کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۱۷۱۲
تاریخ خبر:

روایت سارقان، پلیس و دادستان از دزدی صندوق امانات + ابهامات

روزنامه هفت صبح | غروب دوشنبه، ۱۶ خردادماه ماجرای سرقت محتویات صندوق امانات بانک ملی شعبه دانشگاه در فضای مجازی منتشر شد و با واکنش روابط عمومی این بانک، صحت خبر تایید شد. حرف و حدیث‌ها پیرامون این سرقت بسیار بود و مالباختگان در این میان هراسان جلوی شعبه رفته و تقاضای بازگشت اموال‌شان را داشتند. در همین روزهای ملتهب، پلیس روز جمعه ۲۰ خردادماه خبر دستگیری سارقان را منتشر کرد.

البته به گفته پلیس دو روز بعد از سرقت، آنها سارقان را شناسایی کرده و دو روز بعد نیز دستگیرشان می‌کنند، عده‌ای را در تهران و بقیه را در شمال کشور. سارقان دستگیر شده ۱۰نفر بودند که اعلام شد دو برادر به همراه همسر یکی از برادران و فرزندشان به ترکیه متواری شده‌اند که با همکاری پلیس اینترپل و اعلام وضعیت قرمز، آنها نیز دستگیر شده‌اند و به‌زودی به کشور مسترد خواهند شد. این دو برادر به گفته سارقان دستگیر شده در واقع طراح نقشه سرقت بودند.

البته سرکرده‌های این باند سه برادر بودند که دو نفرشان تیر ماه سال گذشته به بانک سپه در قائمشهر دستبرد زده بودند و با سپردن وثیقه تا روز دادگاه از زندان بیرون آمده و با تشکیل این باند به صندوق امانات بانک ملی شعبه دانشگاه تهران دستبرد زدند. در تحقیقات پلیسی مشخص شد دزدان با شناسایی دو بانک در خیابان انقلاب، نقشه دزدی از آنجا را طراحی کرده و برای دسترسی راحت به این دو بانک خانه‌ای را در محله پیچ‌شمیران اجاره کرده بودند. دزدان پس از دستبرد ناکام به بخش صندوق امانات بانک تجارت، نقشه سرقت از بانک ملی را طراحی کرده و شامگاه پنجشنبه ۱۲‌خرداد از بالای در پارکینگ وارد بانک شدند.

بریز و بپاش سارقان
یکی از متهمان درباره جزئیات سرقت‌شان گفته است، ابتدا قصدمان سرقت از بانک تجارت در تعطیلات عید فطر بود و این بانک را پس از مدت‌ها رصد، شناسایی کرده بودیم، اما نتوانستیم از آنجا سرقت کنیم؛ چون هم موفق نشدیم آژیر خطر را از کار بیندازیم و هم دستگاه هوابرشی که برده بودیم، ایراد داشت و کار نمی‌کرد. یکی دیگر از بچه‌ها هم فراموش کرده بود تجهیزات دیگری را با خودش بیاورد و به این ترتیب متوجه شدیم این سرقت عملی نخواهد شد.

آن شب سرقت نافرجام باقی ماند و ما به پاتوق‌مان بازگشتیم تا برای سرقت بعدی برنامه‌ریزی کنیم. پس از جست‌و‌جو بانک ملی را انتخاب کردیم. معمولا بانک‌های مرکز تهران که به پاتوق‌مان نزدیک بود را رصد می‌کردیم و هدفمان این بود که محل سرقت به خانه اجاره‌ای نزدیک باشد. سرانجام بانک ملی شعبه دانشگاه برای سرقت انتخاب شد و ما این‌بار دقیق‌تر و با برنامه‌ریزی قبلی وارد بانک شدیم. این‌بار تجهیزات‌مان کامل بود و پس از سرقت دوباره به پاتوق‌مان بازگشتیم.

آن شب از خوشحالی جشن گرفتیم و صبح روز بعد با ۱۰۰سکه از سکه‌های سرقتی یک خودرو و با ۸۳سکه یک خودروی خارجی دیگر خریدیم. یکی از ماشین‌ها اپتیما بود. ۳۰۰میلیون تومان هم از پول‌ها را برداشتیم تا بدهی‌هایمان را پرداخت کنیم. همچنین میزان ۵۰میلیون تومان، دلار و یورو به‌عنوان هدیه تولد به عمه‌مان دادیم.

بعد از آن بخشی از طلاها را برادرانم و همسرانشان و برخی از بستگانمان که عازم ترکیه بودند، به‌دست و گردنشان آویزان کرده و با خودشان بردند. قرار بود به‌زودی مابقی طلاها را هم بستگان دیگرمان ببرند و بقیه را هم از طریق زمینی به‌صورت قاچاق از کشور خارج کنیم که نشد. قرار ما این بود که مسافران ترکیه بعد از ۳یا ۴ماه که آب‌ها از آسیاب افتاد به کشور بازگردند تا نقشه سرقت از بانک دیگری را طراحی و اجرا کنیم که این نقشه هم ناکام ماند.

گلایه پلیس از نادیده گرفتن دستاورد پلیس
درباره نحوه دستگیری سارقان آن‌هم به این سرعت به‌قدری حرف و حدیث‌ها زیاد بود که فرمانده فراجا زبان به گلایه گشود و گفت: «رقم پرونده سرقت بانک ملی خیلی بالا بود و این اتفاق خیلی به ما فشار وارد کرد. کشف این پرونده مربوط به آگاهی فراجا نبود و مربوط به کل نظام جمهوری اسلامی ایران بود؛

این‌ گلایه را به دوستان در رسانه ملی (اشاره به برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری) اعلام می‌کنم، در حالی‌که سارقان توسط پلیس در کمتر از ۴۸‌ساعت شناسایی شدند آن‌هم در شرایطی که افرادی که قصور داشتند، دیگران بودند اما ما به‌عنوان حافظ جان و مال مردم، خیلی نگران‌ بودیم‌، رقم این پرونده خیلی بالا و حدس ما در این پرونده، حدس کارشناسی است اما اعلام رقم سرقت را به‌عهده مسئولان بانک مرکزی گذاشتیم‌ تا کار کارشناسی انجام شود، اموال مکشوفه ضمن بسته‌بندی دقیق، تحویل بانک‌ مرکزی شد تا تحویل مالباختگان شود.»

اموال مردم فعلا در محل امنی است
نگرانی مالباختگان برای استرداد اموال‌شان به‌قدری زیاد است که دادستان کل کشور نحوه استرداد اموال به مالباختگان پرونده سرقت از صندوق امانات بانک ملی را اعلام کرد. حجت‌الاسلام محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور در خصوص چگونگی بازگشت اموال مالباختگان پرونده سرقت از صندوق امانات بانک ملی اظهار داشت: «اموال مردم فعلا در محل امنی نگهداری می‌شود تا رسیدگی قضایی صورت بگیرد. بعد از رسیدگی قضایی، براساس آنچه از مالکیت افراد احراز شود اموال قطعا به آنها استرداد می‌شود.»

این پرونده همچنان ابهاماتی دارد و مفتوح است. نکات مبهم در این پرونده شامل عکس گرفتن سارقان از اموال سرقتی است. دزدان پس از سرقت از صندوق‌های امانات، اموال سرقتی را به خانه اجاره‌ای برده، روی تخت چیده و از آنها عکس و فیلم گرفته بودند؛ هر چند خودشان مدعی هستند که از فرط خوشحالی این کار را انجام داده‌‌اند، اما این امکان وجود دارد که از این کار هدف دیگری داشتند و از فردی برای سرقت دستور گرفته و پس از سرقت نیز فیلم‌ و عکس‌ها را برای او تهیه کرده‌اند.

هم‌اکنون بررسی‌ها به شکل ویژه در این پرونده تا برطرف شدن ابهامات ادامه دارد. همچنین تکلیف سه نفری که از کشور متواری شده‌اند، مشخص نیست و این‌‌که چه زمانی به ایران برای ادامه تحقیقات مسترد می‌شوند. نکته بعدی درباره نحوه جبران اموال مالباختگان است که سارقان از کشور خارج کرده‌اند یا داخل کشور خرج کرده‌اند. در هر صورت با توجه به عکس از اموال و خوداظهاری مالباختگان تعیین میزان و صحت اموال سرقت شده از هر فرد، این پروسه نیازمند زمان طولانی است.

کدخبر: ۴۶۱۷۱۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر