرمی حدود پنج هزار و ۴۰۰تومان فروخته می‌شود. انواع بسته‌بندی‌های ۲٫۵کیلویی شکر هم حدود ۱۴هزار و ۸۰۰تومان است که در سه ماه گذشته ثابت باقی مانده است. البته باید توجه داشته باشید که موجودی روزانه شکر در فروشگاه‌های آنلاین عموما در میانه روز به اتمام می‌رسد.

*** تغییرات قیمت چای و رب گوجه
رب گوجه فرنگی ۸۰۰گرمی در برندهای مختلف قیمت متفاوتی دارد. طبیعت ۱۳هزار و ۵۰۰تومان است، روژین ۱۴هزار و ۵۰۰تومان فروخته می‌شود و بیژن و هانی رب گوجه ۸۰۰گرمی را ۱۶هزار و ۵۰۰تومان می‌فروشند. البته قیمت هیچکدام از این برندها نسبت به روزهای قبل از شیوع ویروس تغییری نداشته و دست کم در سه ماه گذشته ثابت باقی مانده است. گزارش مرکز آمار هم شرایط مشابهی را توصیف می‌کند. مرکز آمار می‌گوید تغییرات رب گوجه فرنگی در اسفندماه صرفا کاهش چهار دهم درصدی بوده و هر کیلوگرم رب گوجه به طور میانگین ۱۷هزار و ۲۰۰تومان قیمت دارد.

بسته‌های ۵۰۰گرمی چای عموما بین ۶۰ تا ۷۰هزار تومان قیمت دارد. مثلا چای گلستان ۶۱هزار تومان است، شاهسوند ۷۰هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود و قیمت چای دو غزال حدود ۶۵هزار تومان است. بررسی آرشیو قیمت‌ها نشان می‌دهد این نرخ‌ها در سه ماه اخیر ثابت مانده و شیوع ویروس تاثیری روی آنها نگذاشته است. از طرف دیگر آخرین گزارش مرکز آمار می‌گوید میانگین قیمت بسته‌های ۵۰۰گرمی چای خارجی صرفا نیم درصد تغییر داشته و حدود ۵۸هزار تومان است.

کدخبر: ۳۲۰۰۸۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • khordbin

    حالا کرونا نباشه میخوایم برگردیم به کجا؟ !