کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۰۹۰۹
تاریخ خبر:

اتحاد گلرنگ و دریانی‌ها

روزنامه هفت صبح، فرید عطارزاده | کافی است به بیلبوردهای سطح شهر دقت کنید تا تبلیغات گسترده یک فروشگاه زنجیره‌ای جدید به نام «هایمارت» را مشاهده کنید. فروشگاهی که برای گروه صنعتی «میهن» و «طبیعت» است و قصد دارد با همان فرمول قرعه‌کشی و جایزه، مخاطبان بیشتری به‌دست بیاورد. از سوی دیگر آرام‌آرام تابلوهای برخی سوپرمارکت‌های سطح شهر نام «اسنپ» می‌گیرند که شنیده شده در پشت پرده ماجرا، یک توافق بزرگ بین «هاپیراستار» و «اسنپ» شکل گرفته تا وارد بازار سوپرمارکت‌های محلی شوند(با پروژه اسنپ‌مارکت کاملا متفاوت است).

هلدینگ «گلرنگ» نیز که با فروشگاه‌های «افق کوروش» در هر خیابانی خودنمایی می‌کند، تصمیم گرفته با برندهای «سورنا» و «هایپرفامیلی» در کلاس کاری دیگری فعالیت خود را گسترش دهد و با محصولات خاص‌تر و در مناطق خاص‌تر شعبه بزند و به‌نوعی رقیب هایپرها شود. از سوی دیگر فروشگاه‌های رفاه نیز که مدتی است خصوصی شده با همکاری «شیرین‌عسل» در حال ری‌برندینگ و افزایش تعداد شعبه‌های خود است و دریانی‌ها نیز با جمع‌شدن زیر پرچم «یاران دریان» درحال فعالیت هستند.

سوال اینجاست این افزایش شعبه‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای تا کجا قرار است ادامه داشته باشد و سرنوشت سوپرمارکت‌های محلی و بقالی‌ها چه می‌شود؟ در این رابطه محمد آقاطاهر، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی به هفت‌صبح می‌گوید: «والا ما هم نمی‌دانیم قرار است چه اتفاقی بیفتد. قرار است چند فروشگاه زنجیره‌ای دیگر در یک محله راه بیفتند؟

مگر سود یک سوپرمارکت چقدر است؟ من خودم گاهی به برخی از این فروشگاه‌ها می‌روم و می‌بینم یک محصول را حتی از قیمت خرید بنکدار، ارزان‌تر می‌فروشند. چطور چنین چیزی امکان دارد؟ بعد همان فروشگاه برخی محصولات دیگر خود را با قیمت بالاتر از سوپرمارکت‌ها می‌فروشد اما خریداران متوجه نمی‌شوند و فقط به کالاهای تخفیف‌دار نگاه می‌کنند…

با این روند فکر نمی‌کنم چیزی به نام بقالی و سوپرمارکت محلی باقی بماند.» از سوی دیگر رقابت بین فروشگاه‌های زنجیره‌ای هر روز نفسگیرتر می‌شود. در این هفته انتخابات برای تعیین رئیس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای برگزار شد که دو لیست در آن شرکت کردند. لیست «اتحاد کارآمد» به سر لیستی «امیرخسرو فخریان» رئیس فروشگاه‌های افق کوروش و با حضور مدیران فروشگاه‌های «هایپرمی»، «سپه»، «یاران دریان» و «وین مارکت».

لیست دیگر «زنجیره تحول» نام داشت به سرلیستی «رسول محمدی» مدیرعامل فروشگاه‌های «رفاه» و با حضور مدیرعامل پخش سراسری «شیرین‌عسل»، مدیرعامل «بادران‌گستر»(شرکت بازاریابی شبکه‌ای)، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان نان صنعتی و مالک رستوران‌های زنجیره‌ای «مورکو» و مدیرعامل شرکت «دیان گستر پارسیان»(فروشگاه‌های زنجیره‌ای ویوان).

در این رقابت نفسگیر، بازهم امیر خسرو فخریان، رئیس فروشگاه‌های افق کوروش برای یک دوره چهارسال دیگر به‌عنوان رئیس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای انتخاب شد تا همچنان نفوذ گلرنگ و دریانی‌ها حفظ شود. باید دید با ورود «میهن» و «اسنپ» به میدان رقابت، فروشگاه‌های زنجیره‌ای چه تغییراتی در آینده خواهند داشت.

کدخبر: ۳۴۰۹۰۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر