کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۱۵۳۷
تاریخ خبر:

اتمام حجت ایران با غربی‌ها در وین

روزنامه هفت صبح | جلسه روز سه‌شنبه کمیسیون مشترک برجام در وین این روزها در مرکز توجه دیپلمات‌های ایرانی و غربی قرار دارد.در حالی که برخی از رسانه‌های خارجی مدعی حضور آمریکایی‌ها در این جلسه بودند اما مشخص شد که تهران موافق اقداماتی از این دست نیست.این روزها و در آستانه جلسه‌ای که می‌تواند برای برجام سرنوشت‌ساز باشد،رد و بدل شدن پیام‌ها نشان از مسیری دارد که طرفین خواهان طی شدن آن هستند.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه در آستانه سفر به وین تاکید کرد:هیچ‌گونه مذاکره مستقیم یا غیرمستقیم با آمریکا نداریم.سید عباس عراقچی گفت:آنچه در وین در کمیسیون مشترک دنبال می‌کنیم دقیقا مبتنی بر مواضع قطعی نظام است که توسط مقام معظم رهبری و مسئولان کشور بارها اعلام شده است.

معاون سیاسی وزیر خارجه ادامه داد:ما در وین هیچ‌گونه مذاکره‌ای را با آمریکا چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیرمستقیم نخواهیم داشت.ما با کمیسیون مشترک و کشورهای عضو ۱+۴ مذاکره می‌کنیم و خواسته و شرط خودمان برای بازگشت به برجام را به آنها اعلام خواهیم کرد. شرط ما این است که اول آمریکا همه تعهدات برجامی‌اش را انجام دهد و همه تحریم‌ها را بردارد و بعد از آن ما راستی‌آزمایی می‌کنیم و برمی‌گردیم.

عراقچی در گفت‌وگو با شبکه خبر ادامه داد:اگر کشورهای ۱+۴ توانستند آمریکا را به هر روشی که می‌دانند راضی کنند ما به همان مسیر عمل می‌کنیم.گفت‌وگوها در وین کاملا فنی است؛ در مورد تحریم‌هایی که باید برداشته شود،در مورد اقداماتی که باید انجام شود،در مورد ترتیب اینها و اینکه آمریکا باید اول انجام دهد و راستی‌آزمایی شود.

ما هیچ طرح یا پیشنهاد گام‌به‌گام را نه داریم و نه قبول می‌کنیم. از نظر ما یک گام بیشتر وجود ندارد و آن گامی است که تمامی تحریم‌هایی را که در دوران ترامپ مجددا اعمال شد یا جدیدا اعمال شد یا برحسب آنها عوض شد باید توسط آمریکا برداشته شود،ما راستی‌آزمایی می‌کنیم و بعد به تعهدات‌مان برمی‌گردیم.

محمد‌جواد ظریف هم به درخواست دامینیک راب همتای بریتانیایی با وی به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کرد. طرفین در این گفت‌وگو آخرین تحولات مربوط به برجام و به‌ویژه برگزاری نشست پیش‌روی کمیسیون مشترک در وین را مورد بررسی قرار دادند. وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت‌وگو، بار دیگر بر ضرورت برداشتن کامل و نهایی تحریم‌های غیرقانونی و ناعادلانه آمریکا، به‌گونه‌ای که جمهوری اسلامی ایران آنها را راستی‌آزمایی کند تاکید کرد و افزود:در این صورت است که به تعهدات خود باز خواهیم گشت. وزیر امور خارجه کشورمان از کشورهای اروپایی عضو برجام خواست تا ضمن احترام به تعهدات برجامی‌شان، در نشست وین سازنده ظاهر شوند.

وزیر خارجه انگلیس هم در این گفت‌وگو اظهار داشت کشورش برای به ثمر نشستن مذاکرات تلاش خواهد کرد. یک مقام ارشد روس موقعیت کنونی پیرامون برجام را منحصربه‌فرد توصیف و تاکید کرد که موانع موجود باید از طریق تلاش‌های مشترک برطرف شود.میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت:

یک موقعیت منحصربه‌فرد پیرامون برجام وجود دارد. هدف تمام شرکت‌کنندگان (طرف‌های برجام) و اکنون ایالات‌متحده احیای توافق است.به نظر می‌رسد اهداف استراتژیک در همزمانی هستند و دلایلی برای خوشبینی وجود دارد.وی ادامه داد:با این وجود تلاش‌ها برای پرداختن به این موضوع موانع زیادی را نیز نمایان کرده که می‌بایست از طریق تلاش‌های مشترک از بین بروند.اولیانوف در توئیتی دیگر درباره لزوم حفظ توافق هسته‌ای نوشت: این تنها راه تقویت (رژیم) عدم اشاعه و کاهش تنش‌ها در منطقه خلیج فارس است.

کدخبر: ۳۸۱۵۳۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر