کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۹۴۷۲
تاریخ خبر:

اثر تعطیلات طولانی بر قیمت ارز

روزنامه هفت صبح | دلار، یورو، پوند، درهم و لیر رشد داشته‌اند؛ یک اتفاق طبیعی که ناشی از چند روز تعطیلات و سفرهای احتمالی خارجی است. تازه در روزهای تعطیلی سایت‌ها هر قیمتی دلشان بخواهد اعلام می‌کنند.

بررسی وضعیت بازار از ابتدای سال تاکنون نشان می‌دهد که قیمت دلار از کاهش ۱۰درصدی برخوردار بوده است. بانک مرکزی نیز چندی پیش در گزارشی اعلام کرد که متوسط نرخ دلار در چهار ماهه نخست سال ۹۸ به ۱۳هزار و ۵۳۷تومان رسید و قیمت این ارز در تیر ۵.۸درصد نسبت‌به خرداد ماه کاهش پیدا کرد.

بر اساس آمار بانک مرکزی، متوسط قیمت فروش یک دلار آمریکا در تیر ۱۳۹۸ در بازار آزاد شهر تهران ۱۲هزار و ۶۴۸تومان بود که در مقایسه با ماه قبل ۵.۸درصد کاهش داشته است. همچنین حداقل و حداکثر نرخ فروش یک دلار آمریکا در ماه مذکور به ترتیب ۱۱هزار و ۳۴۰تومان و ۱۳هزار و ۲۴۸تومان بوده است.

همچنین در تیر ۱۳۹۸ متوسط قیمت فروش یک یورو در بازار آزاد شهر تهران ۱۴هزار و ۴۷۴تومان بود که در مقایسه با ماه قبل ۵.۳درصد کاهش داشته است. همچنین حداقل و حداکثر نرخ فروش یک یورو در ماه مذکور به ترتیب ۱۳هزار و ۱۵۰تومان و ۱۵هزار و ۱۶۰تومان بوده است.
در چهار ماهه اول سال ۱۳۹۸ متوسط قیمت فروش یک دلار آمریکا و یک یورو در بازار آزاد شهر تهران به ترتیب ۱۳هزار و ۵۳۷تومان و ۱۵هزار و ۳۹۸تومان بوده است. متوسط قیمت فروش و درصد تغییر سایر ارزهای عمده در جداول زیر نشان داده شده است.

*** چرا قیمت دلار در هفته‌های اخیر کاهش پیدا کرد؟
درباره دلایل کاهش نرخ دلار و وضعیت کنونی بازار، کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی دیدگاه‌های متفاوتی دارند. الیاس حضرتی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره دلایل کاهش قیمت ارز در بازار به خبرآنلاین می‌گوید: «ثبات امروز بازار ارز اتفاقی خود به خودی نیست بلکه این وضعیت از پس عملیات پیچیده و چند وجهی بانک مرکزی حاصل شده است.

آنچه مسلم است اینکه رئیس‌کل بانک مرکزی در یک سال گذشته بیش از ۳۰عملیات مهم را در بازار ارز اجرایی کرده است، اما تنها از چند و چون سه برنامه اجرا شده، افکار عمومی مطلع هستند و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد این وضعیت در بازار تداوم پیدا می‌کند.»

معاون ارزی اسبق بانک مرکزی نیز درگفت‌وگو با خبرآنلاین ضمن اشاره به ورود بخشی از ارزهای خانگی به بازار ارز می‌گوید: «قیمت ارز از نوسانات پرشتاب دور شده که به نظر من خروج سفته‌بازان از این بازار و از رونق افتادن سرمایه‌گذاری در حوزه ارز از جمله دلایل این اتفاق است.

افرادی که در سال گذشته با هنگامی که قیمت‌ها بر مدار ۱۴ تا ۱۵هزار تومان بود، ارز خریداری کرده و به جای سود متضرر شده‌اند، ارزهای خود را در بازار عرضه کرده‌اند. البته میزان ثبت‌سفارش و کنترل واردات هم در این زمینه تاثیرگذار خواهد بود. اینکه در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد، با توجه به اینکه میزان واردات، میزان صادرات غیرنفتی، نحوه پرداخت ارزهای خدماتی از طریق صرافی‌های بانک‌ها و همچنین احیای اعتماد عمومی برای کنترل نرخ ارز از اهمیت بالایی برخوردار است.

بانک مرکزی باید از حالا به فکر کنترل تورم و عدم افزایش نقدینگی باشد زیرا این عوامل تاثیر مستقیم بر افزایش نرخ ارز دارد. اگر نقدینگی و تورم کاهش یابد، اثر تحریم‌های خارجی نیز کم می‌شود و هرچه فشارها افزایش پیدا کند، نوع نگاه مردم و اعتماد به اقتصاد کشور بااهمیت‌تر می‌شود. به اعتقاد من سال گذشته قیمت‌های ۱۷ یا ۱۸هزار تومانی به دلیل جو روانی حاکم بر بازار بود و با کنترل این جو شاهد کاهش قیمت‌ها هستیم. علاوه بر این، مصرف نیز تا حدودی کنترل شده است. ارزهای خانگی تا حدودی تزریق شده و ثبات قیمت‌ها در بازار نیز تا حدودی به دلیل تزریق این ارزها به بازار است.»

*** روند پیشروی بازار دلار
پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که متاثر از سیگنال‌های اقتصادی، روند آرام بازار ارز همچنان ادامه پیدا کند. این پیش‌بینی تنها با در نظر گرفتن سیگنال‌های اقتصادی است و اگر در هفته پیش‌رو انتشار جزئیات گام سوم نااطمینانی قابل توجهی به بازارها تزریق کند، ممکن است روند بازارها متفاوت باشد.

تعطیلات چند روز اخیر هم البته توانسته اثر خود را بر قیمت ارز بگذارد. روز دوشنبه سایت‌های آنلاین قیمت دلار آمریکا را ۱۱هزار ۶۵۰تومان، یورو را ۱۲هزار ۹۰۰تومان، پوند را ۱۴هزار و ۳۰۰تومان، دلار کانادا را ۹هزار تومان، درهم امارات را سه هزار و ۱۸۰تومان و قیمت لیر را دو هزار و ۱۰۰تومان اعلام کردند. دیروز سه‌شنبه در این سایت‌ها قیمت دلار به ۱۱هزار و ۷۰۰تومان، قیمت یورو به ۱۲هزار و ۹۱۵هزار تومان، نرخ پوند به ۱۴هزار و ۴۶۵تومان، قیت درهم امارات به سه هزار و ۱۸۵تومان و قیمت لیر به دو هزار و ۲۵تومان رسید.

با توجه به تعطیلات طولانی و افزایش تقاضای ناشی از سفرهای خارجی امری طبیعی به‌حساب می‌آید. با این حال پیش‌بینی می‌شود بعد از سرگیری جریان طبیعی بازار دوباره شاهد عقب‌‌نشینی قیمت‌ باشیم و در صورت مناسب بودن اوضاع سیاسی قیمت دلار به نقطه منطقی خود یعنی همان هفت تا هشت هزار تومان برگردد.

کدخبر: ۲۷۹۴۷۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر