کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۸۷۳۷
تاریخ خبر:

اتحاد دموکرات‌ها علیه ترامپ شکل خواهد گرفت؟

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | دونالد ترامپ در روزهای گذشته علاوه بر زیر سوال بردن نتایج نظرسنجی‌ها، آنها را به دلیل عدم مشارکت آرای خاموش و مردد فاقد اعتبار خواند. مرور دو تجربه نشان می‌دهد ادعای ترامپ چندان هم به دور از واقعیت نیست. اول اینکه آرای مردد و خاموش به طور معمول در روز یا روزهای آخر تصمیم به مشارکت می‌گیرند و در قدم بعدی باید این نکته را در نظر داشت که تعداد آرای مردد و خاموش در آمریکا به حدی بالاست که می‌تواند در نتیجه انتخابات موثر باشد، همان‌طور که در انتخابات ۲۰۱۶ نتیجه را به نفع ترامپ تغییر داد.

یکی از عوامل موثر دیگری که سبب شد ترامپ با بهره از آرای خاموش در لحظات آخر نتیجه را به نفع خود تغییر دهد، شکاف درون حزبی بین دموکرات‌ها بود. حالا دموکرات‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که تا بال چپ و بال راست حزب با هم در برابر ترامپ متحد نشوند وفاقی به دست نخواهد آمد. بر اساس داده‌کاوی‌هایی که نیویورک تایمز و موسسه نظرسنجی سینا در بین رای‌دهندگان وابسته به حزب دموکرات انجام دادند، در می‌یابیم که ۹۶ درصد از حامیان سناتور الیزابت وارن که یکی از قطب‌های اصلی بال چپ حزب به شمار می‌رود به بایدن رای خواهند داد و چهار درصد باقی‌مانده هم اعلام کردند که به ترامپ رای نخواهند داد اما در رای دادن به بایدن هنوز تردید دارند.

این آمار زمانی موجب شگفتی بیشتر خواهد شد که بدانیم یک درصد از حامیان گذشته بایدن اعلام کردند از او ناامید شده‌اند و به ترامپ رای خواهند داد! در جبهه‌گیری حامیان سناتور ترقی‌خواه و انقلابی یعنی برنی سندرز هم تغییرات مهمی رخ داده است. در ابتدا ۸۳ درصد از حامیان سندرز اعلام کرده بودند که اگر بایدن نامزد نهایی حزب باشد و سندرز نیز از او حمایت کند به او رای خواهند داد. حالا با نزدیک شدن به انتخابات این مقدار با چهار درصد رشد به ۸۷ درصد رسیده است. باید توجه داشت که این میزان، یک سوم از حامیان سندرز هستند که با عدم حمایت خود از هیلاری کلینتون و رای به ترامپ عامل پیروزی او در انتخابات ۲۰۱۶ شدند.

حامیان دیگر نامزدهای اولیه حزب دموکرات یعنی پت بوتجج، ایمی کلوبوچار و مایکل بلومبرگ به ترتیب با میزان ۹۲، ۸۲ و ۸۱ درصدی اعلام کرده‌اند که از بایدن حمایت می‌کنند و به او رای خواهند داد. هرچند حامیان این نامزدها که هنوز تصمیم قطعی برای رای نگرفته‌اند شامل تعداد تاثیرگذاری در نتیجه انتخابات نخواهد بود.

روز گذشته در رسانه‌ها، خبری مبنی بر توافق نهایی برنی سندرز و جو بایدن بر سر طرح‌ها و نحوه مشارکت‌شان در دولت بایدن منتشر شد. زمزمه‌هایی هم از قطعی شدن وزارت خزانه‌داری الیزابت وارن به گوش می‌رسد که کابوسی برای میلیاردرها و دلالان وال استریت خواهد بود. به نظر می‌آید حزب در حال یک اتحاد کامل و استراتژیک برای غلبه بر ترامپ است و تنها نگرانی فعلی آنها ثبت نام تنها ۶۷ درصد از حامیان سندرز برای شرکت در انتخابات است.

کدخبر: ۳۳۸۷۳۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر