کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۲۹۸۰
تاریخ خبر:

آیینی به‌نام سوپربول در فینال ‌فوتبال آمریکایی

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | باور کردنش کمی سخت است اما آمریکایی‌ها به آنچه ما فوتبال می‌نامیم اقبال چندانی ندارند و در عوض ورزشی عجیب به نام فوتبال آمریکایی درصدر محبوب‌ترین ورزش‌های این کشور قرار دارد. پس از فوتبال آمریکایی به ترتیب بیسبال، بسکتبال و هاکی روی یخ در رده‌های بعدی قرار دارند و فوتبال با تماشاگری کمتر از ۶میلیون نفر از میان جمعیت ۳۳۱میلیون نفری آمریکا در جایگاه پنجم ایستاده است.

فوتبال آمریکایی که به نوعی ترکیبی از فوتبال و راگبی است ورزشی بسیار خشن و پر برخورد است که علاوه بر آمریکا در کشورهای کانادا، مکزیک و کشورهای اسکاندیناوی هم برگزار می‌شود و صاحب لیگ است اما این ورزش در هیچ کجای جهان رونق مسابقات لیگ ملی فوتبال آمریکا را ندارد. تا پیش از شیوع کرونا و تعطیلی ورزشگاه‌ها به طور میانگین ۷۱هزار نفر برای هر مسابقه فوتبال آمریکایی در ورزشگاه‌‌ها حاضر می‌شدند که این استقبال بی‌نظیر این ورزش را به پرتماشاگرترین ورزش جهان، حتی پر تماشاگرتر از فوتبال بدل کرده است.

از سال‌۲۰۰۴ تا‌کنون مسابقه فینال در لیگ ملی فوتبال آمریکا در اولین یکشنبه ماه فوریه برگزار می‌شود. این مسابقه حساس، جذاب و محبوب سوپربول نام دارد و هرچند روز برگزاری سوپربول در آمریکا تعطیل رسمی نیست اما می‌توان با نگاهی به کوچه و خیابان‌های تمامی شهرها دریافت که در ساعات برگزاری این مسابقه، کشور از هر تعطیلی رسمی هم تعطیل‌تر است.

برای افرادی که مجبورند حتی در روزهای تعطیل هم سر کار خود حاضر شوند بیشترین درخواست مرخصی‌های ساعتی و روزانه در آمریکا در ساعات و روز برگزاری سوپربول ثبت شده است. تماشای سوپربول علاوه بر یک اتفاق ملی و بزرگ به یک آیین و مناسک تبدیل شده است. آمریکایی‌ها معمولا این مسابقه را به صورت جمعی و در قالب یک مهمانی تماشا می‌کنند و همین امر سوپربول را پس از روز شکرگزاری که مرسوم است مسیحیان در آن بوقلمون بخورند، به دومین مراسم و مناسکی در جهان بدل کند که در آن مواد غذایی مصرف می‌شود.

البته سوپربول هم رسم و رسوم خاص خود را بین جوانان دارد و پای ثابت مهمانی‌های سوپربول هم بال مرغ سوخاری، سیب‌زمینی سرخ‌کرده و نوشابه کوکاکولاست. فروش این سه محصول در روز سوپربول با اختلاف معناداری به بالاترین حد خود در کشور می‌رسد.از سال‌۱۹۹۹ تا‌کنون سوپربول به طور مداوم به عنوان پربیننده‌ترین برنامه تلویزیونی سال آمریکا معرفی می‌شود. سوپربول ۲۰۱۵ توانست رکورد پربیننده‌ترین برنامه تاریخ تلویزیون آمریکا را با ۱۱۴میلیون بیننده بشکند.

از این رو تیزرهای تبلیغاتی برای پخش شدن در قبل و بعد از این مسابقه و بالاخص در نیمه مسابقه سر و دست می‌شکنند. حتی بسیاری از شرکت‌ها، تیزرهایی مخصوص پخش در سوپربول با حضور ستاره‌های گران‌قیمت تهیه می‌کنند و همین امر سبب شده است تا علاوه بر هزینه پخش، هزینه ساخت تیزر برای مسابقه سوپربول هم بسیار بالا باشد. هزینه تبلیغ در نیمه سوپربول اخیر که روز یکشنبه بین تیم‌های بوکانیرز و چیفز برگزار شد ۱۱میلیون دلار به ازای هر دقیقه بود.

جیسون الکساندر، ستاره سیتکام محبوب ساینفیلد با حضور در تیزری پودر لباسشویی تاید را تبلیغ کرد. مایکل جردن، ستاره بسکتبال آمریکا نیز سایت الکسا از زیرمجموعه‌های آمازون را تبلیغ کرد. اپل موزیک هم با تیزری از مخاطبان دعوت کرد تا ضمن بازدید از موزیک ویدئوی جدید دالی پارتون به نام «۵ تا ۹»، ۵ ماه اشتراک رایگان این اپلیکیشن را بگیرند. جالب است بدانید این موزیک ویدئو توسط دیمین شزل، کارگردان معروف و برنده اسکار آمریکا ساخته شده است.

شرکت چیتوز آمریکا و پفک معروفش هم یک تیزر موزیکال با حضور اشتون کوچر، میلا کونیس و شگی با درونمایه مثلث عشقی ساخته بود. جان تراولتا و دخترش نیز با ساخت کلیپی، اپلیکیشن تیک‌تاک که دونالد ترامپ آن را ممنوع اعلام کرده بود تبلیغ کردند و متیو مک‌کاناهی و جیمی کیمل هم چیپس‌های دوریتوز را توصیه کردند. بروس اسپیرینگزتین، خواننده نامدار و افسانه‌ای آمریکا نیز با دستکش‌هایی چرمی پشت فرمان جیپ نشست تا به محصولات این کارخانه ماشین‌سازی اعتبار بیشتری ببخشد. علاوه بر آنچه اشاره کردیم ده‌ها تیزر دیگر نیز با حضور ستاره‌های پیر و جوان روانه آنتن شد.

به دلیل شیوع کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، این مسابقه با یک چهارم از ظرفیت ورزشگاه برگزار شد و کاهش ظرفیت سبب شد تا ولع طرفداران دو تیم برای حضور در ورزشگاه بیشتر از پیش شود. ۱۴۵۰۰بلیت به مردم عادی و ۷۵۰۰بلیت نیز به افرادی فروخته شد که تاکنون واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

به همین دلیل قیمت بلیت‌های عادی این مسابقه سر به فلک زد و به رقم باورنکردنی ۶۳۰۰ دلار هم رسید که اختلاف بسیاری با رکورد قبلی قیمت بلیت یعنی ۴۷۰۰دلار دارد. بوکانیرز در دوره پنجاه و پنجم از مسابقات سوپربول و در مقابل چشمان ۱۰۳میلیون نفر بیننده این مسابقه موفق شدند با نتیجه ۳۱ بر ۹ در مقابل چیفز به پیروزی برسند و برای دومین بار جام قهرمانی این مسابقات را به خانه ببرند.

کدخبر: ۳۷۲۹۸۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر