کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۹۸۸۵
تاریخ خبر:

اثر روانی معرفی آیفون ۱۱ در ایران

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | خواندن گزارش هفت‌صبح ابهامات زیادی را پاسخ می‌دهد؛ چیزهایی مثل اینکه الان یک آیفون‌ قدیمی بخریم یا تا رسیدن مدل‌های جدید صبر کنیم. همچنین کمک می‌کند از آیفون دل بکنید و یک موبایل اندرویدی قوی‌تر بخرید.آیفون ۱۱ جدیدترین گوشی موبایل اپل سه‌شنبه هفته گذشته به‌شکل رسمی معرفی و رونمایی شد.

بیایید بی‌خیال زیر و رو کردن مزایا و معایب آیفون ۱۱ شویم و روی موضوعی دیگر تمرکز کنیم. با تولید و معرفی هر محصول تازه‌ای، قیمت مدل‌های قبلی آن در بازار کلی کاهش پیدا می‌کند. آیفون هم از این قاعده مستثنا نیست و حتی می‌توان گفت اثر روانی رونمایی محصول تازه در آن شدت بیشتری دارد. در این نوشته قصد داریم به چند تا سوال جواب دهیم. به اینکه کاهش قیمت‌ها تا این لحظه چطوری بوده و اینکه آیا آیفون ۱۱ ارزش صبر کردن دارد؟

آیفون ۱۱ براساس سنت اپل فریمی از جنس آلومینیوم دارد. پنل رویی و پنل پشتی هر دو از جنس شیشه ساخته شده‌اند. وجود گواهینامه IP67 نشان می‌دهد این گوشی‌های موبایل تا حدی دربرابر نفوذ آب و گردوغبار مقاوم هستند. وقتی این گوشی‌ها را از جعبه بیرون می‌کشید، سیستم‌عامل iOS 13 روی آنها نصب شده است. پردازنده A13 مغز متفکر آیفون ۱۱ را تشکیل می‌دهد.

با‌این‌حال توجهات مثبت و منفی بیشتر روی دوربین آیفون ۱۱ اپل متمرکز بوده است. چون در پشت آیفون ۱۱ شاهد دو دوربین با چینشی جدید هستیم. اتفاقی که خیلی‌ها آن را مسخره کرده‌اند اما به‌هرحال دوربین اصلی آیفون ۱۱ به حسگر ۱۲مگاپیکسلی با لنز عریض و فوکوس خودکار مجهز است. این دوربین لرزش‌گیر اپتیکال تصویر دارد و از دیافراگمی با قطر f/1.8 بهره می‌برد. دوربین دوم نیز حسگری ۱۲مگاپیکسلی دارد و به لنز فوق عریض مجهز است. دوربین اصلی آیفون ۱۱ توانایی ضبط ویدئوهای ۴K با نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه را دارد و از حالت عکاسی شبانه بهره می‌برد.

مدل‌های مختلف آیفون همیشه به‌خاطر داشتن باتری‌های ضعیف‌تر نسبت به رقبا مایه خجالت صاحبانشان می‌شده‌اند. اپل این‌بار در آیفون ۱۱ تلاش کرده این نقص بزرگ را جبران کند. باتری آیفون ۱۱ یک ساعت بیشتر از باتری آیفون XR دوام می‌‌آورد اما هنوز ظرفیت دقیق آن مشخص نیست. در عوض می‌دانیم این باتری به قابلیت شارژ معکوس مجهز است. یعنی می‌تواند دستگاه‌های دیگر را شارژ کند. برای این باتری قابلیت پشتیبانی از شارژ سریع و شارژ بی‌سیم را هم در نظر گرفته‌اند. آیفون ۱۱ قرار است در شش رنگ متنوع عرضه شود؛ بنفش، سبز، زرد، قرمز، مشکی و سفید.

*** تفاوت‌های سه آیفون تازه
اپل در مراسم سه‌شنبه، سه مدل آیفون جدید را معرفی کرده که آنها را به اختصار آیفون ۱۱ صدا می‌زنیم. اولین گوشی که ارزان‌تر است، باشرمندگی فراوان تنها با دوربین دوگانه عرضه می‌شود. در عوض آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس، به دوربین‌های سه‌گانه و لبه فولادی مجهز هستند.

آیفون ۱۱ پرو، چهار ساعت بیشتر شارژ نگه ‌می‌دارد و دوام آیفون ۱۱ پرو حداکثر پنج ساعت بیشتر از آیفون Xs خواهد بود. هر سه مدل آیفون ۱۱ از دوربین سلفی ۱۲مگاپیکسلی بهره می‌برند که قادر به ضبط ویدئوهای اسلوموشن است. همچنین درحالی که آیفون ۱۱ از نمایشگر ۶.۱اینچی بهره می‌برد، آیفون ۱۱ پرو با نمایشگر ۵.۸ اینچی و مدل پرو مکس با نمایشگر ۶.۵اینچی عرضه می‌شود.

*** تخمین قیمت سه آیفون جدید در بازار ایران
فروش آیفون‌های جدید از ۱۰روز دیگر شروع می‌شود و احتمالا حدود یک هفته بعد شاهد ورودشان به بازار ایران خواهیم بود. در حال حاضر قیمت دلار حدود ۱۱هزار و ۶۰۰تومان است. از آنجا که ارزان‌ترین مدل آیفون ۱۱ با ظرفیت ۶۴گیگابایت ۶۹۹دلار و گران‌ترین مدل این سری از گوشی‌های آیفون با ظرفیت ۵۱۲گیگابایت به آیفون ۱۱ پرو مکس با بهای ۱۴۴۹دلار اختصاص دارد.

پس دامنه قیمت گوشی‌های سری ۱۱ آیفون بین ۸.۱ تا ۱۶.۸میلیون تومان خواهد بود ولی چون ورود گوشی‌های تلفن همراه به ایران مستلزم پرداخت عوارض گمرکی ۱۶درصدی برای دریافت مجوز ثبت رسمی گوشی‌ها در شبکه تلفن است، تعیین قیمت‌ها سوای تبدیل نرخ دلار محاسبه می‌شود.

این نکته را هم باید در نظر گرفت که گمرک ایران نرخ عوارض را بر پایه نرخ ارز رسمی و بر پایه یورو محاسبه می‌کند و این مسئله باعث می‌شود گوشی‌های اپل در بازار ایران بین ۱۳.۶ تا ۵۶درصد گران‌تر از بهای تمام شده رسمی آن باشد. بر این اساس برآورد می‌شود که دامنه قیمت گوشی‌های سری ۱۱ آیفون پس از عرضه در بازار ایران به ۱۱.۴ تا ۲۱میلیون تومان افزایش پیدا کند.

*** کدام ‌گوشی‌های اندرویدی از آیفون ۱۱ بهتر هستند؟
هر سه آیفون جدید در بدو ورود به بازار با رقبایی همچون گلکسی نوت ۱۰ پلاس سامسونگ، وان‌پلاس ۷ پرو، هواوی پی ۳۰ پرو و شیائومی Mi9T پرو روبه‌رو هستند. از نظر نمایشگر شکی نیست که برتری مال وان‌پلاس ۷ پرو است. چون وان‌پلاس ۷ پرو و گلکسی نوت ۱۰ پلاس سامسونگ تنها گوشی‌هایی هستند که رزولوشن QHD دارند. برتری وان‌پلاس ۷ پرو در این بخش به‌دلیل برخورداری از نمایشگر ۹۰هرتزی است؛ با این حال نباید پشتیبانی از قلم استایلوس را در گلکسی نوت ۱۰ پلاس سامسونگ نادیده گرفت.

*** موج کاهش قیمت گوشی‌های آیفون در ایران
آیفون ۱۱ به‌وقت ایران سه‌شنبه شب معرفی شدند و از همان روز چهارشنبه صبح شاهد ریزش قیمت مدل‌های قدیمی موجود در بازار ایران بودیم. آیفون XS مکس با حافظه ۵۱۲ گیگابایتی پیش از این با قیمت ۲۰میلیون و ۶۰۰هزار تومان فروخته می‌شد اما حالا می‌توان آن را ۲۰میلیون و ۲۰۰هزار تومان خریداری کرد.

مدل ۲۵۶گیگابایتی آیفون XS مکس در ۲۲مرداد ۱۹ میلیون و ۳۰۰هزار تومان قیمت داشت. ۲۷مرداد قیمت آن به ۱۸میلیون و ۸۰۰هزار تومان کاهش پیدا کرد و از اول شهریور تا ۱۵شهریور باید برایش حدود ۱۷میلیون و ۷۰۰هزار تومان پول می‌دادید. ۱۹شهریور یعنی دقیقا در روز معرفی آیفون ۱۱ بهای این گوشی در بازار ایران ۴۰۰هزار تومان دیگر کاهش پیدا کرد و از آن موقع تا حالا این روند ادامه دارد. به شکلی که حالا موبایل‌فروش‌ها حاضر هستند آن را ۱۶میلیون تومان هم بفروشند.

در میان مدل‌های مختلف آیفون‌های XS ، قیمت نسخه ۲۵۶گیگابایتی این گوشی در ۲۲مرداد ۱۶میلیون و ۹۰۰هزار تومان بوده است. در هفته اول شهریور آیفون XS با حافظه ۲۵۶گیگابایتی تا ۱۶میلیون تومان کاهش قیمت پیدا می‌کند و از روز معرفی آیفون جدید شاهد موج تازه ریزش قیمت آن هستیم.

به شکلی که قیمت آن در حال حاضر به زیر ۱۵میلیون تومان رسیده و اگر خریدار باشید می‌توانید با ۱۴میلیون و ۸۰۰هزار تومان صاحبش شوید. نسخه ۶۴گیگابایتی آیفون XS اما همچنان مقاومت می‌کند و کمترین قیمت گزارش شده برای آن ۱۴میلیون و ۲۰۰هزار تومان است.

‌مدل ۲۵۶گیگابایتی آیفون X در انتهای مرداد ۱۴میلیون و ۳۰۰هزار تومان بود اما در هفته اول و دوم شهریور قیمت آن تا ۱۳میلیون و ۲۰۰هزار تومان کاهش پیدا کرد و الان می‌توانید یک آیفون X با حافظه ۲۵۶گیگابابتی را ۱۲میلیون و ۴۵۰هزار تومان بخرید که به عبارتی حدود دو میلیون تومان ارزان‌‌تر است.

نسخه ۶۴گیگابایتی آیفون X هم که در انتهای مرداد ۱۳میلیون تومان قیمت داشت، حالا تا ۱۱میلیون و ۵۰۰هزار تومان عقب‌نشینی کرده است. آیفون هشت پلاس با حافظه ۲۵۶گیگابایت را الان حاضر هستند به قیمت ۱۱میلیون و ۳۰۰هزار تومان بفروشند در حالی که در انتهای مرداد ارزش آن به ۱۲میلیون و ۲۰۰هزار تومان می‌رسید.

آیفون هشت ۲۵۶گیگابایتی هم فعلا ۱۰میلیون قیمت دارد اما بعید است کسی سمتش برود چون با ۱۰۰هزار تومان بیشتر می‌توان یک آیفون XR با حافظه ۱۲۸گیگابایت خرید. این گوشی یکی از محصولات اپل خواهد بود که تا آخرین لحظه در برابر هرگونه کاهش قیمت مقاومت خواهد کرد.

کدخبر: ۲۷۹۸۸۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر